با آزمون تست داف (TestDaF) آشنا شويم

با آزمون تست داف (TestDaF) آشنا شويم

با آزمون تست داف (TestDaF) آشنا شويم

TestDaF  آزمون زبان آلماني براي داوطلبان خارج از آلمان است كه قصد تحصيل در آلمان را دارند و يا نياز به ارائه مدركي دال بر تسلط به زبان آلماني دارند.
اين آزمون به صورت متمركز در مركز انستيتو تست داف واقع در شهر هاگن آلمان طراحي و تصحيح مي گردد و در 80 كشور جهان بطور هم زمان در مراكز رسمي و مجاز براي اين آزمون برگذار مي گردد. نماینده ی برگزاری آزمون تست داف در ایران موسسه آموزش زبان آلمانی (DSIT) که مشهور به موسسه گوته است میباشد. این امتحان هم مثل دیگر آزمون های آلمانی از 4 بخش مهارت خواندن (Leseverstehen)، شنیدن (Hörverstehen)، نوشتن (Schriftlicher Ausdruck) و صحبت کردن (Mündlicher Ausdruck) تشکیل شده است.تمامي شركت كنندگان در اين آزمون به سؤالات يكسان پاسخ مي دهند كه اين پاسخها توسط افراد دوره ديده مورد ارزشيابي و تصحيح قرار مي گيرد.
نتايج آزمون به سطحهاي زير دسته بندي مي شود:
سطح تست داف 5 (TDN 5)
سطح تست داف 4 (TDN 4)
سطح تست داف 3 (TDN 3)
اين دسته بندي معادل سطح B 2.1 تا C.1.2  مربوط به چهارچوب مشترك تعيين شده براي زبان هاي شوراي اروپا است.براي پذيرش در يك مركز آموزش عالي آلمان نياز به قبولي در چه سطحي است؟
نمره ی کسب شده در این آزمون می تواند از 1 تا 5 باشد. حداقل نمره ی قبولی TDN 3 است، اما نمره ی مورد نیاز برای ورود به دانشگاه های آلمان TDN 4 می باشد. و چنانچه داوطلبی TDN 5 کسب کند، دانشی حتی بیش تر از حد مورد نیاز در دانشگاه های آلمان را دارد. ثبت نام این آزمون کاملاً اینترنتی و از طریق سایت موسسه آموزش زبان آلمانی (DSIT) و در مرحله ی بعد سایت TestDaf می باشد. هزینه ی آزمون 130€ است که به ریال پرداخت می کنید. این آزمون حدودا ۲ ماه یک بار برگزار میشود. یک روز پس از ثبت نام در سایت موسسه آموزش زبان آلمانی (DSIT)، ایمیلی برای شما ارسال می شود که با استفاده از لینک ارسالی در آن به سایت تست داف انتقال داده می شوید. ابتدا در سایت تست داف ثبت نام کنید، سپس کد پرداختی (TAN-Nummer) که در همان ایمیل دریافت کرده اید را در سایت وارد کنید. به این ترتیب ثبت نام شما تکمیل شده استدر صورتي كه شما در هر بخش امتحاني سطح تست داف 4 (TDN 4) را كسب نماييد، عملا” مانعي بر سر راه ورود به دانشگاه نخواهيد داشت. (طبعا” مي بايست ديگر پيش شرطهاي حقوقي و تخصصي نيز برآورده كنيد.)
اگر مهارتهاي شما در سطح تست داف 5 (TDN 5) باشد معلومات زبان آلماني شما حتي بيش از آن چيزي خواهد بود كه از شما انتظار مي رود.
در بعضي مراكز آموزش عالي آلمان و برخي رشته هاي خاص كسب سطوحي پايين تر از تست داف 4 (TDN 4) نيز براي ورود به دانشگاه كافي مي باشد. ضوابط پذيرش دانشجو را هر مركزي بطور مستقل و انحصاري تعيين مي نمايد، لذا الزامي است پيش از درخواست پذيرش دربارة سطح مورد نياز در دانشگاه مربوطه اطلاعات لازم را كسب نماييد. پاره اي از مراكز آموزش عالي اينگونه اطلاعات را در سايت اينترنتي خود اعلام مي دارند.Leseverstehenخواندن
این بخش از 3 تمرین یا 3 متن تشکیل شده است. 30 آیتم برای پاسخگویی دارد که هر کدام یک نمره دارند. بدین معنا که به این بخش 30 نمره تعلق می گیرد. زمان کل پاسخگویی 60 دقیقه است که 10 دقیقه ی انتهایی جهت انتقال پاسخ ها به پاسخنامه در نظر گرفته شده است. با شروع این قسمت، شما یک دفترچه شامل سوالات و یک پاسخنامه دریافت می کنید.

زمان پیشنهادی برای حل تمرین ها:
متن اول – 10 آیتم – 10 دقیقه
متن دوم – 10 آیتم – 20 دقیقه
متن سوم – 10 آیتم – 20 دقیقه
زمان در نظر گرفته شده جهت انتقال پاسخ ها: 10 دقیقه
نکته: دقت کنید که فقط جواب های پاسخنامه سنجیده می شوند.

تمرین اول:
این تمرین در سطح TDN 3 ارزیابی شده است. در ابتدا یک متن 3 یا 4 خطی می خوانید که اطلاعاتی در مورد موضوع تمرین و نحوه ی حل آن می دهد. بلافاصله می توانید زیر کلمات کلیدی آن خط بکشید. مثلا مهم تر از همه عنوان متن است که موضوع کلی را بیان می کند. حالا شما 10 آیتم می بینید که هر کدام دنبال خدمات یا پیشنهاد و موقعیت خاصی هستند. 8 متن کوتاه هم در صفحه ی مقابل می بینید که هر کدام خدمات یا پیشنهادهای متفاوتی می دهند. کاری که شما باید بکنید این است که پیدا کنید کدام پیشنهاد مناسب کدام آیتم است و حرف آن پیشنهاد (مثلا H) را روبروی آن آیتم بنویسید. به طور مثال در آیتم گفته شده: … یک دانشجو، می خواهد در مورد رفتارهای اجتماعیِ جوانان تحقیق کند. حالا شما باید پیدا کنید که کدام پیشنهاد می تواند کمکی به این دانجشو کند.

در همان ابتدای حل تمرین 2 مثال برای شما آورده است، شما نباید این مثال را بخوانید، وقت کم است و شما این تمرین را باید در 10 دقیقه حل کنید. پس از خواندنشان صرف نظر کنید. فقط نگاه کنید که کدام حرف از میان پیشنهاد ها را برای مثال استفاده کرده است. همیشه یکی از حرف های استفاده شده در مثال، I است و دیگری از میان پیشنهادها انتخاب شده. بلافاصله آن حرف را از میان پیشنهادها خط بزنید، آنرا نخوانید چون استفاده شده است.
همانطور که بالاتر ذکر شد، 10 آیتم و 8 پیشنهاد داریم، که البته یکی از پیشنهاد ها در مثال استفاده شده است، پس خط زده می شود. در نهایت 10 آیتم و 7 پیشنهاد داریم، این یعنی برای 3 آیتم پیشنهاد مناسبی پیدا نمی شود و باید در مقابل آن حرف I بنویسیم.
این تمرین می تواند بسیار گیج گننده یا در عین حال بسیار ساده حل شود. در روز امتحان که شما استرس دارید، چشمان شما اگر مدام در حال گردش بین گزینه های این تمرین باشند و به شک بیافتند خسته می شوید و تمرکز خود را از دست می دهید. پس به این روش عمل کنید: بعد از حذف حرف استفاده شده در مثال از میان پیشنهادها، اولین آیتم را بخوانید. زیر عبارات کلیدی آن خط بکشید، بروید سراغ پیشنهادها، نیاز نیست هر متن را تا انتها بخوانید، همین که بفهمید این متن به آیتم مربوط است یا نه کفایت می کند، اگر بعد یک یا دو جمله خواندن احساس کردید که ربطی ندارد، بلافاصله آنرا رها کرده به دنبال متن بعدی بروید. به این ترتیب اولین آیتم را پیدا کنید. حالا به همین ترتیب آیتم بعدی را بخوانید و بروید سراغ پیشنهادها، مزیت این روش این است که اکنون از تعداد پیشنهاد ها کم شده و شما راحت تر و سریع تر می توانید آنها را برای باقی آیتم ها بررسی کنید. در آخر هم روبروی آیتم هایی که پیشنهاد مناسبی برایشان پیدا نکردید حرف I را قرار دهید.

تمرین دوم:
این تمرین در سطح TDN 4 ارزیابی شده است و از تمرین قبل سخت تر است. 20 دقیقه زمان برای این تمرین در نظر گرفته شده است. متنی خبرنگاری با موضوع علمی است که شما باید 10 تست گزینه ای را در ارتباط با آن پاسخ دهید. این تست ها یا به شکل جای خالی هستند که باید با گزینه ی مناسب پر شوند یا به شکل سوال مطرح می شوند و جواب آنها یکی از 3 گزینه است. باز هم مثالی آورده شده که شما نیازی به خواندن آن ندارید چون زمان کم است. دراین تمرین می توانید به این روش عمل کنید: ابتدا سوال اول را بخوانید، بروید به سراغ متن، بخوانید تا زمانی که به پاسخ سوال اول برسید، برگردید جواب دهید و سوال دوم را بخوانید. دوباره بروید به سراغ متن، به خواندن ادامه دهید تا برسید به پاسخ سوال دوم و برگردید دوباره جواب دهید. به همین ترتیب پیش بروید. مزیت این روش در این است که حتی اگر تایم خود را از دست داده باشید، حداقل به چند سوال این قسمت می رسید، اما اگر متن را کامل بخوانید و تازه بیایید به سراغ سوال ها شاید نرسید همه را پاسخ دهید.

تمرین سوم:
این تمرین در سطح TDN 5 ارزیابی شده است. حل آن اندکی از تمرین قبل دشوارتر است. از یک متن با موضوع علمی تشکیل شده است. بعد از خواندن دقیق متن شما باید مورد 10آیتم – جمله – تصمیم بگیرید که آیا منظور جمله با متن مطابقت دارد (Ja)، غلط است (Nein)، یا اینکه متن هیچ اطلاعاتی درمورد این جمله نداده است (Text sagt dazu nichts).
دقت کنید که باید تشخیص دهید متن چه اطلاعاتی به شما می دهد، نه اینکه نظر شخصی خود را با اطلاعات متن ترکیب کنید و پاسخ دهید. پس متن را طوری بخوانید که متوجه شوید منظور و جبهه گیری نویسنده چگونه است. می توانید از مثال ها هم استفاده کنید. پاسخ مثال ها همیشه یکبار Nein و یکبار Text sagt dazu nichts است، پس می توانید متوجه شوید که منظور نویسنده برعکس این جملات مثال است. برای تعداد زیادی از داوطلبان این بخش برخلاف انتظار حتی راحت تر از تمرین قبلی است.
با ۴ بخش اصلی  این آزمون آشنا شوید

Hörverstehen شنیدن
این بخش از 3 تمرین یا 3 متن شنیداری تشکیل شده است. 25 آیتم برای پاسخگویی دارد که هرکدام یک نمره دارند. بدین معنا که به این بخش 25 نمره تعلق می گیرد. زمان پاسخگویی 40 دقیقه است که 10 دقیقه ی انتهایی جهت انتقال پاسخ ها به پاسخنامه در نظر گرفته شده است.
با شروع این قسمت، شما دریافت می کنید:

  • یک دفترچه شامل سوالات
  • یک پاسخنامه

ترتیب تمرین ها:
متن شنیداری اول – 8 سوال – نوار یکبار پخش می شود.
متن شنیداری دوم – 10 جمله – نوار یکبار پخش می شود.
متن شنیداری سوم – 7 سوال – نوار دوبار پخش می شود.
زمان در نظر گرفته شده جهت انتقال پاسخ ها: 10 دقیقه
نکته: دقت کنید که فقط جواب های پاسخنامه سنجیده می شوند.

تمرین اول:
در این تمرین ارزیابی می شود که آیا شما می توانید مطالب مهم و اطلاعات مجزا را متوجه شوید یا خیر. دیالوگی است میان 2 نفر در موقعیت های روزمره ی دانشجویی، که 10 سوال در مورد این دیالوگ از شما پرسیده می شود. پاسخ سوالات همگی به شکل کلمات کلیدی و کوتاه هستند. پس اگر دقیق گوش کنید، می توانید سوالات را پاسخ دهید. ابتدای تمرین حدود 40 ثانیه زمان دارید تا سوالات را بخوانید، پس در هنگام خواندن سریعاً زیر کلمات کلیدی خط بکشید تا با یک نگاه بتوانید متوجه شوید هر سوال از شما چه اطلاعاتی را خواسته است. راهنمای تمرین را هم نیازی نیست بخوانید، زیرا این متن ثابت است و تغییری نمی کند.  هنگامی که به متن شنیداری گوش می دهید، می توانید برای یادداشت سریع از مخفف کلمات هم استفاده کنید.

تمرین دوم:
این تمرین کمی طولانی تر ازتمرین اول است. دیالوگی است میان 3-4 نفر و 10 آیتم (جمله) که باید تشخیص دهید درست هستند یا غلط. باز هم دقت کنید که نظر خود را در کناری قرار دهید و فقط توجه کنید ببینید افراد در این دیالوگ چه می گویند و چه نظری دارند.

تمرین سوم:
در این تمرین هم درک روابط کلی و هم اطلاعات مجزا سنجیده می شود.
به علاوه شما باید اطلاعات ضمنی که غیر مستقیم بیان می شوند را هم متوجه شوید. این تمرین سخت ترین تمرین بخش شنیداری است و در سطح TDN 5 ارزیابی شده است. دیالوگی که گوش می دهید معمولا برنامه ی رادیویی است که یک مجری و چند متخصص در مورد موضوع خاصی صحبت می کنند. سپس باید به 7 سوال در مورد آن پاسخ دهید. خوبی این تمرین نسبت به بقیه این است که متن را دوبار گوش می دهید.

Schriftlicher Ausdruckنوشتن
در این بخش شما باید با توجه به موضوعی که به شما می دهند، یک متن بنویسید. شما پس از خواندن راهنمایی آزمون، 60 دقیقه زمان در اختیار دارید تا متن خود را بنویسید.
برخلاف بخش های دیگر آزمون، این بخش تنها یک تمرین دارد و شما باید یک متن بنویسید. شما باید نشان دهید که می توانید به وسیله ی اطلاعات آماری، متنی یکپارچه در یک موضوع مشخص بنویسید. این گونه متن نوشتن در زمان تحصیل در دانشگاه های آلمان بسیار معمول است.
با شروع این قسمت، شما دریافت می کنید:

  • یک دفترچه شامل سوالات
  • یک برگه ی پیش نویس
  • یک پاسخنامه
زمانبندی کلی:
5 دقیقه  – خواندن راهنمایی آزمون
60 دقیقه – نوشتن متنبرگه ی پیش نویس برای این است که شما روی آن نت بردارید. دقت کنید زمان کم است، همه ی متن خود را روی برگه ی پیش نویس ننویسید، چون زمان انتقال ندارید و فقط نوشته های روز برگه ی پاسخ نامه ارزیابی می شود. توصیه می شود که فقط نکته های مهم را روی برگه ی پیش نویس بنویسید و متن را یکباره روی برگه ی پاسخنامه بنویسید.
در ابتدا شما 5 دقیقه زمان دارید، راهنمایی آزمون را بخوانید. حالا 60 دقیقه زمان دارید تا متن خود را بنویسید.
درابتدای تمرین شما 5،6 خط (Hinfügungstext) می خوانید که در مورد موضوع توضیح کوتاهی داده است. شما آن متن را باید برای مقدمه ی متنتان(Einleitung)، به زبان خودتان بازنویسی کنید. دقت کنید که آن را کپی نکنید، به زبان خودتان چیزی که فهمیدید را بنویسید.
مقدمه (Einleitung) در حد 3،4 خط کفایت می کند. در پاراگراف بعدی باید گرافیکی را که در تمرین به شما داده اند بررسی کنید. اما برای یکپارچگی متن لازم است که با آوردن جمله اینویسنده:#فائزه_خدری در انتهای مقدمه، این دو پاراگراف را به هم ارتباط دهید. این جمله که به آن Überleitung می گوییم می تواند به شکل های مختلف گفته شود:
  • Bevor ich zu diesem Thema Stellung nehme, möchte ich einige Fakten mit einer Grafik verdeutlichen.
  • Zu diesem Thema möchte ich eine Grafik genauer erläutern.
می توانید از نمونه های بالا هم استفاده کنید، اما بسیار جمله های مختلفی می توان نوشت.
پاراگراف دوم توضیح و بررسی گرافیک در حد 7،8 خط است. از اطلاعات گرافیک استفاده کنید: 1. موضوع گرافیک را بگویید. 2. منبع را ذکر کنید. 3. اطلاعات نمایش داده شده ( زمان ها،سال ها و …) در محور های افقی و عمودی را بیان کنید. 4. تغییرهای مهم گرافیک را ذکر کنید. 5. نتیجه گیری کلی خود را از گرافیک بگویید.
در پاراگراف بعدی باید یک یا چند نظریه را استدلال کنید. اما درست مثل پاراگراف قبل، در انتهای بررسی گرافیک خود باید جمله ی Überleitung را بنویسید تا دو پاراگراف گرافیک و استدلال را به هم ارتباط دهید و متن یکپارچه ای داشته باشید. که این Überleitung می تواند اینگونه باشد:
  • Aus diesem Informationen werden unterschiedliche Schlussfolgerungen gezogen.
جمله ی بالا هم تنها یک نمونه است. شما می توانید به حالت های مختلفی این جمله را بیان کنید.
در پاراگراف بعدی شما باید استدلال خود را بگویید؛ در برگه ی تمرین به شما در ارتباط با موضوع تمرین، یک یا دو نظریه می دهند. شما ابتدا باید این دو نظریه را به زبان خود بگویید، سپس مزایا و معایب هر کدام را بسنجید. در این میان که خوبی ها و بدی هایشان را بیان می کنید، به طور غیر مستقیم باید جهت گیری شما برای خواننده معلوم شود. یعنی استدلال شما از نظریه ها باید با نظر شخصی و انتهایی شما مطابقت داشته باشد.
در آخر هم 3 یا 4 خط در مورد شرایط این موضوع در کشور خود می نویسید.نکته 1: بسیاری از داوطلبان روی تعداد کلمات به کار برده حساس هستند و سوال همیشگی آنها این است که چند کلمه باید بنویسیم؟ پاسخ این است که مهم ترین نکته در مورد این تمرین اشاره کردن و بیان تمام نکاتی است که تمرین از شما خواسته، نه اینکه شما 500 کلمه نوشته باشید اما متن شما بعد از 2 بار خواندن هم قابل فهم نباشد. اما افراد به طور معمول حدود 350 کلمه برای این تمرین می نویسند.نکته 2: خوانا بنویسید، جملات ربط دهنده ی میان پاراگراف ها را فراموش نکنید. و خود را بگذارید جای خواننده، آیا این متن گیرا و قابل فهم است؟ آیا وقتی متن را می خوانم نظر نویسنده روشن و واضح است؟ آیا دلایل منطقی و روشنی آورده است؟

Mündlicher Ausdruckصحبت کردن
این بخش از 7 تمرین تشکیل شده است. به این شکل که شما در 7 موقعیت مختلف صحبت می کنید. این بخش هم 30 دقیقه به طول می انجامد.
نوار از طریق هدفون برای شما پخش می شود، شما باید خود را در هر موقعیت تصور کنید، سپس صحبت می کنید و صدای شما روی CD ضبط می شود. جای نگرانی نیست، چون همه چیز به طور اتوماتیک پیش می رود. در ابتدای نوار شماره ی داوطلبی خود و تاریخ آن روز را می گویید و تمرین ها آغاز می شود.

تمرین اول:
شما باید یک صحبت تلفنی را پیش ببرید. با یک فرد اداری، رسمی مثلا منشی یا کارمند یک شرکت صحبت می کنید و می خواهید خود را ثبت نام کنید یا علاقمند به انجام کاری هستید و نیاز به کسب اطلاعات از شرکت مربوطه دارید. ابتدا خودتان را معرفی کنید، دلیل تماس خود را بگویید و از جزئیات آن بپرسید.
برای این تمرین 30 ثانیه زمان آمادگی دارید که می توانید نت بردارید، طرف مقابلتان در CD صحبت را شروع می کند، و بعد از شنیدن صدای بوق شما 30 ثانیه زمان دارید صحبت کنید.

تمرین دوم:
شما در زمان آزاد با دوستان خود در آلمان هستید، یکی از دوستانتان از شما در مورد شرایط موضوع خاصی در کشور شما(وطنتان) می پرسد، پس باید دوستانه از تجربه ها و شرایط آن موضوع در کشورتان تعریف کنید.
شما 1 دقیقه زمان برای آمادگی و نت برداشتن دارید، دوست شما صحبت را آغاز می کند و پس از شنیدن صدای بوق شما 1 دقیقه زمان دارید تا صحبت کنید.

تمرین سوم:
شما در یک کلاس قرار دارید، استادتان از شما می خواهد گرافیکی (نموداری بر اساس آمار و ارقام) مرتبط با موضوع کلاس را توضیح بدهید. اطلاعات کلی گرافیک را خلاصه کنید. مثلا موضوع آن، نقاط حساس آن، منبع آن، شروع و پایان آن را بیان کنید. در آخر نتیجه گیری خود را از این گرافیک بگویید.
زمان آمادگی این تمرین 1 دقیقه است، استادتان صحبت را آغاز می کند و پس از شنیدن صدای بوق شما 1 دقیقه و 30 ثانیه زمان دارید تا صحبت کنید. زمان آمادگی این تمرین کم است، پس از اولین لحظه ای که صفحه ی این تمرین را باز می کنید، به محض متوجه شدن موضوع تمرین به گرافیک نگاه کنید تا نقاط حساس و منظور آن را دریابید.

تمرین چهارم:
سطح این تمرین TDN 5 ارزیابی شده است، از تمرین های سخت بخش صحبت کردن است. دراین تمرین شما باید در میان گروه بزرگی از دانشجویان و اساتید و مسئولین در دانشگاه آلمان به طور رسمی صحبت کنید. نظرتان را در مورد یک مشکل در جامعه یا سیاست بگویید، برای نظر خود دلیل منطقی بیاورید. مزایا و معایب تصمیم های مختلف را سبک و سنگین کنید. بطور مثال دانشگاه دارد تصمیم می گیرد که رشته های انسانی را به دلیل بی کاری در این رشته حذف کند و بودجه ی آن را به رشته های فنی اختصاص دهد. شما باید آنها را از خوبی ها بدی های این تصمیم مطلع کنید و نظر خود را با دلیل بیان کنید که آیا موافق این طرح هستید یا خیر.
زمان آمادگی در این تمرین 3 دقیقه است، استادتان صحبت را آغاز می کند و بعد از شنیدن صدای بوق شما 2 دقیقه زمان دارید تا صحبت کنید. نیازی نیست کسی را مخاطب قرار دهید، شما برای جمع صحبت می کنید.

تمرین پنجم:
دوستتان دچار مشکل شده یا سر یک دوراهی قرار گرفته، شما باید به او کمک کنید تا بتواند تصمیم مناسب را اتخاذ کند. به طور مثال یک پیشنهاد کاری خیلی خوب 2 ساله دریافت کرده اما هنوز دو سال از تحصیل او مانده است. او نمی داند که این پیشنهاد کاری را بپذیرد یا درس را تا پایان ادامه بدهد. از مزایا و معایب هر دو تصمیم برایش بگویید و در انتها نظر شخصی خود را بگویید. دلیل این نظر شخصی خود را نیز بگویید.
2 دقیقه زمان آمادگی این تمرین است، دوستتان صحبت را آغاز می کند و سوالش را از شما می پرسد، پس از شنیدن صدای بوق 1 دقیقه و 30 ثانیه زمان دارید تا صحبت کنید.

تمرین ششم:
سطح این تمرین TDN 5 ارزیابی شده است و از تمرین های سخت بخش صحبت کردن محسوب می شود. شما در یک سمینار در مورد موضوعی علمی صحبت می کنید، بر اساس یک گرافیک فرضیه های خود را بیان می کنید: دلایل تغییرات نشان داده شده در گرافیک را بیان کنید و ادامه ی تغییرات را پیش بینی کنید، عواقب و پیامد های آن را نیز بیان کنید. شنونده های شما دانشجویان و استاد شما هستند.
زمان آمادگی این تمرین 3 دقیقه در نظر گرفته شده است، استاد شما صحبت را آغاز می کند، و بعد از شنیدن صدای بوق 2 دقیقه زمان در اختیار دارید تا صحبت کنید.

تمرین هفتم:
در زمان آزاد خود با یکی از دوستانتان در آلمان صحبت می کنید. او دچار مشکلی شخصی شده است و از شما می پرسد که اگر شما جای او بودید چه تصمیمی می گرفتید. شما باید نظر خود را این رابطه بیان کنید و برای آن دلیل بیاورید و کمکش کنید تا بتواند تصمیم درستی بگیرد.
زمان آمادگی برای این تمرین 1 دقیقه و 30 ثانیه است. دوستتان صحبت را آغاز می کند و پس از شنیدن صدای بوق شما 1 دقیقه و 30 ثانیه زمان دارید تا صحبت کنید.

نکته 1: درست است که زمان صحبت کردن در هر تمرین بسیار اندک است، ولی اشکالی ندارد اگر زمان صحبت کردنتان به پایان برسد و جمله آخرتان ناتمام بماند. پس با عجله و تند صحبت نکنید. با آرامش و شمرده صحبت کنید.
نکته 2: اگر جایی اشتباه کردید، اشکالی ندارد، می توانید دوباره جمله ی خود را اصلاح کنید.
نکته 3: این بخش بسیار سریع می گذرد، زمان های آمادگی هر تمرین هم کوتاه است، پس در روز های قبل از آزمون تمرین کنید تا بتوانید سریع منظور هر تمرین را متوجه بشوید و سرعت انتقال خود را بالا ببرید. می توانید برای یادداشت بردای سریع از کلمات مخفف هم استفاده کنید.
نکته 4: در حین پاسخگویی حواستان باشد که در یک موقعیت رسمی هستید یا دوستانه، چگونه باید شنوندگان خود را مخاطب قرار دهید.
نکته 5: زمان صحبت کردن کوتاه است پس از همه مهمتر این است که شما موارد خواسته شده را حتما بیان کنید. مثلا در تمرین اول شما تنها 30 ثانیه فرصت صحبت دارید، سریع خود را معرفی کنید، دلیل تماس خود را بگویید، از اطلاعات جزئی تر بپرسید و زمانتان تمام شده است

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست