یادگیری زبان آلمانی / یادگیری زبان خارجی

بهترین روش یادگیری زبان خارجی چیست؟

بهترین روش یادگیری زبان خارجی موضوعی است که بسیاری از علاقمندان به زبان در پی آن هستند. واقعیت این است که هیچ نسخه‌ی واحدی برای یادگیری یکباره‌ی زبان وجود ندارد؛ بلکه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها هستند که در صورت انجام مستمر می‌توانند کمک کنند با سرعت بیشتری یک زبان خارجی را یاد بگیرید. بسیاری از این روش‌ها در منزل و توسط خودتان قابل اجرا است؛ اما در کنار این روش‌ها رفتن به کلاس انگلیسی گروهی یا اختیار کردن یک معلم خصوصی می‌توان شما را در مسیر درست یادگیری زبان خارجی نگه دارد و کمک کند پس از مدتی انگیزه‌های خود را از دست ندهید.

یادگیری زبان خارجی با گوش دادن و تکرار کردن

یکی از روش‌هایی که می‌تواند فرآیند یادگیری زبان خارجی شما را تسریع کند، گوش دادن و تکرار کردن است. این روش از قضا یکی از آسان‌ترین روش‌ها نیز هست؛ چرا که می‌توانید در حین رانندگی نیز به تمرین آن بپردازید. فایل‌های صوتی زبان خارجی که می‌تواند انگلیسی، آلمانی یا هر زبان دیگری باشد را پخش کنید و سعی کنید جملات را عینا تکرار کنید.

تقلید لحن و آهنگ گفتار در این روش مهارت مکالمه‌ی شما را تقویت خواهد کرد. شنیدن جملات از زبان یک خارجی‌زبان نیز باعث تقویت مهارت شنیداری شما خواهد شد. در انتخاب فایل‌های صوتی دقت کنید سطح آن‌ها به سطح زبان شما نزدیک باشد. همچنین سعی کنید موضوع به موضوع پیش بروید. مثلا اولین موضوع می‌تواند سلام و احوالپرسی و صحبت در مورد خود باشد.

کلمات انگلیسی در بازی های ویدیویی / یادگیری زبان

یادگیری زبان خارجی با صحبت کردن با آینه

از روش‌های جذاب و کارآمد دیگر برای افزایش سرعت یادگیری زبان روش صحبت کردن با آینه است. هرچند ممکن است از نظر دیگران این کار شما مضحک باشد؛ اما سعی کنید بی‌توجه به واکنش‌های دیگران هر بار که به آینه نزدیک می‌شوید این تمرین را انجام دهید.

روش انجام تمرین صحبت کردن در آینه به این شکل است که سوالاتی را روی برگه‌های کوچک نوشته و به گوشه‌های آینه می‌چسبانید. با هر بار مواجه شدن با آینه به این سوالات پاسخ دهید و تصور کنید در حال صحبت با یک خارجی زبان هستید. رفته رفته پاسخ‌های خلاقانه‌تری به این سوالات بدهید و سعی کنید هر بار از واژه‌های جدیدی استفاده کنید و هر چندوقت یک بار سوالات را تغییر دهید.

موسیقی خارجی گوش کنید

همه‌ی ما در اوقات فراغت خود یا در خودرو موسیقی گوش می‌دهیم. اگر می‌خواهید سریع‌تر زبان یاد بگیرید موسیقی‌های خارجی گوش کنید. مثلا اگر قصد یادگیری زبان اسپانیایی دارید، موسیقی اسپانیایی گوش کنید. موزیک ترکیه‌ای برای زبان آموزان زبان ترکی همواره در دسترس است و علاقمندان به زبان ایتالیایی نیز می‌توانند به انواع موسیقی ایتالیایی از جمله اپرا گوش کنند. این یکی از مفرح‌ترین تمرین‌های یادگیری زبان خارجی است که می‌توانید در اوقات فراغت خود بدون اینکه احساس کنید دارید تکلیف خاصی انجام می‌دهید به آن بپردازید.

کلمات انگلیسی در بازی های ویدیویی

فیلم و سریال انگلیسی ببینید

بسیاری از ما در طول روز ساعاتی را پای تلویزیون سپری می‌کنیم. اگر بتوانیم به این وقت‌گذرانی سمت و سوی آموزشی بدهیم پس از چند ماه تفاوت بسیاری با کسی خواهید داشت که فقط به منظور سرگرمی تلویزیون تماشا کرده است.

یک سریال یا چندین فیلم محبوب خارجی را دانلود کرده و در آرشیو خود نگه دارید. هر زمان که فرصت کردید بخشی از آن را تماشا کنید. زیرنویس فارسی می‌تواند به یادگیری شما کمک کند. رفته رفته خواهید توانست فیلم‌ها را با زیرنویس انگلیسی و پس از آن بدون زیرنویس تماشا کنید.

تماشای فیلم به کلیه‌ی افرادی که علاقمند به یادگیری زبان خارجی هستند پیشنهاد می‌شود؛ چرا که بسیاری از لغات و اصطلاحات روزمره هستند که تنها در موقعیت‌های عامیانه به کار می‌روند و یادگیری آن‌ها از طریق کتاب‌های آموزش زبان به ندرت اتفاق می‌افتد. به‌علاوه، پویایی زبان باعث می‌شود مدام اصطلاحات جدید به وجود بیایند. تماشای فیلم علاوه بر اینکه شما را با لغات و اصطلاحات روز هر زبان آشنا می‌کند، پلی به فرهنگ کشور خارجی زبان محسوب می‌شود و شما از این طریق می‌توانید رفتار مناسب کشور خارجی زبان را نیز یاد بگیرید.

پادکست گوش کنید

پادکست‌ها سخنرانی‌هایی در موضوعات خاص هستند که باعث می‌شوند دانش زبانی شما در آن موضوع بهبود پیدا کند. یکی از مفیدترین انواع پادکست‌ها سخنرانی‌های TED Talks است. این سخنرانی‌ها هم در یوتیوب موجود هستند هم در اپلیکیشن اختصاصی TED Talks به صورت دسته‌بندی شده قابل دسترسی هستند.

به دنیای خارجی ها وارد شوید

لذت یادگیری زبان خارجی با به‌کارگیری آن دوچندان می‌شود. این که ببینید با به کارگیری آن‌چه که آموخته‌ا ید می‌توانید با یک خارجی‌زبان ارتباط برقرار کنید به شما انگیزه‌ی مضاعفی خواهد داد. گروه‌ها و انجمن‌های خارجی بسیاری در بسترهای مختلف شبکه‌های اجتماعی پیش رویتان هستند که می‌توانید با عضو شدن در آن‌ها به تمرین آموخته‌های خود بپردازید. نیازی نیست که گروهی که در آن عضو می‌شوید به منظور آموزش زبان ایجاد شده باشد. شما می‌خواهید چت کنید؛ برایتان فرقی ندارد در رابطه با چه موضوعی چت کنید. نفس چت کردن می‌تواند به بهتر شدن املا و جمله‌سازی شما را تقویت کند.

به کلاس زبان بروید

بسته به سبک زندگی، علاقه و وضعیت مالی خود می‌توانید یکی از دوره‌های خصوصی یا گروهی آموزش زبان را انتخاب کنید. مهم این است که یک معلم زبان داشته باشید تا هم بتوانید از او کمک بگیرید، هم معلم زبان شما را به سمت و سوی درست سوق دهد و برایتان ایجاد انگیزه کند. معمولا اگر کسی روند یادگیری شما را زیر نظر بگیرد احساس مسئولیت بیشتری خواهید کرد و این باعث افزایش انگیزه‌ی شما خواهد شد.

چگونه دایره لغات خود را افزایش دهیم / یادگیری زبان خارجی

از راهکار SMART استفاده کنید

یکی از راهکارهای مهم در یادگیری زبان خارجی اسمارت است که برگرفته از حرف اول چند کلیدواژه در راستای یادگیری زبان خارجی است.

Specific: به این معنی که باید اهدافتان مشخص باشد. یادگیری یک زبان به خودی خود هدفی بسیار کلی است. بهتر است هدفی جزئی‌تر برای خود مشخص کنید. مثلا بگویید می‌خواهم توانایی مکالمه‌ی ۱۰ دقیقه‌ای با یک خارجی زبان را پیدا کنم طوری که بتوانم در مورد خودم صحبت کنم و از او سوال‌هایی را بپرسم.

Measurable: به این معنی که باید اهداف خود را به واحدهای قابل اندازه‌گیری تقسیم کنید. مثلا تعیین کنید که طی یک هفته لغات رایج مرتبط با شغل خود را یاد بگیرید. یا هر هفته یک ساختار گرامری را یاد خواهم گرفت و در صحبت‌هایم از آن استفاده خواهم کرد.

Attainable: به این معنی که اهداف قابل دستیابی برای خود تعیین کنید. در انجام این کار باید مرز بین انتخاب هدف قابل دستیابی و تنبلی را به خوبی بشناسید. قرار نیست برای ساده‌ترین اهداف وقت زیادی تعیین کنید؛ بلکه باید اهداف شما واقع‌گرایانه باشد تا بتوانید طبق برنامه‌ریزی پیش بروید.

Relevant: برنامه ریزی شما باید متناسب با هدفی باشد که انتخاب می‌کنید. اگر هدفتان یادگیری اصول نگارشی است باید فعالیت‌هایی مرتبط و متناسب با همین هدف را برای خود برنامه‌ریزی بکنید. در حین برنامه‌ریزی لازم است مدام از خود سوال کنید که آیا این برنامه مرا به اهدافم می‌رساند.

Time-bound: برای رسیدن به اهداف خود زمان‌بندی داشته باشید. سعی کنید این زمان‌بندی را نیز واقع‌گرایانه انجام دهید. اگر می‌بینید علی‌رغم تلاشی که می‌کنید باز از برنامه عقب می‌افتید، حتما نسبت به اصلاح برنامه زمانی خود اقدام کنید.

جمع‌بندی

در روند یادگیری زبان خارجی نیازی نیست فشار زیادی به خودتان بیاورید. کافی است از زمان‌های مرده‌ی خود بهره ببرید. زمان‌هایی که می‌توانید در آن‌ها به جای گوش دادن به موسیقی فارسی، به موسیقی خارجی یا پادکست گوش کنید. زمانی که صرف تماشای تلویزیون می‌کنید را صرف دیدن فیلم خارجی کنید. زمانی که دارید دست‌هایتان را می‌شویید به سوالاتی که روی آینه چسبانده‌اید پاسخ دهید. وقتی در شبکه‌های اجتماعی می‌گردید، با خارجی زبان‌ها چت کنید تا ضمن مرور، لذت به کارگیری آموخته‌های خود را بچشید.

همیشه مهم است که اهدافی که تعیین می‌کنید با زمانی که برای رسیدن به آن‌ها دارید مطابقت داشته باشند. سنگ بزرگ علامت نزدن است؛ پس هدف‌های خود را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید از پس آن‌ها برآمده و مأیوس نشوید. نهایتا می‌توان بهترین روش یادگیری زبان خارجی را غرق شدن در دنیای زبان با استفاده از فرصت‌های کوچکی است که کمتر به مفید سپری کردن آن‌ها توجه می‌کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *