نمای داخل کلاس زبان کودکان شعبه نوجوانان دیپلما

چطور کلاس زبان کودکان را جذاب تر کنیم؟

بسیاری از خانواده‌ها بر لزوم یادگیری زبان دوم واقف بوده و به همین منظور کودکان خود را راهی کلاس‌های زبان می‌کنند. پس از این اتفاق ممکن است سه حالت پیش بیاید؛ در بهترین حالت کلاس زبان به حد کافی جذاب بوده و کودک شما به کلاس زبان رفتن علاقه نشان می‌دهد. حالت دوم کلافه شدن کودک از کلاس زبان و تکالیف غیرجذاب آن است. در حالت سوم کودک از سر اجبار رفتن به کلاس زبان را ادامه می‌دهد اما فرآیند یادگیری او به دلیل عدم لذت بردن از کلاس و موضوع آن متوفف می‌شود. بنابراین، کلاس زبان کودکان باید برای کودکان جذاب باشد تا میل به یادگیری زبان در آن‌ها تقویت شود.

استفاده از خلاقیت در کلاس زبان کودکان باعث افزایش تمرکز آن‌ها می‌شود. در نتیجه حضور آن‌ها در کلاس محدود به حضور فیزیکی نخواهد بود و درگیر انجام فعالیت‌های کلاسی خواهند شد. این موضوع باعث می‌شود مدام منتظر نکات و فعالیت‌های جدید باشند. در نتیجه اشتیاق آن‌ها به کلاس بیشتر خواهد شد.

سرگرمی‌های آموزشی متناسب با سن زبان‌آموزان انتخاب کنید

استفاده از بازی‌ها و سرگرمی‌ها در کلاس زبان کودکان یکی از بهترین و مرسوم‌ترین روش‌های جذاب کردن کلاس زبان کودکان است؛ اما باید سعی شود فعالیت‌هایی که انتخاب می‌شود با سن زبان‌آموزان سنخیت داشته باشد.

در این که بازی‌ها یک ابزار آموزشی عالی هستند شکی نیست؛ اما مدرس باید در انتخاب بازی‌ها دقت داشته باشد و به این فکر کند که با انجام بازی قرار است چه نکته‌ای آموزش داده شود.

زبان آموز خردسال مرکز زبان دیپلما شعبه نوجوان

برای زبان‌آموزان خردسال می‌توانید با بازی‌های ساده که به ابزار خاصی نیاز ندارند شروع کنید. مثلا از آن‌ها بخواهید لغات و اسامی که در دسته‌های مختلف بلد هستند را نام ببرند. این دسته‌ها می‌توانند رنگ‌ها، حیوانات و قسمت‌های مختلف خانه باشند.

با انجام این بازی‌های ساده می‌توانید به زبان‌آموزان در آموختن واژگان جدید و تقویت تلفظ آن‌ها کمک کنید.

همان‌طور که گفته شد باید سطح زبان‌آموزان برای انتخاب و انجام بازی‌ها و فعالیت‌ها در نظر گرفته شود. مثلا اگر زبان‌آموزان خواندن و نوشتن را آموخته باشند، امکان استفاده از بازی‌های پیچیده‌تر وجود دارد. در این سطح می‌توان از زبان‌آموزان انتظار تعامل داشت تا در سایه‌ی آن لغات، عبارات و قواعد دستوری را آموزش ببینند.

انواع بازی ها برای جذاب کردن کلاس زبان کودکان

دانش‌آموزان مختلف به بازی‌های مختلفی علاقه دارند. بنابراین، بسته به سن، جنسیت و رفتار و علایق زبان‌آموزان می‌توان یکی از انواع بازی‌های آموزشی را انتخاب کرد. انجام یک بازی در یک کلاس زبان کودکان ممکن است با استقبال زیادی روبه‌رو شود در حالی که همان بازی در کلاسی با شرایط سنی یکسان ممکن است همراهی کافی زبان‌آموزان را نداشته باشد.

بازی‌ های کارتی

بازی‌های کارتی می‌توانند توسط یک دسته کارت ساخته شده توسط زبان‌آموزان یا خودتان انجام شوند. برای مثال چندین جفت کارت ۵ در ۵ سانتی‌متر درست کنید و روی یکی از جفت‌ها لغت انگلیسی و روی دیگری معادل فارسی آن را بنویسید و به صورت پشت و رو روی میز قرار دهید. اجازه دهید زبان‌آموزان کارت‌ها را دو تا دو تا برگردانند. هر زبان آموزی که جفت یک کارت را به درستی انتخاب کرد می‌تواند آن جفت کارت را بردارد در غیر اینصورت باید مجددا کارت‌ها را به وضعیت قبل برگرداند.

بازی ۲۰ سوالی

در این بازی نام افراد مشهور، حیوانات و اشیاء را روی برگه‌های استیکی می‌نویسید و به پیشانی یکی از زبان‌آموزان می‌چسبانید. این زبان‌آموز باید از طریق حداکثر ۲۰ پرسش غیرمستقیم و راهنمایی سایر زبان‌آموزان لغت مورد نظر را حدس بزند.

بازی شرح تصویر

در بازی شرح تصویر کلاس زبان کودکان را به چند گروه تقسیم کنید. یک تصویر را به یک زبان‌آموز از هر گروه بدهید و از آن‌ها بخواهید محتوای آن را برای هم‌گروهی‌های خود به نحوی شرح دهند که آن‌ها بتوانند تصویر مورد نظر را نقاشی کنند. هرچه فرد تصویری که می‌بیند را بهتر شرح دهد نقاشی‌ها بهتر خواهند بود. در نهایت گروهی که نقاشی اعضای آن با تصویری که به آن‌ها اختصاص داده شده شباهت بیشتری دارد برنده خواهد بود.

کلاس زبان کودکان

تکمیل کردن داستان

تکمیل کردن داستان نیز از جمله بازی‌های جذابی است که جز خلاقیت به ابزار دیگری نیاز ندارد. یک داستان انگلیسی را آغاز کنید و جملات بعدی را به زبان‌آموزان بسپارید. آن‌ها نوبتی داستان را به سمت و سویی که دوست دارند خواهند برد و شما به عنوان مربی به آن‌ها کمک خواهید کرد که آن‌چه در ذهن دارند را روی کاغذ بیاورند.

از زبان آموزان برای برنامه ریزی درسی کمک بگیرید

یکی از راه‌های جذاب کردن کلاس برای زبا‌ن‌آموزان قدرت دادن به آن‌ها است. یکی از موقعیت‌هایی که می‌توانید در آن به زبان‌آموزان خود قدرت بدهید برنامه‌ریزی درسی است. قدرت اختیار و تصمیم گیری کودکان در برنامه ریزی درسی به آن‌ها اعتماد به نفس بالایی می‌دهد.

مثلا در مورد تکالیف سعی کنید دو تکلیف را برای جلسه‌ی بعد شرح دهید و از آن‌ها بخواهید یکی را انتخاب کنند. یا مجموعه‌ای از مباحثی که باید یاد بگیرند را لیست کنید و از زبان‌آموزان بپرسید که دوست دارند کدام را زودتر یاد بگیرند.

هیچ کلاسی همگن نیست

تصور اینکه تمام زبان‌آموزان یک کلاس در یک سطح باشند تصور محالی است. این شما هستید که به عنوان مدرس باید فعالیت‌ها و اهداف را متناسب با نیاز زبان‌آموزان خود تعیین کنید. به این معنی که تکالیف یکسان را با روش انجام‌های مختلف از زبان‌آموزان مختلف بخواهید تا همه بتوانند به اندازه‌ی خود از تکلیف مورد نظر بهره ببرند.

از فیلم و موسیقی استفاده کنید

می‌توانید بخشی از یک فیلم یا انیمیشن را در کلاس زبان کودکان پخش کنید و از زبان‌آموزان بخواهید آن چه را که دیده‌اند توصیف کنند. در مورد موسیقی حتی می‌توانید صدای طبیعت را پخش کنید و از زبان‌آموزان بخواهید حس و حال خود را بعد از شنیدن آن توصیف کنند.

جمع بندی

برای آموزش زبان به کودکان باید انعطاف زیادی به خرج دهید. در کلاس زبان کودکان لذت بردن کودک از کلاس بیشترین اهمیت را دارد؛ چرا که تنها در این صورت است که کودک به روند کلاس رفتن خود ادامه خواهد داد. استفاده از بازی‌ها و فعالیت‌های آموزشی متناسب با سن، جنس و سطح اجتماعی و رفتاری کودکان می‌تواند آن‌ها را در اشتیاق به شرکت در کلاس و یادگیری مباحث درسی مختلف یاری کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *