تدریس ریدینگ با روش های جذاب
یکی از بخشهایی که تدریس آن در کلاس میتواند کسالتآور باشد، ریدینگ است. با وجود این، مدرسی که در دوره تربیت مدرس آموزش دیده باشد، به راحتی میتواند با اتخاذ روشهایی جذاب زبانآموزان را برای مشارکت هرچه بیشتر در روند تدریس ریدینگ تشویق کند. در این مطلب به مرور و توضیح برخی روشها هنگام و بعد از تدریس مهارت خوانداری میپردازیم.
روشهای تدریس ریدینگ
این که چه روش و فعالیتی را برای آموزش مهارت خوانداری برگزینیم بستگی زیادی به سن و سلیقهی اعضای کلاس دارد. روشی که برای بزرگسال کارآمد است میتواند کاملا برای نونهالان کسلکننده باشد؛ بالعکس روش مورد استفاده در کلاس کودکان گزینهی خوبی برای بهکارگیری در کلاس بزرگسالان نیست.
پیدا کردن کلمه مخفی
این روش به خصوص در کلاس کودکان میتواند بسیار کارآمد باشد. کودکان ذهن پویا و کنجکاوی دارند. از آنها بخواهید یک لغت یا مترادف آن را در متن جستجو کنند. برای اجرای این تمرین کلاس را به چند گروه تقسیم کنید و به هر گروه متنی را اختصاص دهید.
زبانآموزان در گروههای مختلف باید دنبال لغات مختلف بگردند و با پیدا کردن آنها دورشان را خط بکشند. گروهی که زودتر از بقیه بتواند لغات خواسته شده را پیدا کند برندهی رقابت خواهد بود.
بسته به سطح کلاس میتوانید درجهی سختی تمرین را افزایش دهید. مثلا بخواهید که یک اصطلاح را جستجو کنند یا معادل فارسی را بدهید و بخواهید که انگلیسی آن را در متن پیدا کنید.
تدریس ریدینگ در گروههای دونفره
یکی از مشکلات زبانآموزان برای انجام تمرینهای ریدینگ از جمله بلندخواندن عدم اعتماد به نفس کافی است. قطعا رفع مشکل عدم اعتماد به نفس در زبانآموزان یکی از راهبردهای طولانی مدت است؛ اما میتوانیم برای انجام موثر تمرینات ریدینگ از تکنیک ریدینگ دونفره استفاده کنیم.
در ریدینگ دونفره زبانآموزان به گروههای دونفره تقسیم میشوند و متن را برای همگروهی خود میخوانند. خواندن در فضای خصوصیتر به زبانآموز کمک میکند بدون ترس از مسخره شدن به انجام تمرین بپردازد. در این تمرین وظیفهی مدرس حرکت بین گروهها و گوش دادن به تمرینهای دونفره و اصلاح اشتباهات احتمالی زبانآموزان است.
یافتن کلمات؛ رقابت با زمان
یکی از فعالیتهایی که میتواند فضای کلاس ریدینگ را هنگام تمرین شاد و مفرح کند پیدا کردن لغات در فرصت محدود است. در این تمرین تعدادی لغت از یک متن واحد را انتخاب میکنید و آنها را تک تک به کلاس اعلام میکنید.
پس از اعلام هر لغت، کلاس ۱۵ ثانیه زمان خواهد داشت تا لغت مورد نظر را در متن پیدا کند. لغات با فاصلهی ۱۵ ثانیهای اعلام میشوند و در نهایت زبانآموزی که بیشترین لغت را پیدا کرده باشد برندهی رقابت خواهد بود.
تحرک را به تدریس ریدینگ اضافه کنید
یکی از روشهای جالب تدریس ریدینگ و درک مطلب اضافه کردن تحرک به آن است. این روش در ردههای سنی پایین مورد استفاده قرار میگیرد و باعث جنب و جوش زیادی در کلاس میشود.
متن ریدینگ را در اختیار زبانآموزان خردسال خود قرار بدهید. بسته به سطحشان میتوانید متن را برای آنها بخوانید یا از ایشان بخواهید خودشان متن را مطالعه کنند.
بعد از آنکه متن را خواندند، عباراتی را در مورد آن مطرح کنید و از زبان آموزان بخواهید که اگر معتقدند آنچه که میخوانید بر اساس متن صحیح است بایستند و اگر غلط است بنشینند.
تدریس ریدینگ را به جلسه دورخوانی تبدیل کنید
متنی را انتخاب کنید که حاوی چند شخصیت بوده و دیالوگهای متعددی داشته باشد. شخصیتهای متن را بین زبانآموزان خود تقسیم کنید و از آنها بخواهید نوبت هرکدام که شد دیالوگ خود را بخوانند.
این فعالیت شبیه به فعالیت دورخوانی است که اهالی تئاتر و سینما برای خواندن نمایشنامه و فیلمنامه انجام میدهند. از زبانآموزان بخواهید تکیه و آهنگ دیالوگها را به درستی رعایت کرده و در واقع شخصیت داستان را Act out کنند.
فعالیتهای بعد از تدریس ریدینگ
بعد از انجام فعالیتهای زنگ ریدینگ لازم است مطمئن شویم که زبانآموزان فقط درگیر بازی و فعالیت نشدهاند؛ بلکه متن را متوجه شده و درس را فراگرفتهاند.
خلاصه نویسی
از زبانآموزان بخواهید متنی را که خواندهاند خلاصه نویسی کنند. در خلاصه نویسی باید اهم مطالب مطرح شده در متن عنوان شود. میتوانید برای پیشرفته تر شدن تمرین از آنها بخواهید متن خلاصه نویسی شده را به صورت شفاهی توضیح دهند.
داستان را ادامه دهید
در متون داستانی این امکان وجود دارد که از زبانآموزان بخواهید داستانی را که خواندهاند ادامه دهند. برای انجام این فعالیت زبانآموز باید در وهلهی اول به طور کامل متوجه متن شده باشد.
اگر زبانآموزان در انجام این فعالیت مردد بودند خودتان شروع کنید و چند جمله را برای نمونه به انتهای متن اضافه کنید و سپس بخواهید که زبانآموزان داستان را به طور شفاهی ادامه دهند.
هر زبان آموز میتواند چند جمله بگوید و روند داستان را به سمت و سویی که دوست دارد پیش ببرد و آن را تحویل زبانآموز دیگر بدهد. زبانآموزان دیگر هنگام انجام تمرین باید متمرکز بوده و گوش دهند تا بتوانند با استفاده از عناصر جدیدی که به داستان اضافه میشوند ادامهی آن را با خلاقیت خود شکل دهند.
جلسه نقد
در کلاس بزرگسالان میتوانید متون داستان کوتاه را به عنوان متن ریدینگ انتخاب کنید؛ سپس با همراهی زبانآموزان به نقد داستانی که خواندهاید بنشینید. شخصیتها را تحلیل کنید و از زبانآموز بخواهید خودش را جای نویسنده بگذارد و بگوید اگر او نویسندهی داستان بود کدام بخش را تغییر میداد.
در انجام این فعالیت علاوه بر مهارت خوانداری، مهارت گفتاری و شنیداری نیز درگیر خواهند بود. بنابراین، سعی کنید این فعالیت را در کلاسهای بزرگسالان که سطح زبانی بالایی برخوردار هستند انجام دهید.
جمع بندی
در این مطلب سعی کردیم تعدادی از فعالیتهای مناسب کلاس ریدینگ سطوح و سنین مختلف را معرفی کنید. زبان آموزان معمولا حس خوبی به کلاس ریدینگ ندارند؛ این به دلیل کم بودن تنوع فعالیتهای جذاب در حین تدریس ریدینگ است. تنوع بخشیدن به تدریس ریدینگ میتواند زبانآموزان را وادار به مشارکت کرده و فضای کلاس را جذابتر کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.