همه چیز درباره آزمون TELC

مطالعه زبان به دلایل زیادی بسیار خوب است. فهرست انگیزه‌های لازم برای مطالعه‌ی زبان خارجی، بی انتهاست و از شغل و فرهنگ گرفته تا مهاجرت می‌تواند بسط پیدا کند. آیا رویای تحصیل، کار یا اقامت در خارج از کشور را دارید؟ اگر مقصدتان اروپا باشد می‌توانید با آزمون تلک آغاز کنید. صرف نظر از انگیزه، می‌توانید توانایی‌های خود در زبان را با شرکت در آزمون‌های رسمی مانند آزمون TELC اثبات کنید.

TELC چیست؟

آزمون تلک سرواژه عبارت The European Language Certificates یا مدرک زبان اروپایی است. یک آزمون بین‌المللی برای 10 زبان مختلف محسوب می‌شود که عربی هم به آن اضافه شده است. سوالات این آزمون استاندارد است و بدون توجه به اینکه در چه مرکزی در امتحان شرکت می‌کنید، یکسان خواهد بود.

آزمون TELC از دستورالعمل‌های چارچوب مرجع مشترک اروپایی (CEFR) پیروی می‌کند که یعنی سطوح مهارت A1 تا C2 را دربر گرفته و نوعی ارزیابی آسان، شفاف و قابل اعتماد از مهارت زبان خارجی را نشان می‌دهد.

مزایای آزمون تلک

اگر در حال مطالعه یک زبان اروپایی هستید، احتمالا علاقه داشته باشید تا توانایی فعلی خود را بسنجید و بدانید که در چه سطحی قرار دارید. این آزمون به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. سپس می‌توانید روی بهبود آن بخش‌ها تمرکز کنید تا با آمادگی بهتری در امتحانات آینده شرکت کنید. آزمون TELC آزمایشی نیست و مدرک آن مورد تأیید است.

مهارت نوشتن به زبان خارجی

مدرک TELC به چه کشورهایی قابل ارائه است؟

TELC یک آزمون زبان اروپایی شناخته شده و بین‌المللی است. به همین دلیل بسیاری از دولت‌ها و سازمانها این گواهی را تأیید می‌کنند. بسیاری از کشورها مانند اتریش، آلمان و سوئیس، TELC را به عنوان مدرک مهارت زبان برای شهروندی و صدور مجوز کار می‌پذیرند. امروزه مهارت‌های زبان خارجی نقشی حیاتی در اقتصاد ایفا می‌کنند و گواهینامه‌های معتبر زبان مانند TELC می‌توانند به رزومه شما برتری داده و فرصت‌های شغلی زیادی را برایتان فراهم کنند.

معایب آزمون TELC

مدرک TELC با وجود ارائه به 10 زبان مختلف، عمدتا به زبان‌های اروپایی محدود می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید در آزمون زبان‌های کره‌ای، ژاپنی یا هندی شرکت کنید، شانسی نخواهید داشت. نکته‌ی دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که تمام سطوح برای هر زبانی در دسترس نیستند. برای مثال در آلمانی، انگلیسی، فرانسوی یا اسپانیایی محدودیتی وجود ندارد، اما برای پرتغالی یا عربی، فقط سطح B1 در دسترس است. مراکز برگزاری آزمون تلک هم بسیار محدود هستند که یک جنبه منفی به شمار می‌رود. برای مثال نزدیک‌ترین و ساده‌ترین کشور برای شرکت در این آزمون برای ما ایرانیان، کشور ترکیه است.

سطوح مختلف آزمون TELC

آزمون TELC تقریبا در هر سنی قابل اجرا است و تست‌های تخصصی زیادی برای اهداف مختلف از جمله مدارس یا مشاغل گوناگون دارد.

زبان انگلیسی

سطوح A1 تا C2 را برای حالت استاندارد، سطح A1 جونیور، سطوح A1 تا C2 برای مدارس، سطوح A2 تا C1 برای تجارت، آزمون سطح B2 فنی، آزمون سطح B1 برای رستوران و B2-C1 دانشگاهی را شامل می‌شود.

زبان فرانسوی

سطوح A1, A2, B1, B2 استاندارد، سطح A1 جونیور، سطح A2 و B1 در حالت Ecole و B1 حرفه‌ای را دارد.

زبان آلمانی

سطوح A1 تا C2 را برای حالت استاندارد، سطوح A2 تا C1 حرفه‌ای، سطح A2, A2-B1 برای مهاجرت، سطح A1 جونیور، B2-C1 برای پزشکان، سطح A2 و B1 برای دانش‌آموزان و C1 را برای مقاطع بالاتر و دانشگاهی پوشش می‌دهد.

زبان ایتالیایی

فقط سطوح A1, A2, B1, B2 را در حالت استاندارد دارد.

زبان اسپانیایی

سطوح A1, A2, B1, B2 به‌عنوان استاندارد، A1 تا B2 برای مدارس و A1 جونیور را دارد.

زبان لهستانی

سطح B1-B2 در مقطع دبیرستان را برگزار می‌کند.

زبان پرتغالی

فقط سطح B1 استاندارد را شامل می‌شود.

زبان روسی

سطوح استاندارد A1, A2, B1, B2 را مشابه آزمون TORFL پوشش می‌دهد.

زبان ترکی استانبولی

از سطح A1 تا C1 استاندارد، A2, B1, B2 مدارس و A2 جونیور را دارد.

زبان عربی

فقط سطح B1 را شامل می‌شود.

ساختار آزمون TELC

این آزمون شامل دو بخش شفاهی (گفتار) و کتبی (گوش دادن، خواندن و نوشتن) است و مانند سایر آزمون‌های مرجع، چهار مهارت اصلی داوطلبان را می‌سنجد. آزمون کتبی در سطح A1 حدود  65دقیقه،A2  حدود  70دقیقه،B1  حدود 150 دقیقه،B2  حدود 140 دقیقه،C1  حدود 220 دقیقه وC2  نیز  250دقیقه طول می‌کشد. آزمون کتبی استاندارد شامل موارد زیر است:

دختر در حال نوشتن به زبان خارجی / آزمون تلک

  • واژگان و دستور زبان
  • درک شنیداری و پاسخ‌های موقعیتی
  • نوشتن (نامه رسمی یا موضوعی)
  • درک مطلب

سوالات Reading  و Listening سه تسک و Writing یک سوال دارد. مدت زمان پاسخگویی هم بسته به هر سطح متفاوت است. در سطح A1 امتحان Speaking بلافاصله و بدون آمادگی بعد از آزمون کتبی انجام می‌شود. برای سطح A2 حدود 15 دقیقه استراحت وجود دارد و برای سایر سطوح نیز 20 دقیقه زمان آماده‌سازی به داوطلب می‌دهند. بخش صحبت کردن شامل یک بحث بین دو یا سه نفر است که زمان آن با توجه به تعدد داوطلبان می‌تواند افزایش یابد.

ساختار امتحان، مدت زمان و نوع سوالات در آزمون‌های تخصصی متفاوت است. برای مثال برای سطح A1 جونیور زبان فرانسوی 10 دقیقه برای Listening در نظر گرفته شده و 30 دقیقه هم در مجموع برای ریدینگ و رایتینگ زمان دارید. 15 تا 20 دقیقه نیز برای بخش صحبت کردن به داوطلب فرصت می‌دهند.

امتیازدهی و اعتبار مدرک آزمون TELC

آزمون TELC در مجموع 300 امتیاز دارد که سهم آزمون کتبی 225 امتیاز و سهم امتحان شفاهی 75 امتیاز است. برای قبولی در امتحان حداقل باید 60 درصد از نمرات کتبی و شفاهی را کسب کنید. برای مثال، با حداقل نمره 135 در نوشتن و 45 امتیاز در صحبت کردن می‌توانید قبول شوید.

گواهینامه‌های TELC هرگز منقضی نمی‌شوند و مدرک آن برای مدت نامحدودی معتبر است. با اینکه بسیاری از مؤسسات و دانشگاه‌ها قوانین خاص خود را دارند و مثلا برخی از آنها فقط مدارکی را که طی 2 تا 5 سال گذشته اخذ شده است را قبول می‌کنند؛ اما بسیاری از آنها بدون توجه به تاریخ آزمون، مدرک TELC را می‌پذیرند.

هزینه شرکت در آزمون TELC

این هزینه بسته به نوع زبان، سطح، نوع آزمون و محل شرکت در امتحان متفاوت است. هر مؤسسه نیز به طور مستقل تاریخ امتحان را تعیین می‌کند. بنابراین بهتر است حداقل دو تا سه هفته قبل از تاریخ امتحان، ثبت‌نام و درخواست خود را تکمیل کنید. نتیجه آزمون معمولا ظرف 6 هفته اعلام می‌شود و پس از آن گواهی رسمی را دریافت خواهید کرد.

 

5 پاسخ‌ها
  1. افشين میگه:

    با سلام
    آیا می توان امتحان زبان آلمانی در سطح a1 که مورد قبول سفارت در امر ویزا باشد را دریافت کرد؟

    پاسخ

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *