تفاوت آزمون آیلتس و تافل / فرق آیلتس و تافل

تفاوت آزمون آیلتس و تافل

اگر از زبان‌آموزان یا علاقمندان یادگیری زبان باشید، حتما تا کنون نام آزمون تافل و آیلتس به گوشتان خورده و برایتان این سوال پیش آمده که تفاوت آزمون آیلتس و تافل چیست. در مطلب قصد داریم بخش به بخش هر دو آزمون را بررسی کرده و تفاوت آن‌ها را مشخص کنیم.

آیلتس بهتر است یا تافل؟

احتمالا قبل از اینکه به تفاوت آزمون آیلتس و تافل فکر کنید دوست دارید بدانید کدام یک از این دو آزمون بهتر هستند. بهتر است ابتدا بهتر بودن را تعریف کنیم. افراد به این دلیل سراغ شرکت در آزمون‌های بین المللی تافل و آیلتس می‌روند که بتوانند آن را به جایی ارائه کنند.

در واقع برای اینکه در خارج از این مرز و بوم شغلی داشته باشید یا در دانشگاهی تحصیل کنید، نیاز به ارائه‌ی مدرکی دال بر تسلط به زبان انگلیسی دارید. این که این مدرک تافل باشد یا آیلتس و چه نمره‌ای از کدام آزمون مورد قبول است را مقصد شما مشخص می‌کند.

برخی دانشگاه‌های تافل را می‌پذیرند برخی آیلتس و برخی هر دو. نکته‌ی مهم این است که معمولا هر دو مدرک در دنیا پذیرفته شده هستند و تنها شاید در امریکا تافل اولویت بالاتری داشته باشد. با این حساب می‌توان گفت هر دو آزمون و مدرک آن‌ها به یک اندازه خوب و کارآمد هستند.

مهارت لیسنینگ آیلتس

آیلتس چیست؟

آیلتس یا IELTS مخفف International Language Testing System نام معتبرترین آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی است که توسط دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود. این آزمون دو نوع دارد؛ یکی آکادمیک و دیگری جنرال.

آزمون آیلتس آکادمیک

این آزمون مورد پذیرش دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و مدارس است.

آزمون آیلتس جنرال

برای زندگی و کار در کشورهای انگلیسی زبان به آیلتس جنرال نیاز خواهید داشت.

آزمون آیلتس مهارت گفتاری، خوانداری، شنیداری و نوشتاری شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. به طور کلی ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. در این زمان باید به ۸۰ سوال، ۳ تسک اسپیکینگ و ۲ تسک رایتینگ پاسخ دهید. هر کدام از بخش‌ها بین ۰ تا ۹ نمره خواهند داشت و نهایتا نمره‌ی شما از میانگین نمرات کسب شده بین ۰ تا ۹ خواهد بود.

تافل چیست؟

تافل یا TOEFL مخفف Test of English as a Foreign Language یک آزمون بین المللی زبان انگلیسی است که توسط موسسه ETS برگزار می‌شود. این موسسه آزمون‌های مهم دیگری از جمله GRE را نیز برگزار می‌کند. تافل ۳ نوع دارد؛ تافل PBt، تافل CBT و تافل iBT.

PBt مخفف Paper-based test به معنی آزمون کاغذی است.

CBT مخفف Computer-based test به معنی آزمون کامپیوتری تافل است.

iBT مخفف internet-based test به معنی آزمون اینترنتی تافل است.

آزمون تافل نیز مهارت گفتاری، خوانداری، شنیداری و نوشتاری شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. به طور کلی تافل ۳/۵ تا ۴/۵ ساعت طول می‌کشد و شما طی این زمان باید به ۷۰ تا ۱۰۷ سوال، ۶ تسک اسپیکینگ و ۲ تسک رایتینگ پاسخ دهید. نمره‌ی شما در تافل بین ۰ تا ‍۱۲۰ خواهد بود.

بررسی تفاوت آزمون آیلتس و تافل به صورت بخش به بخش

همانطور که گفته شد هر دو آزمون تافل و آیلتس چهار مهارت اسپیکینگ، ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در ادامه به مقایسه‌ی بخش‌های مختلف این دو آزمون می‌پردازیم.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش رایتینگ

در رایتینگ آیلتس باید ۲ تسک را انجام دهید. تسک اول به این شکل است که یک گراف یا نمودار در اختیارتان قرار می‌گیرد و شما باید یافته‌های خود را بر اساس اطلاعات داده شده در حداکثر ۱۵۰ کلمه روی کاغذ بیاورید. شما برای انجام این کار ۲۰ دقیقه زمان خواهید داشت.

در تسک دوم که حالت آکادمیک‌تری دارد شما باید نظر خود را در مورد یک موضوع یا دیدگاه که به شما داده می‌شود در ۲۵۰ کلمه بنویسید. زمان این بخش ۴۰ دقیقه است.

مصاحبه اسپیکینگ آیلتس / تفاوت آزمون آیلتس و تافل

هدف از بخش رایتینگ که مجموعا یک ساعت طول می‌کشد، سنجش میزان تسلط شما بر لغت، گرامر و توانایی پاسخگویی شما به سوالات به نحو قابل فهم و روان است.

ذر بخش رایتینگ تافل نیز ۲ تسک به شما داده خواهد شد که البته کمی متفاوت هستند. در تسک رایتینگ اول شما ۳ دقیقه وقت دارید متن کوتاهی که به شما داده می‌شود را بخوانید. پس از آن یک فایل صوتی برایتان پخش خواهد شد و شما باید در طول ۲۰ دقیقه نظر خود را در مورد دریافتی که از این دو داشتید در ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه به رشته‌ی تحریر درآورید.

در تسک دوم شما باید دست‌کم ۳۰۰ کلمه در مورد موضوعی که به شما داده می‌شود متن حاوی مثال بنویسید. شما برای انجام این کار ۳۰ دقیقه وقت خواهید داشت. مدت‌زمان رایتینگ تافل مجموعا بین ۵۰ تا ۵۷ دقیقه است.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش ریدینگ

در بخش ردینگ تافل ۳ تا ۵ متن که معمولا از مقالات دانشگاهی انتخاب شده‌اند در اختیارتان قرار می‌گیرد. در بخش سوالات شما با سه نوع سوال چندگزینه‌ای استاندارد، جای خالی و مرتب کردن مواجه خواهید شد که ۵۴ تا ۷۲ دقیقه برای پاسخ دادن به آن‌ها زمان خواهید داشت.

زمان آزمون ریدینگ آیلتس ۶۰ دقیقه است و هدف آن سنجش میزان درک شما از منظور اصلی نویسنده و یافتن نکات در متن است. در ریدینگ آیلتس ۳ متن طولانی که از کتاب، سایت و روزنامه انتخاب شده در اختیارتان قرار می‌گیرد. هر تسک آزمون ریدینگ تافل حاوی ۱۰ تا ۱۵ سوال است که باید که فرد باید بعد از خواندن متون به آن‌ها پاسخ دهد.

سوالات ریدینگ آزمون آیلتس از نوع چندگزینه‌ای، صحیح و غلط، کامل کردن جمله، پاسخ کوتاه و تطبیقی خواهد بود.

آزمون دهنده آیلتس

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در لیسنینگ

در بخش شنیداری آزمون آیلتس گفتگو یا سخنرانی یک یا چند نفر در محیط‌های مختلف و سخنرانی یک استاد دانشگاه در قالب ۴ فایل صوتی برایتان پخش می‌شود. شما پس شنیدن هر بخش باید به ۱۰ سوال از نوع چندگزینه‌ای، صحیح یا غلط، تطبیقی و… پاسخ دهید. توجه داشته باشید که فایل‌‌های صوتی تنها یک بار پخش می‌شوند و مدت این بخش مجموعا ۳۰ دقیقه است.

در بخش شنیداری تافل ۴ تا ۶ فایل صوتی بدون ترتیب خاصی برایتان پخش می‌شود. موضوع این فایل‌ها گفتگو بین چند دانشجو یا استاد و دانشجو است. شما بعد از شنیدن هر فایل صوتی باید به ۵ یا ۶ سوال پاسخ دهید. این سوالات از نوع چندگزینه‌ای مفهومی، مرتب کردن ترتیب وقایع و تطبیقی خواهند بود.

زمان پخش فایل‌ها ۴۰ تا ۶۰ دقیقه است و فقط یک بار پخش می‌شوند؛ اما شما امکان نوت برداری هنگام گوش دادن به فایل صوتی را دارید.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در اسپیکینگ

آزمون اسپیکینگ تافل هر سه مهارت گفتاری، شنیداری و خوانداری شما را به صورت همزمان مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بخش که ۱۷ تا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد باید دو تسک را انجام دهید. در هر دو تسک صدای شما ضبط می‌شود و ممتحن از روی صدای ضبط شده به شما نمره خواهد داد.

در تسک اول شما باید نظر خود را در مورد موضاعات ساده و روزمره بیان کنید. در تسک‌های بعدی فایل صوتی برایتان پخش می‌شود یا متنی در اختیارتان قرار می‌گیرد که پس از گوش دادن یا خواندن در مورد آن صحبت کنید.

اسپیکینگ آیلتس بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و طی آن مکالمات شما با ممتحن ضبط می‌شود. در بخش اول آزمون ممتحن یا آزمون گیرنده سوالاتی در مورد کار و تحصیلات و خانواده از شما می‌پرسد.

در قسمت دوم یک کارت موسوم به Cue card که موضوع خاصی در آن نوشته شده به شما داده می‌شود و شما ۱ دقیقه وقت خواهید داشت فکر کنید تا ۲ دقیقه در مورد موضوع داخل کارت صحبت کنید. پس از اتمام صحبت‌هایتان نیز ممتحن یک یا دو سوال درباره‌ی همان موضوع از شما خواهد پرسید. پس از آن باید بحث را ۴ تا ۵ دقیقه به صورت مفصل‌تر با ممتحن انجام دهید.

جدول تبدیل نمره تافل و آیلتس به یکدیگر

حال که به تفاوت آزمون آیلتس و تافل پرداختیم وقت آن رسیده که به مقایسه‌ی نمره‌دهی در دو آزمون بپردازیم. به کمک جدول زیر می‌توانید با ضریب خطای پایینی معادل نمره‌ی کسب شده‌ی خود در هریک از دو آزمون مورد بحث را در آزمون دیگر به دست بیاورید.

نمرهٔ تافل نمرهٔ آیلتس
۰ – ۳۱ ۰ – ۴
۳۲ – ۳۴ ۴.۵
۳۵ – ۴۵ ۵
۴۶ – ۵۹ ۵.۵
۶۰ – ۷۸ ۶
۷۹ – ۹۳ ۶.۵
۹۴ – ۱۰۱ ۷
۱۰۲ – ۱۰۹ ۷.۵
۱۱۰ – ۱۱۴ ۸
۱۱۵ – ۱۱۷ ۸.۵
۱۱۸ – ۱۲۰ ۹
0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *