انواع مدرک زبان اسپانیایی

آشنایی با انواع مدرک زبان اسپانیایی

اگر قصد ادامه تحصیل یا اقامت در اسپانیا را دارید یا حتی قصد دارید برای کار در یک کشور اسپانیایی‌زبان اقدام کنید، احتمالا برای نشان دادن سطح مهارت خود به یکی از انواع مدرک زبان اسپانیایی نیاز خواهید داشت.

در این مقاله به ۵ مدرک بین‌المللی زبان اسپانیایی نگاهی خواهیم داشت. هریک از این گواهینامه‌ها می‌تواند برای ارائه به دانشگاه‌ها، کارفرمایان یا اداره مهاجرت اثبات کند که شما مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط به زبان اسپانیایی را دارید.
سطوح مختلف تعیین شده برای زبان اسپانیایی به چند دسته تقسیم می‌شود که سطح پایه A1 یعنی شما می‌توانید عبارات روزمره را درک کنید، خود را معرفی کنید و تا زمانی که مردم به وضوح و با سرعت کم با شما صحبت کنند، به‌سادگی بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. در سطح A2 می‌توانید کارهای روزمره خود را به زبان ساده توصیف کنید، عبارات کوتاه را به خاطر بسپارید و اطلاعات روشنی در مورد زندگی کاری یا شخصی خود ارائه دهید. علی‌رغم این‌که ممکن است معنی بسیاری از کلمات را ندانید، درک یک متن نوشته شده برایتان آسان‌تر خواهد بود.

مدرک زبان اسپانیایی برای اقامت در اسپانیا

در سطح B1 می‌توانید درباره‌ی موضوعاتی که برایتان آشنا هستند، تمایز قائل شوید. همچنین می‌توانید مکالمه اسپانیایی طولانی‌تری داشته باشید. ساختارهای گرامری پیچیده‌تری نسبت به سطح A2 را شناخته و استفاده خواهید کرد. صحبت کردن درباره‌ی رویدادها، آرزوها و برنامه‌ها برای شما آسان خواهد بود. در سطح B2 می‌توانید به‌طور روان با دیگران تعامل داشته باشید، ایده‌های پیچیده را در زمان کوتاه‌تر یا تقریبا فوری درک کرده و بیان کنید.

سطح C1 و C2 سطوح مسلط هستند که فرد در اولی می‌تواند به‌صورت کامل خود را معرفی کرده و ارتباط برقرار کند. همچنین می‌توانید متون با ساختاری کاملا مناسب را در مورد موضوعات مختلف تولید کنید و طیف گسترده‌ای از متون طولانی و سخت را درک خواهید کرد. علاوه بر این، هنگام صحبت کردن یا نوشتن از اشتباهات گرامری آگاه می‌شوید و می‌توانید فورا آن را اصلاح کنید. سطح C1 در زبان اسپانیایی به شما این امکان را می‌دهد تا مفاهیم اساسی و پیچیده گرامری را درک کنید. در این سطح، حتی واجد شرایط آموزش به دیگران نیز هستید.

انواع مدرک زبان اسپانیایی

در سطح C2 اطلاعات پیچیده را از منابع مختلف به سرعت درک کرده و می‌توانید آنها را خلاصه کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از ساختار زبانی غنی و بدون اشتباهات گرامری، به‌طور دقیق و پیوسته صحبت کنید و متن‌هایی با ماهیت علمی یا ادبی تولید کنید.

آزمون‌های مدرک زبان اسپانیایی که برای سنجش مهارت‌های شما در زبان استفاده می‌شود، شامل ۵ دسته هستند. هرکدام را در ادامه بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید فقط آن دسته از داوطلبانی که می‌توانند ثابت کنند زبان اسپانیایی زبان مادری آنها نیست، واجد شرایط آزمون‌های زیر هستند.

مدرک اسپانیایی DELE

مناسب برای متقاضیان ویزا و اقامت، دانشجویان و افراد جویای کار است. مدرک اسپانیایی DELE گواهینامه رسمی وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش اسپانیا است و توسط Instituto Cervantes که یک موسسه اسپانیایی برای ترویج و انتشار فرهنگ اسپانیایی در سطح بین‌المللی است، صادر می‌شود. آزمون DELE از معیارهای درجه‌بندی زبان در چارچوب مرجع مشترک اروپایی پیروی می‌کند و تاریخ انقضا ندارد. آزمون مدرک زبان اسپانیایی DELE به شش سطح تقسیم می‌شود:

• Breakthrough (A1)
• Waystage (A2)
• Threshold (B1)
• Vantage (B2)
• Effective Operational Proficiency (C1)
• Mastery (C2)

حداقل نمره قبولی برای تمام سطوح ۶۰ از ۱۰۰ است. به‌طور معمول نتایج امتحان به همراه گواهی الکترونیکی رسمی و مدرک دیپلم، حداکثر ظرف مدت سه ماه صادر خواهد شد. دانش آموزان بین ۱۱ تا ۱۶ سال هم می‌توانند برای سطوح A1 و A2 و B1 اقدام کنند.

گواهینامه یا مدرک زبان

مدرک SIELE

این مدرک زبان اسپانیایی مناسب برای دانشجویان و افراد جویای کار است. این گواهی سطوح A1 تا C1 را پوشش می‌دهد و C2 را شامل نمی‌شود. آزمون SIELE اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ و توسط معتبرترین دانشگاه‌های اسپانیا، مکزیک و آرژانتین طراحی شده است. مدارک SIELE فقط به مدت ۵ سال معتبر هستند و به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

• SIELE Global
• Listening
• Writing
• Speaking

سطح SIELE Global آزمون جامعی است که می‌تواند هر چهار مهارت زبان فرد را در یک آزمون تأیید کند و در مقیاس صفر تا ۱۰۰۰ امتیاز قرار می‌گیرد.
SIELE آزمونی کاربردی است که از طریق آن می‌توانید مهارت‌های زبانی خود را به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار دهید. مدرک SIELE می‌تواند استرس شما را به حداقل برساند تا بتوانید برای شرکت در آزمون DELE آماده شوید.

مدرک CELU

این مدرک هم مناسب برای دانشجویان و افراد جویای کار است. آزمون CELU مربوط به وزارت آموزش و پرورش و امور خارجه آرژانتین است که دو بار در سال، در ماه‌های ژوئن و نوامبر برگزار می‌شود. مقیاس رتبه‌بندی از خوب تا عالی و فقط سطوح معادل B1 وB2 و C1 را شامل می‌شود. مدرک CELU برخلاف دو مدرک قبلی، به دو بخش شفاهی و نوشتاری تقسیم می‌شود و ساختار گرامری را در نظر نمی‌گیرد. مدرک CELU در کشورهای آرژانتین، برزیل، چین و ایتالیا هم مورد تأیید است.

مدرک زبان اسپانیایی

مدرک زبان اسپانیایی TELC

این مدرک زبان اسپانیایی مناسب برای متقاضیان ویزا، دانشجویان و افراد جویای کار است. این گواهینامه توسط خود موسسه‌ی TELC GmbH و انجمن آزمون‌های زبان در اروپا ALTE صادر می‌شود. گواهی اسپانیایی TELC منقضی نمی‌شود و دسته‌بندی‌های زیر را دارد:

• TELC Español A1
• TELC Español A2
• TELC Español B1
• TELC Español B2
• TELC Español A1, A2, B1, B2 Escuela

مقیاس نمره‌دهی بین صفر تا ۱۰۰ است که حداقل نمره قبولی ۶۰ در نظر گرفته شده است. داوطلبان باید به‌صورت حضوری در این آزمون‌ها شرکت کنند و گواهینامه ظرف شش هفته صادر خواهد شد.

مدرک ECL

مدرک اسپانیایی EXL برای متقاضیان ویزا و متخصصان است. مدرک ECL هم مانند TELC توسط انجمن آزمون‌های زبان در اروپا ALTE تأیید و صادر می‌شود. یکی از شباهت‌های آن با آزمون CELU این است که فقط سطوح B1 و B2 و C1 را هدف قرار می‌دهد.
مهارت‌هایی که در آزمون زبان اسپانیایی ECL آزمایش می‌شوند، خواندن، نوشتن و شنیدن هستند. داوطلبان برای قبولی باید حداقل به امتیاز ۶۰ دست پیدا کنند که مقیاس نمره‌دهی هم بین صفر تا ۱۰۰ است. نتایج معمولا در عرض یک ماه از تاریخ شرکت در آزمون اعلام می‌شود.

سخن پایانی

بسته به نیاز و هدف خود انتخاب کنید که کدام مدرک زبان اسپانیایی برای‌تان مناسب‌تر است. با فرمت آزمونی که قرار است در آن شرکت کنید آشنا شوید تا میزان استرس شما کاهش یابد. پیش از شرکت در جلسه امتحان می‌توانید تست‌های تمرینی انجام داده و سعی کنید از ویدیوها، برنامه‌ها و پادکست‌ها به عنوان منابعی برای مطالعه استفاده کنید.

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *