آزمون چیلز ایتالیایی

معرفی آزمون استرنی (چیلز CILS)

معرفی آزمون استرنی (چیلز CILS)

معرفی آزمون استرنی (چیلز CILS)

از میان آزمون‌های بین‌المللی مهارت در زبان ایتالیایی، یکی از معروف‌ترین آن‌ها آزمونی است که با عنوان امتحان چیلز (CILS) یا آزمون چیلز می‌شناسیم و در واقع کوتاه شده‌ی عبارت Certificazione di Italiano come Lingua Straniera است. این آزمون از سال 2015 به عنوان آزمون رسمی سطح ‌‌B1 و B2 مدرسه ایتالیایی‌ها معرفی شد و جای آزمون استرنی داخلی سطح B1 و B2 را که قبلاٌ ملاک سنجش مهارت زبانی متقاضیان مهاجرت به ایتالیا بود گرفت.

آزمون چیلز توسط دانشگاه سیه‌نا (Siena) ایتالیا در سطوح مختلف A1 تا C2 طبق چارچوب استاندارد سطح‌بندی زبان‌های خارجی اتحادیه اروپا طراحی و آماده می‌شود و هر سال دو مرتبه در ماه‌های ژوئن (آذر-دی) و دسامبر (خرداد-تیر) در مراکز متعدد در سراسر جهان برگزار می‌شود. سوالات از دانشگاه‌های سیه‌نا برای این مراکز ارسال شده، آزمون برگزار می‌شود و نهایتا پاسخ‌نامه‌ها و فایل ضبط شده آزمون گفتاری (Orale) برای این دانشگاه ارسال شده و نتایج نهایی را این دانشگاه اعلام می‌کند.

در حال حاضر تنها مرکز معتبر برگزاری آزمون چیلز در ایران مدرسه‌ ایتالیایی‌ها ست که آزمون سطح B1 و B2 را دو بار در سال در آذرماه و خردادماه برگزار می‌کند و دانشجویانی که بتوانند در این آزمون نمره‌ی قبولی را کسب نمایند، می‌توانند مدرک رسمی مهارت در زبان ایتالیایی در سطح B1 یا B2 را از طرف دانشگاه سیه‌نا دریافت نمایند.

همچنین افرادی که نتوانند در نوبت های آذر یا خرداد نمره قبولی در بعضی از مهارت های آزمون کسب نمایند، می توانند در آزمون های جبرانی اسفند ماه و شهریورماه شرکت کنند.

البته آزمون چیلز تنها آزمون مورد تأیید سفارت ایتالیا نبوده و متقاضیان می‌توانند در دیگر آزمون‌های معتبر زبان ایتالیایی که در ایران (یا خارج از کشور) برگزار می‌شود ثبت‌نام و شرکت نمایند که نهایتا مدرک آن‌ها نیز اعتبار بین‌المللی داشته و مورد تأیید سفارت ایتالیا می‌باشد. لیست این آزمون‌ها را می‌توانید در این نوشته بخوانید.

بخش‌های امتحان چیلز

آزمون چیلز (CILS) به طور کلی دارای پنج بخش است که در هر کدام از بخش‌ها، یکی از مهارت‌های زبان ایتالیایی متقاضیان سنجیده می‌شود:

  • بخش شنیداری (Ascolto)
  • بخش خواندن یا درک مطلب (Comprensione della lettura)
  • بخش گرامر (Analisi delle strutture di comunicazione)
  • بخش نوشتاری (Produzione scritta)
  • بخش مکالمه (Produzione orale)

هر کدام از این پنج بخش برای سطوح مختلف با روش مخصوصی امتیازبندی و طراحی می‌شوند که در ادامه به این جزئیات می‌پردازیم.

سطوح آزمون چیلز

از آنجا که آزمون چیلز سطح A1 و A2 در حد مبتدی می‌باشند، لذا سطح‌بندی اصلی این آزمون به چهار سطح زیر تقسیم می‌شود:

1- CILS UNO: این سطح که معادل B1 می‌باشد، شامل یک آزمون ۳ ساعته است که به ارزیابی سطح زبان آموز در کاربرد زبان ایتالیایی می‌پردازد.

2- CILS DUE: دومین سطح که معادل B2 می‌باشد، شامل یک آزمون ۴ ساعته است. در صورت داشتن این مدرک، نیازی به گذراندن واحدهای پیش‌نیاز زبان ایتالیایی در دانشگاه‌های ایتالیا نمی‌باشد.

3- CILS TRE: سومین سطح از آزمون چیلز که دارای دشواری سطح بالاست، معادل C1 بوده و توانایی مکالمه ایتالیایی پیشرفته‌ای را طلب می‌کند. آزمون این سطح ۵ ساعت طول می‌کشد.

4- CILS QUATTRO: چهارمین سطح که بالاترین سطح از آموزش زبان ایتالیایی است، معادل C2 بوده و حدود ۵/۵ ساعت طول می‌کشد. افرادی که موفق به دریافت مدرک این سطح می‌شوند تفاوتی از لحاظ مهارت زبان ایتالیایی با یک فرد Native ایتالیایی زبان نخواهند داشت.

بارم‌بندی آزمون چیلز

امتحان چیلز سطوح A1 و A2 از پنج مهارت ۱۲ نمره‌ای تشکیل شده است و مجموعاً ۶۰ نمره دارد. امتحان سطوح B1 و B2 و بالاتر نیز از پنج مهارت ۲۰ نمره‌ای تشکیل شده است و مجموعاً ۱۰۰ نمره دارد.

حداقل نمره‌ی قبولی هر مهارت آزمون چیلز، ۵۵ درصد نمره‌ی کامل است؛ یعنی در آزمون سطوح A1 و A2 باید حداقل ۶٫۶ نمره و در آزمون سطوح B1 وبالاتر باید حداقل ۱۱ نمره برای قبولی در هر مهارت کسب کرد.

برای دریافت مدرک CILS، دستیابی به حداقل نمره در هر یک از پنج مهارت امتحان ضروری است. داوطلبانی که در تمام مهارت‌ها نمره‌ی کافی را کسب نکنند، مدرک چیلز نخواهند گرفت؛ ولی به ایشان یک گواهی اعطا می‌شود که مهارت‌های قبول شده و رد شده را نشان می‌دهد و برای شرکت در آزمون مجدد مهارت‌های رد شده به کار می‌آید.

آزمون مجدد

داوطلبانی که در تمام مهارت‌های آزمون موفق به کسب حداقل نمره‌ی قبولی نشوند، یک گواهی دریافت می‌کنند که مجوز شرکت در آزمون مجدد است. داوطلب می‌تواند ظرف مدت ۱۸ ماه از زمان آزمون اصلی، در آزمون جبرانی مهارت‌های رد شده شرکت کند و با کسب نمره‌ی کافی در این مهارت‌ها، موفق به دریافت مدرک CILS خواهد شد.

در آزمون مجدد فقط مهارت‌هایی که را که داوطلب موفق به قبولی نشده باید دوباره امتحان بدهد و نیازی به امتحان مجدد برای مهارت‌های قبول شده نیست.

اعلام نتایج آزمون

نتایج امتحانات CILS معمولا ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ امتحان به مراکز و داوطلبان اعلام می‌شود.

منابع آزمون چیلز

برای موفقیت در امتحان چیلز و گرفتن ویزای ایتالیا شما باید در زبان ایتالیایی مهارت کافی کسب کنید؛ به همین جهت هر کتاب و آموزشی که بتواند به شما مهارت زبان ایتالیایی در سطح B1 را یاد بدهد به نوعی «منبع» امتحان چیلز محسوب می‌شود. در حال حاضر اصلی‌ترین منابع آزمون استرنی (CILS) در حقیقت همان مجموعه کتاب‌های جدید اسپرسو (Nuovo Espresso) است که در صورت تسلط کامل به مباحث هر سه سطح این کتاب می‌توانید در آزمون B1 نمره بسیار خوبی کسب نمایید. همچنین برای سطح B2 نیاز است تا هر 4 کتاب اسپرسو را مسلط باشید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *