بررسی اجمالی انواع آزمون زبان ایتالیایی

آزمون مهارت ایتالیایی یک آزمون استاندارد برای افراد غیرایتالیایی است تا دانش زبان آنها را تأیید کند. آزمون‌های مهارت ایتالیایی برای ارزیابی مهارت‌های ارتباطی داوطلب در موقعیت‌های واقعی طراحی شده‌اند. این آزمون‌ها تعیین می‌کنند که آیا فرد داوطلب توانایی‌های زبانی لازم برای صحبت کردن، خواندن، نوشتن و گوش دادن به زبان ایتالیایی را دارد یا خیر.

مزایا و اهمیت آزمون زبان ایتالیایی

پس از یادگیری زبان ایتالیایی می‌توانید دانش خود را با شرکت در آزمون‌های مهارت ایتالیایی مثل CILS، CELI، CIC، PLIDA یا IT بسنجید. این آزمون‌ها در سراسر جهان شناخته شده هستند و گواهینامه‌ها و مدارک مربوطه به هریک، به عنوان مدرکی رسمی توسط کارفرمایان پذیرفته می‌شوند. اگر برای مهاجرت به ایتالیا در حال برنامه‌ریزی هستید و قصد اشتغال یا کارآفرینی در این کشور را دارید، احتمالا یکی از این مدارک مورد نیازتان خواهد بود. اخذ مدارک مهارت زبان ایتالیایی به پیشرفت شغلی شما در این کشور کمک خواهد کرد.

این گواهینامه‌ها به کارجو مزیت رقابتی می‌دهد و گنجاندن آن در رزومه یک امتیاز مثبت است. حتی اگر به ادامه تحصیل در ایتالیا فکر می‌کنید هم داشتن این گواهینامه‌ها، مدرک معتبری برای اثبات دانش زبان ایتالیایی است. برخی از دانشگاه‌ها نیز داشتن یکی از این مدارک را برای دانشجویان بین‌المللی اجباری کرده‌اند. پس اگر قصد دارید از دولت ایتالیا ویزای اقامت موقت یا دائم را دریافت کنید، قبولی در آزمون مهارت زبان ایتالیایی کمک زیادی به شما خواهد کرد.

زبان آموزان دختر در حال انجام آزمون

انواع آزمون زبان ایتالیایی

گواهینامه یا مدارک زیادی برای آزمون مهارت زبان ایتالیایی وجود دارد. تمام این مدارک در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند و انتخاب هرکدام به شرایط یا اهداف شخصی و حرفه‌ای شما بستگی دارد.

آزمون زبان ایتالیایی CELI

این آزمون را دانشگاه افراد خارجی پروجا اداره می‌کند که توسط وزارت امور خارجه ایتالیا و وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات این کشور تأیید شده است. در مطلب آزمون چلی به تفصیل درباره‌ی این آزمون صحبت شده است و اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از آن داشته باشید، حتما آن مقاله را مطالعه کنید.

آزمون CELI مورد تأیید انجمن آزمون زبان در اروپا قرار گرفته است و همچنین اتاق بازرگانی، شرکت‌ها و موسسات آموزشی خصوصی و دولتی نیز این گواهینامه را به عنوان مدرکی بین‌المللی برای اثبات مهارت زبان ایتالیایی شناخته و پذیرفته‌اند.

آزمون زبان ایتالیایی CIC

اگر قصد تجارت دارید و به زبان ایتالیایی علاقه‌مند هستید می‌توانید سراغ آزمون CIC بروید که برای افراد خارجی طراحی شده است که در فعالیت‌های تجاری مشغول هستند. دو آزمون CIC وجود دارد. CIC I که معادل B1 در آزمون CELI وCIC A  که برابر با C1 است و توانایی زبان ایتالیایی مورد استفاده در زمینه تجارت را می‌سنجد.

آزمون ایتالیایی CILS

این آزمون با حمایت وزارت امور خارجه ایتالیا و دانشگاه معتبر سیه‌نا همراه است. آزمون CILS شامل شش سطح A1 تا C2 است و از نظر قانونی به عنوان گواهی رسمی صلاحیت در زبان ایتالیایی شناخته می‌شود. مدرک CILS در سراسر جهان معتبر است و برخلاف خیلی از گواهینامه‌های دیگر منقضی نمی‌شود. آزمون زبان ایتالیایی CILS دو بار در سال در ماه‌های ژوئن و دسامبر برگزار می‌شود و باید به صورت حضوری در آن شرکت کرد.

آزمون زبان ایتالیایی چیلز

آزمون دیگری که این مرکز برگزار می‌کند، DITALS است که هدف آن ارزیابی آموزش و میزان آمادگی از جنبه‌های نظری و عملی است. این مدرک دو سطح DITALS I و DITALS II دارد که برای کسانی که می‌خواهند به عنوان یک خارجی مشغول به آموزش زبان ایتالیایی شوند، کاربرد دارد.

مدرک ایتالیایی PLIDA

پلیدا یک دیپلم رسمی است که توسط موسسه Società Dante Alighieri تحت نظارت وزارت امور خارجه ایتالیا صادر می‌شود. آزمون PLIDA برای افرادی طراحی شده است که زبان مادری آنها ایتالیایی نیست. همه داوطلبان می‌توانند سطحی را که نزدیک به سطح مهارت خود است انتخاب کرده و در آن شرکت کنند.

در مجموع شش مدرک PLIDA وجود دارد که از سطح A1 تا C2 طبقه‌بندی می‌شود. آزمون مهارت ایتالیایی PLIDA نیز مانند CELI و CILS شامل چهار بخش درک شفاهی، نوشتن، درک مطلب و صحبت کردن است.

امتحان زبان ایتالیایی IT

آزمون Certificazione Italiano یا به اختصار IT گواهی صلاحیت عمومی در زبان ایتالیایی است که توسط دانشگاه Roma Tre ارائه می‌شود. وزارت امور خارجه ایتالیا آزمون IT را به رسمیت می‌شناسد و خودش آن را اداره، اجرا و ارزیابی می‌کند.

یادگیری زبان دوم

امتحانات IT برای خارجیانی است که باید گواهی را به درخواست اجازه اقامت خود ضمیمه کنند. برای مثال دانشجویانی که می‌خواهند در یکی از دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کنند، معلمان زبان ایتالیایی خارجی و معلمان خارجی که در محیط ایتالیایی کار می‌کنند. امتحانات آزمون IT چندین بار در سال در دانشگاه Roma Tre و در مرکز زبان‌شناسی دانشگاه و سایر موسسات وابسته و همچنین در خارج از ایتالیا در موسسات فرهنگی ایتالیایی برگزار می‌شود.

امتحان ایتالیایی AIL

آزمون زبان ایتالیایی AIL آکادمی زبان ایتالیایی نیز به عنوان یکی از سخت‌ترین امتحانات ایتالیایی شناخته می‌شود. این آکادمی در سال 1984 در فلورانس ایتالیا تأسیس شد و مدرک آن به صورت بین‌المللی مورد تأیید است. AIL انجمنی متشکل از مدارس، مؤسسات و کارشناسان داخلی و خارجی است که در زمینه آموزش ایتالیایی به خارجی‌ها و صدور گواهینامه‌ها فعالیت می‌کنند.

امتحانات چهار بار در سال و به‌طور همزمان در یک روز در مکان‌های مختلف معتبر در سراسر جهان برگزار می‌شوند. متون آن منحصر به فرد هستند و تصحیح و ارزیابی نهایی آنها برای اطمینان از نمره‌دهی منصفانه در دفتر مرکزی فلورانس انجام می‌شود.

آزمون ایتالیایی CEDILS

مدرک ایتالیایی CEDILS در واقع یک گواهینامه صلاحیت در زبان ایتالیایی به عنوان زبان خارجی یا دوم است که دانشگاه ونیز آن را صادر می‌کند. این آزمون شامل ۵ امتحان مختلف (4 آزمون کتبی و یک آزمون شفاهی) می‌شود که در مدت 5 ساعت برگزار خواهد شد.

آزمون CEDILS دو بار در سال در ونیز و یک بار در سال در مراکز مختلفی در ایتالیا برگزار می‌شود. همچنین به درخواست مدارس، مؤسسات فرهنگی ایتالیایی یا حتی جمعی از معلمان، امکان شرکت در آزمون در خارج از ایتالیا هم وجود دارد.

نتایج آزمون توسط لابراتوار دانشگاه ونیز ارزیابی شده و به‌طور مستقیم برای داوطلبان ارسال می‌شود. در صورت کسب نتیجه مثبت، داوطلبان گواهینامه CEDILS را نیز دریافت خواهند کرد. CEDILS کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای گرفتن گواهینامه تدریس است. این آزمون برای فارغ‌التحصیلان ایتالیایی بدون تجربه تدریس زبان ایتالیایی یا سایر زبان‌های خارجی مفید است.

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *