آزمون ترکی TYS

آزمون زبان ترکی استانبولی TYS چیست و به چه صورت انجام می‌شود؟

آیا قصد یادگیری زبان ترکی استانبولی را دارید؟ اگر قصد ادامه تحصیل یا کار در ترکیه را دارید و به‌دنبال یادگیری زبان این کشور هستید، لازم است تا با یکی از بهترین آزمون‌های مهارت زبان ترکی استانبولی آشنا شوید. آزمون ترکی TYS که در ترکیه به آن Türkçe Yeterlik Sınavı می‌گویند، یک آزمون زبان ترکی از نوع بین‌المللی و شناخته شده است که توسط مؤسسه یونس امره توسعه داده شده است. این امتحان بر اساس استانداردهای چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها طراحی شده است تا میزان مهارت افراد در زبان ترکی استانبولی را به عنوان یک زبان خارجی بسنجد.

مانند هر آزمون دیگری در پایان امتحان TYS، با توجه به امتیازی که داوطلب در آزمون کسب می‌کند، گواهینامه یا مدرک برای سطح مهارت زبان ترکی خود دریافت خواهد کرد. با این مدرک می‌توانید در مدارس یا دانشگاه‌ها ثبت نام کنید. اگر شانس حضور در دانشگاه‌های ترکیه را داشته باشید، مدرک TYS بسیار کمک‌حالتان خواهد بود.

این موضوع در مورد افراد جویای کار هم صدق می‌کند و اگر قصد دارید در یک شرکت ترکیه‌ای (چه در خاک ترکیه و چه در خارج از این کشور) کار کنید، دارا بودن مدرک TYS امتیاز مثبتی محسوب می‌شود.

محتوای آزمون TYS چیست؟

آزمون زبان ترکی TYS با الزامات اروپا مطابقت دارد و از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن که در سه مرحله انجام می‌پذیرد. در مرحله‌ی اول، توانایی خواندن و شنیدن مورد آزمون قرار می‌گیرد و نوشتن و صحبت كردن نیز مراحل دوم و سوم را شامل می‌شوند.

آزمون ترکی تی وای اس

در آزمون تی وای اس، شما باید در هر بخش حداقل پنجاه درصد امتیازات را کسب کنید. اگر امتیازتان بین 55 تا 70 باشد، گواهی B2، امتیاز 71 تا 88 گواهی C1 و 89 تا 100 امتیاز گواهی C2 را دریافت خواهید کرد. نتایج توسط کارشناسان مرکز آزمون موسسه یونس امره ارزیابی می‌شود.

توجه داشته باشید که این آزمون، سطح پایه در زبان ترکی استانبولی را نمی‌سنجد و یک آزمون پیشرفته است که در آن صدور گواهینامه از سطح B2 شروع می‌شود. برای اخذ مدرک سطح پایه می‌توانید برای آزمون TOMER اقدام کنید که در مقالات آینده درباره آن بیشتر بحث خواهیم کرد.

کجا و چه زمانی می‌توان در آزمون تی وای اس شرکت کرد؟

آزمون ترکی تی وای اس سه بار در سال برگزار می‌شود که می‌توانید تقویم رسمی آن را در وب‌سایت مرکز امره بررسی کنید. خبر خوب این‌که این آزمون نه تنها در ترکیه، بلکه در خارج از این کشور هم برگزار می‌شود. 48 مرکز در 43 کشور از جمله ایران، امکان برگزاری امتحان ترکی TYS برای اخذ مدرک ترکی استانبولی را میزبانی می‌کنند.

تست شنیداری و خواندن در آزمون زبان ترکی TYS

تست شنیداری یا Listening شامل شش متن است و سی سؤال وجود دارد که شامل سؤالات پُرکردنی، صحیح و غلط، چند گزینه‌ای و گزینه‌های مرتبط است. متون مورد استفاده در آزمون شنیداری معمولاً دیالوگ، مقدمه، مصاحبه، آگهی، نظرات، متون دانشگاهی و ادبی، گزارش و تحلیل است. در آزمون شنیداری می‌توانید حداکثر 25 امتیاز بگیرید و 45 دقیقه هم طول می‌کشد.

تست خواندن یا Reading نیز شامل شش متن است که انواع سوالات و متون استفاده شده در این بخش دقیقا مانند تست شنیدن طراحی شده است. با این تفاوت که 40 سوال در بخش خواندن وجود دارد و در مدت زمان 60 دقیقه می‌توانید حداکثر 25 امتیاز بگیرید.

تست نوشتن و صحبت کردن در آزمون ترکی TYS

تست نوشتن یا Writing دو بخش دارد. اولین مورد، مهارت‌های نوشتاری داوطلب را بررسی می‌کند که در این قسمت ممکن است از شما بخواهند تا یک متن را تکمیل کنید. همچنین بخش‌های دیگری مثل تکمیل یک فرم، نوشتن خلاصه‌ای از یک متن، تفسیر یک جدول، تصویر یا نمودار و همچنین نگارش یک درخواست هم ممکن است جزوی از سوالات باشند. در این بخش می‌توانید حداکثر 10 امتیاز کسب کنید که زمان درنظر گرفته شده برای آن 20 دقیقه است.

آزمون ترکی TYS در حال برگزاری

در بخش دوم آزمون ترکی TYS نوشتن از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود تا یک مقاله در مورد موضوعی خاص بنویسند. این قسمت 15 امتیاز دارد و 40 دقیقه زمان برای تکمیل آن خواهید داشت. آزمون رایتینگ معمولاً توسط دو کارشناس ارزیابی می‌شود.

تست صحبت کردن یا Speaking هم از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول یا مستقل، یک موضوع و با 1 تا 3 دقیقه زمان به داوطلب داده می‌شود تا آماده شود. بعد از اعلام آمادگی می‌توانید شروع به صحبت کنید. به هر داوطلب تقریباً 5 دقیقه فرصت داده می‌شود تا صحبت کند. این قسمت 10 امتیاز دارد.

بخش دوم به صورت گفتگو است که در آن موضوعی به داوطلب داده می‌شود و مصاحبه کننده در مورد آن سؤالات مختلفی را از وی می‌پرسد. زمان این آزمون 10 دقیقه به طول‌می‌انجامد و امتیاز آن 15 است. آزمون اسپیکینگ هم معمولا توسط دو متخصص ارزیابی می‌شود.

نحوه قبولی در آزمون ترکی استانبولی TYS

برای قبولی در آزمون ترکی استانبولی مواردی وجود دارد که باید قبل و در حین آزمون انجام دهید. شما باید گرامر ترکی را مطالعه کنید و سعی کنید با مطالعه وب‌سایت‌های مختلف، مقالات و روزنامه‌های ترکی، دایره لغات خود را گسترش دهید. این نه تنها در یادگیری فرهنگ لغات به شما کمک می‌کند، بلکه در درک بهتر زبان ترکی نیز موثر خواهد بود. همچنین می‌توانید نوشتن در مورد موضوعات مختلف را تمرین کنید. به منظور بهبود مهارت‌های شنیداری و درک مطلب هم می‌توانید به کانال‌های رادیویی یا تلویزیونی ترکیه گوش دهید. از تماشای فیلم و سریال به زبان اصلی هم غافل نشوید. البته بد نیست نمونه سوالات ارائه شده در وب‌سایت رسمی آزمون ترکی TYS را نیز تمرین کنید.

مواردی هم وجود دارد که در طول آزمون می‌توانید آنها را به‌کار ببرید تا به موفقیت شما کمک کند. برای مثال از زمان به‌طور موثر استفاده کنید و دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید. متن‌های ارائه شده و سوالات را با دقت بیشتری بخوانید. ممکن است سوالات پیچیده‌ای وجود داشته باشد که در آنها باید تفاوت‌های ظریف زبان ترکی را درک کنید. ممکن است از برخی اصطلاحات سردرگم‌کننده در امتحان استفاده شود. اگر به سوالات چند قسمتی برخورد کردید، مراقب باشید که به‌طور تصادفی از آنها رد نشوید. در تست‌های نوشتاری و گفتاری، می‌توانید طرح‌های کلی را ایجاد کرده و آنها را یادداشت کنید. حتماً آنچه را که نوشته‌اید مرور کنید تا بتوانید از زمان خود به‌طور موثر بهره ببرید. موفق باشید.

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *