آزمون DILF

آزمون DILF چیست و مدرک آن چه کاربردی دارد؟ ✍

آزمون DILF چیست و مدرک آن چه کاربردی دارد؟ 

آزمون DILF به نوعی دیپلم اولیه زبان فرانسوی است که صرفا برای افراد مبتدی کاربرد دارد و می‌تواند نخستین مدرکی باشد که یک فرد غیرفرانسوی برای شروع یادگیری این زبان اخذ می‌کند. مدرک DILF درواقع در سطح A1.1 چارچوب مشترک مرجع اروپایی برای زبان‌های قاره اروپا طبقه‌بندی می‌شود. این یک مدرک توسط وزارت آموزش ملی فرانسه صادر خواهد شد.

اخذ مدرک DILF برای چه کسی مناسب است؟

همان‌طور که بیان شد DILF مدرک رسمی وزارت آموزش ملی است که سطح اول مهارت زبان فرانسوی را تأیید می‌کند. محتوای زبانی شرح داده شده در سند مرجع، دستیابی متقاضی به نکات پایه و ابتدایی این زبان را ارزیابی می‌کند. اخذ مدرک DILF در حقیقت اولین قدم به سمت مدارک DELF و DALF است.

هر شخصی با حداقل مهارت‌های زبانی می‌تواند اقدام به دریافت DILF کند. برای مثال دانش‌آموزان یا دانشجویانی که آموزش فرانسوی را به تازگی شروع کرده‌اند یا افرادی که به تازگی به کشور فرانسه وارد شده‌اند و تحصیلات زیادی ندارند می‌توانند برای شرکت در آزمون DILF ثبت‌نام کنند. داوطلبان متقاضی در آزمون DILF باید قبل از شرکت در آزمون حداقل شانزده سال سن داشته باشند.

آزمون DILF چیست

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های یادگیری زبان آلمانی


هدف و نحوه انجام آزمون
DILF

آزمون‌های DILF بر اساس اصول و دیدگاه کنش‌محور چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها طراحی شده است که زبان‌آموزان را به‌عنوان افرادی اجتماعی تعریف می‌کند که وظایفی در قبال خود و اجتماع دارند. به زبان ساده هرکسی که مدرک DILF را دریافت کرده است باید بتواند در بخش‌های از حوزه‌های عمل خاص از جمله شخصی، عمومی، آموزشی یا بیزینسی با دیگران ارتباط برقرار کرده و از فرهنگ اجتماعی مردم فرانسه آگاهی داشته باشد.

آزمون DILF شامل 4 بخش است که مهارت‌های زبانی اصلی یعنی گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن را ارزیابی می‌کند. با توجه به سطح ارزیابی شده (A1.1) اولویت با مهارت‌های شنیداری و صحبت کردن است که در نتیجه 70 امتیاز برای آزمون‌های شفاهی و 30 امتیاز برای آزمون‌های کتبی در نظر گرفته می‌شود.

ساختار آزمون DILF

ماهیت آزمون DILF در چهار مهارت اصلی زبان و میزان بارم‌بندی هریک از بخش‌ها را در ادامه شرح داده‌ایم.

مهارت Listening

این بخش که 25 دقیقه زمان برای آن در نظر گرفته شده است، 35 نمره از کل آزمون را در بر می‌گیرد. یک متن عمومی و غیرتخصصی را می‌شنوید یا برایتان خوانده می‌شود که باید توانایی درک آن را داشته باشید، هدف و کلمات ساده‌ی آن را متوجه شوید و اگر دستورالعملی در آن بیان شده است، انجام دهید. همچنین باید بتوانید مراقب زمان محدود خود باشید و از اطلاعاتی که به‌صورت ضمنی یا استعاره‌ای در متن به‌کار برده شده، آگاه باشید.

مهارت Reading

در این بخش هم 25 دقیقه زمان برای شما در نظر گرفته می‌شود اما تنها 15 نمره دارد. متنی را پیش رویتان قرار می‌دهند که باید بتوانید به راحتی جملات و کلمات و علائم نگارشی را شناسایی کنید، دستورالعمل‌های ساده‌ی آن را درک کنید و به‌طور کلی از ماهیت و هدف آن نوشتار ساده آگاه باشید. ممکن است در این متن از اطلاعات عمومی یا کمّی به‌صورت عددی نیز استفاده شود.

مهارت Speaking

این قسمت هم چون مربوط به مهارت شنیداری است، نمره‌ی بیشتری (35 امتیاز) را به خود اختصاص می‌دهد که 10 دقیقه برای انجام آن فرصت خواهید داشت. این بخش به نوعی مصاحبه با هیئت داوران است که در آن باید بتوانید به سادگی بخشی از مهارت‌های ابتدایی و اجتماعی را انجام دهید. برای مثال باید بتوانید در نقش فروشنده یا خریدار سوال بپرسید یا به مشتری قیمت دهید. همچنین توانایی معرفی افراد را داشته باشید و درباره‌ی مکان‌ها یا تجربیات، توصیفات مناسب به‌کار ببرید. از دیگر بخش‌های مهم توانایی ابراز نیاز یا بیان یک مشکل در حوزه‌ی سلامتی و درخواست کمک یا حتی درخواست قرار ملاقات است.

مهارت Writing

بخش پایانی آزمون DILF به مهارت نوشتاری اختصاص دارد که 15 امتیاز باقی‌مانده از امتحان را تشکیل می‌دهد. برای کسی که بخش‌های قبلی را با موفقیت گذرانده باشد، امتحان این بخش چندان چالشی نخواهد داشت. در قسمت نوشتاری باید بتوانید کارهای ساده‌ای از جمله نوشتن آدرس و شماره تلفن را به صورت صحیح انجام دهید. اعداد را بشناسید و مواردی مثل ارقام، قیمت‌ها و تاریخ را یادداشت کنید. همچنین باید بتوانید فرم‌های مختلف را به درستی پُر کنید. نوشتن یک پیام ساده هم بخش آخر این امتحان است و 15 دقیقه برای انجام تمام این موارد زمان دارید.

مدت زمان کل آزمون یک ساعت و 15 دقیقه به طول می‌انجامد که امتیاز کل آن 100 است. حد نصاب قبولی برای اخذ مدرک 50 نمره خواهد بود که حداقل باید 35 امتیاز در بخش‌های شفاهی کسب کرده باشید.

ساختار آزمون DILF

بیشتر بخوانید: چگونه زبان آلمانی یاد بگیریم؟ با 6 روش آسان


نحوه ثبت نام در آزمون
DILF

نکته‌ی مهمی که در مورد آزمون DILF وجود دارد این است که فقط در کشور فرانسه ارائه می‌شود. ثبت‌نام به‌طور مستقیم در مراکز امتحانی تأیید شده انجام خواهد شد و اگر قصد اپلای برای مدرسه یا مرکز آموزشی خاصی دارید باید با مرکز آزمون انتخابی خود مکاتبه کنید. همچنین هزینه ثبت‌نام برای مدرک DILF توسط هر مرکز امتحانی با توجه به امکاناتی که در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند به صورت جداگانه تعیین می‌شود. برای اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید با مرکز آزمون انتخابی خود تماس بگیرید.

اعلام نتایج

آزمون‌های DILF توسط تیم‌های حرفه‌ای که توسط کارشناسان بین‌المللی زبان فرانسه آموزش دیده‌اند تصحیح می‌شود. مراکز برگزارکننده آزمون پس از تأیید اعتبار توسط بخش بین‌الملل وزارت آموزش فرانسه نتایج را به داوطلبان اعلام می‌کنند. نتیجه و تصمیمات داوران یا هیئت منصفه نهایی است و داوطلبان نمی‌توانند نسبت به نمره‌ی خود اعتراضی داشته باشند. برای هرگونه انتقاد یا پیشنهاد صرفا می‌توانید درخواست خود را به صورت کتبی به بخش بین‌الملل وزارت آموزش فرانسه ارسال کنید. در صورت قبولی مدرک تحصیلی مادام‌العمر برای شما صادر خواهد شد.

آمادگی برای آزمون DILF

اگر قصد تحصیل در کشور فرانسه را دارید می‌توانید مرکز آموزش زبان دیپلما را برای شروع انتخاب کنید. همچنین سه کتاب راهنمای آمادگی برای آزمون DILF هم از ناشران فرانسوی در دسترس است. کتاب Réussir le DILF از نشر Didier FLE و کتاب ABC DILF از انتشارات CLE international محتوای کاربردی و بسیار مناسبی دارند. علاوه بر آن کتاب Référentiel هم به‌طور خاص برای سطح A1.1 تدارک دیده شده است. این کتاب مهارت‌های زبانی مورد انتظار یک فرد غیرفرانسوی را که برای اولین بار با زبان فرانسه آشنا شده است، توصیف می‌کند.

آزمون DILF

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *