TORFL آزمون روسی برای خارجی زبان آنان

آزمون زبان روسی TORFL چه سطوحی دارد و چگونه برگزار می‌شود؟

آزمون زبان روسی TORFL  که برگرفته از عبارت Test of Russian as a Foreign Language  است، آزمون رسمی زبان روسی برای افراد خارجی است که با چارچوب مرجع مشترک اروپایی مطابقت دارد. روسی‌زبانان، افراد زیادی را در سراسر جهان شامل می‌شوند و کشور روسیه هم همه ساله میزبان دانشجویان و افراد جویای کار است.

روسی یک زبان اسلاوی شرقی و جزو خانواده زبان‌های هند و اروپایی است. روسی علاوه بر روسیه، در کشورهای اوکراین، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و همچنین بخش‌هایی از قفقاز، آسیای مرکزی و تا حدودی در کشورهای بالتیک استفاده می‌شود. در مجموع حدود ۲۵۸ میلیون نفر در سراسر جهان به زبان روسی صحبت می‌کنند. اگر برای ادامه تحصیل یا کار قصد فراگیری زبان روسی را دارید، بهتر است ابتدا با آزمون و شرایط اخذ مدرک زبان روسی آشنا شوید.

سطح ابتدایی A1

آزمون TORFL از شش سطح مختلف تشکیل شده است که از A1 تا C2 را شامل می‌شود. موفقیت در سطح ابتدایی A1 یا TEL به معنای عملکرد موفقیت‌آمیز در آزمون و نشان‌دهنده استانداردی از صلاحیت اولیه در زبان روسی است. سطح A1 نشان می‌دهد که داوطلب می‌تواند نیازهای ارتباطی اولیه خود را در تعداد محدودی از موقعیت‌های روزمره برآورده کند. گواهی سطح ابتدایی، شایستگی‌های داوطلب را برای یادگیری بیشتر زبان و دست‌یابی به سطح پایه روسی ثابت می‌کند. حداقل دانش لغت مورد نیاز در این سطح، ۷۵۰ کلمه است.

زبان آموزان دختر در حال انجام آزمون

سطح پایه  A2

سطح پایه  A2 یا TBL به معنی صلاحیت استاندارد در زبان روسی است که نشان می‌دهد داوطلب می‌تواند نیاز ارتباطی خود را در تعداد محدودی از موقعیت‌های روزمره در حوزه فرهنگی برآورده کند. دانش لغتی در این سطح، ۱۲۰۰ کلمه است و حداقل سطح مورد نیاز برای اخذ تابعیت روسیه به‌شمار می‌رود. اما برای تحصیل در مؤسسات آموزشی روسیه کافی نیست و با آن فقط می‌توان در برخی دوره‌های مقدماتی و در بعضی از دانشگاه‌ها شرکت کرد.

سطح B1 مدرک آزمو زبان روسی TORFL

گواهی سطح B1 یاTORFL-I  نشان‌دهنده سطح متوسطی از صلاحیت فرد در زبان روسی است که با آن می‌توان نیازهای ارتباطی اصلی در زمینه‌ی فرهنگی، آموزشی و شغلی را مطابق با استاندارد دولتی برطرف کرد. این گواهی به دارنده آن اجازه می‌دهد تا برای دانشگاه‌های روسیه درخواست پذیرش دهد. حداقل لغت مورد نیاز برای اخذ این مدرک ۲۳۰۰ کلمه است.

آزمون روسی TORFR

سطح B1 آزمون زبان روسی TORFL

گواهی سطح B2 یا TORFL-II  نشان از سطح بالایی از قدرت صحبت کردن با زبان روسی می‌دهد که فرد با آن می‌تواند در طیف گسترده‌ای از موقعیت ها در هر زمینه‌ای با افراد مختلف ارتباط برقرار کند. با این مدرک می‌توان تا مقطع لیسانس، فوق لیسانس و حتی دکترا هم در دانشگاه‌های روسیه تحصیل کرد. فقط در برخی از رشته‌ها مانند ادبیات و زبان‌شناسی استثناء وجود دارد. با مدرک TORFL-II می‌توانید در روسیه مجوز کار داشته باشید و به غیر از مشاغل مرتبط با زبان روسی، در هر حرفه‌ای از جمله مهندسی و فنی، مشغول فعالیت و کسب درآمد شوید. تعداد لغات روسی که در پایان این سطح خواهید آموخت، حدود ۱۰ هزار کلمه است.

سطح C1

سطح C1 یا TORFL-III  حدود ۱۲ هزار لغت روسی را در بر می‌گیرد که هفت هزارتای آن جزو لغات پرکاربرد هستند. این گواهی بیان می‌کند که داوطلب در حد بالایی و در تمام زمینه‌های ارتباطی به زبان روسی تسلط دارد. در این سطح می‌توانید در رشته‌های مرتبط به زبان‌شناسی روسی مانند ترجمه، ویرایش، روزنامه‌نگاری، روابط بین الملل و مدیریت، کار و تحصیل کنید.

سطح C2

آخرین گواهی C2 یاTORFL-IV  نام دارد و فردی که این مدرک را داشته باشد می‌تواند نزدیک به یک فرد بومی روسی صحبت کند. این سطح، تسلط کامل به زبان روسی است و دارنده‌ی آن را قادر می‌سازد تا در رشته لغت‌شناسی در روسیه تحصیل کرده یا هر نوع شغل دیگری داشته باشد. دانش لغتی در این مدرک بسیار بالا و در حدود ۲۰ هزار کلمه است.

محتوای آزمون TORFL

آزمون زبان روسی TORFL شامل ۵ بخش است که توانایی‌های زبانی را در پنج گروه مهارت‌های نوشتاری، واژگان به‌همراه دستور زبان، خواندن، شنیدن و صحبت کردن بررسی می‌کند.

امتحان معمولاً در مدت ۲ روز برگزار می‌شود که داوطلبان در روز اول به سنجش بخش‌های نوشتن، واژگان/گرامر و خواندن مشغول می‌شوند. در روز دوم نیز بخش‌های گوش دادن و صحبت کردن مورد آزمون قرار می‌گیرند. آزمون TORFL مهارت افراد را در بیان مقاصد ارتباطی مختلف ارزیابی می‌کند. قسمت‌های مختلف آزمون شامل نوشتن با استفاده از کلمات و عبارات صحیح، درک مطلب انواع اطلاعات نوشتاری به زبان روسی، درک مطلب به صورت شنیداری، شرکت در گفتگوها و تولید مونولوگ یا تک‌گویی با توجه به موضوع پیشنهادی است.

آزمون زبان روسی TORFL

مراکز برگزاری آزمون TORFL

وزارت آموزش و پرورش و علوم فدراسیون روسیه تنها به ۱۳ مرکز آموزشی مجوز برگزاری آزمون زبان روسی TORFL را اعطاء کرده است. برای مثال، دانشگاه هرزن، دانشگاه دولتی مسکو، دانشگاه دولتی Pskov، دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ، دانشگاه RUDN و موسسه زبان روسی دولتی پوشکین از جمله‌ی این مراکز هستند.

با این‌که این دانشگاه‌ها تنها مراکزی هستند که مجوز برگزاری آزمون TORFL را دارند؛ اما نکته‌ی مثبت این است که با ارائه پشتیبانی فنی می‌توانند این امتحان را در خارج از مرزهای روسیه و حتی آنلاین نیز برگزار کنند. فهرست کامل محل برگزاری آزمون TORFL را می‌توانید در وب سایت دانشگاه‌های روسیه مشاهده کنید.

مراحل صدور مدرک

پس از گذراندن موفقیت‌آمیز امتحان، می‌توانید مدرک TORFL را دریافت کنید که سطح صلاحیت زبان شما را در زبان روسی به عنوان یک زبان خارجی تأیید می‌کند. این مدرک معمولا ظرف مدت ۱۰ روز صادر می‌شود. اما برخی از دانشگاه‌های روسی سریع‌تر هم می‌توانند آن را صادر کنند.

برای آزمون آنلاین باید توجه داشت که این امتحان به وقت مسکو برگزار می‌شود و اگر داوطلبی تأخیر داشته باشد، از نمره‌ی وی کسر خواهد شد. تعداد سوالات نیز به سطحی که برای آن درخواست داده‌اید بستگی دارد. در بخش مهارت‌های نوشتاری و خواندن می‌توان از دیکشنری تا سطح B1 و کتاب واژه‌نامه روسی به روسی تا سطح B2 هم استفاده کرد. اما استفاده از دیکشنری‌های آنلاین غیرمجاز است.

داوطلبان دارای ناتوانی یا کم‌توانی جسمی نیز می‌توانند مدارک پزشکی لازم را به‌صورت جداگانه ارسال کنند تا پس از تأیید، شرایط آزمون برای آنان مناسب شود. گفتنی است مدرک TORFL دو سال اعتبار دارد.

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *