لهجه ها و زبان های مورد استفاده در آلمان

چرا یادگیری زبان دوم مهم است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن افراد به خصوص نوجوان هایی که به اصرار والدین به کلاس زبان می روند را مشغول کرده باشد این است که چرا اساسا باید به کلاس انگلیسی، کلاس آلمانی یا هر کلاس زبان دیگری رفته و یادگیری زبان دوم را آغاز کنیم. در این مطلب تلاش می‌کنیم به کمک نظریه‌های علمی پرسش فوق را توضیح دهیم.

۱. تقویت حافظه

مغز انسان یک سیستم پر از پیچیدگی است. ابعاد زیادی از مغز وجود دارد که تا کنون توسط دانشمندان کشف نشده است. یکی از ویژگی‌های این سیستم پیچیده این است که هرچقدر بیشتر از آن کار بکشید قوی‌تر می‌شود. این یعنی تقویت حافظه‌ی انسان چیزی شبیه به تقویت ماهیچه‌هاست. هرچقد بیشتر ورزش کنید یا از اعضای بدن خود بیشتر کار بکشید، آن‌ها تقویت خواهند شد. برای پی بردن به درستی این ادعا کافی است بدن یک ورزشکار را با بدن یک فردی عادی مقایسه کنید. اگر از نورون‌های مغز خود کار نکشید، آن‌ها رفته رفته از کار می‌افتند. دلیل اینکه به افراد مسن توصیه می‌کنند که شطرنج بازی کنند یا جدول حل کنند نیز همین است.

یادگیری زبان یکی از فعالیت‌هایی است که به غایت در تقویت حافظه موثر است. با یادگیری زبان دوم پویایی ذهن را دوچندان می کنید و از این طریق به تقویت حافظه‌ی خود کمک شایانی خواهید کرد.

آزمون های زبان انگلیسی / یادگیری زبان دوم

۲. بهبود مولتی تسکینگ مغز

مولتی تسکینگ یا چندوظیفگی مغز توانایی افراد در انجام یا مدیریت انجام چند کار به صورت همزمان است. افرادی که قادر به صحبت به دو یا چندزبان هستند خیلی راحت بین زبان‌های مختلف سوییچ می‌کنند. همین کار نوعی تمرین برای انجام همزمان امور برای مغز است.

در یادگیری زبان دوم نه تنها مغز بلکه گوش‌های شما ورزیده می‌شوند. بر اساس تحقیقی که در دانشگاه برکلی صورت گرفته است، افرادی که به دو زبان تسلط دارند، کارمندان بهتر و مسلط‌تری بوده‌اند. آن‌ها توانایی پیشبرد امور به صورت همزمان را دارند.

۳. با یادگیری زبان دوم علم خود را به‌روز نگه دارید

هریک از افرادی که به کلاس زبان می‌روند ممکن است تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌ای نامرتبط ادامه دهند. اما قطعا در هر رشته‌ای که تحصیل کنید دانستن زبان دوم به شما در تاپ شدن در آن رشته کمک خواهد کرد. افرادی که به یک زبان بین المللی مثل انگلیسی تسلط دارند می‌توانند جدیدترین مقالات رشته‌ی خود را به زبان اصلی دریافت و مطالعه کنند. از آن‌جایی که مقالات روز به فارسی ترجمه نمی‌شوند، به عنوان کسی که امکان مطالعه‌ی مقالات روز به زبان اصلی را دارید، همواره چند پله از هم‌رشته‌ای‌های خود جلوتر خواهید بود.

۴. یادگیری زبان دوم منجر به بهبود ریاضی می‌شود

یادگیری قواعد زبان نیازمند تفکر منطقی و ساختاری است. تکنیک‌هایی که برای حفظ لغات و فرمول‌های ریاضی استفاده می‌شوند شامل روش تقویت هوش و حافظه با قیاس منطقی با هم مشترک هستند. بنابراین، افرادی که به یادگیری زبان دوم روی می‌آورند به نوعی به ذهن ریاضی خود نیز کمک می‌کنند.

بر اساس تحقیقی که در ژورنال آموزش زبان دانشگاه میشیگان توسط آرمسترانگ و راجرز منتشر شد، یک ترم یادگیری زبان، آن‌هم به مدت ۹۰ دقیقه در هفته به طور قابل‌توجهی روی عملکرد زبان‌آموزان در درس ریاضی نیز اثرگذار بود.

۵. در معاشرت با دیگران پیشرفت خواهید کرد

با یادگیری زبان جدید نه فقط زبان بله فرهنگ کشور دیگر را نیز یاد خواهید گرفت. همانطور که در نظریه‌ی زبانشناسان مشهوری همچون ساپیر و وورف آمده، یادگیری زبان دوم جهان‌بینی شما را گسترش می‌دهد. به این معنا که افرادی که زبان‌های بیشتری بلد هستند درک بهتری از جهان پیرامون خود دارند. بر اساس این نظریه ما هرآن‌چه زبان بتواند برای ما تشریح کند را درک می‌کنیم و زبان‌های مختلف در بخش‌های مختلف ورزیده تر هستند. بنابراین، هرچه زبان‌های بیشتری یاد بگیریم توانایی تفکر و درک و نگرش ما به جهان اطرافمان بیشتر خواهد شد.

دایره‌ی دوستان شما در صورت یادگیری زبان دوم به شدت گسترش پیدا خواهد کرد. می‌توانید با افرادی در آن سوی مرزها ارتباط بگیرید و با نحوه‌ی نگرش آن‌ها فرهنگ و آداب و رسومشان آشنا شوید.

آمادگی آزمون آیلتس در رشت

 

۶. افزایش اعتماد به نفس

در کلاس گروهی زبان یاد می‌گیرید چطور در جمع صحبت کنید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد. از طرفی وقتی مرحله‌ی استفاده از زبان دوم برسید و بتوانید مثلا یک مکالمه‌ی کوتاه با فردی خارجی‌زبان داشته باشید احساس غرور و افتخار خواهید کرد. در این مرحله احتمالا شما غولی را که قبلا برای خود تصویر کرده بودید شکست داده‌اید. غول یادگیری زبان که پیش‌تر برای خود ساخته بودید و فکر می‌کردید یادگیری زبان دوم خیلی دشوار است اما از پس آن برآمدید.

۷. یادگیری زبان دوم خلاقیت را افزایش می‌دهد

اگر جزو زبان‌آموزان یک زبان خارجی هستید، حتما در این موقعیت قرار گرفته‌اید که برای بیان آن‌چه در سر دارید به روش‌های مختلف روی می‌آورید. شاید اگر بخواهید همان جملات را به زبان مادری بگویید، به سادگی این کار را انجام دهید، اما از آن‌جایی که به عنوان یک زبان‌آموز هنوز تعداد لغات کافی برای ابراز آن را ندارید سعی می‌کنید به نحوی موضوع را مطرح کنید تا از نظر گرامر و لغت کم نیاورید.

پیدا کردن راه حل برای بیان ایده‌ها خود خلاقیت است. با این کار شما با مقدار داشته‌های خود به ساخت جملات می‌پردازید. پس هم ذهن شما تمرین داده می‌شود هم تفکر واگرا در شما تقویت می‌شود و بعدها می‌توانید در مواجهه با مشکلات به راه‌حل‌های مختلفی فکر کنید. بر این اساس، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که چند زبان بلد هستند نسبت به افراد تک زبانه خلاق‌تر هستند.

۸. یادگیری زبان جدید به بهبود زبان مادری کمک می‌کند

با یادگیری زبان جدید ذهن ما در مورد مقوله‌ی زبان باز خواهد شد. این موضوع کمک می‌کند تا عناصر زبان را بهتر بشناسید و آن‌ها را در زبان مادری خود نیز جستجو کنید. در نتیجه‌ی این کنجکاوی و قیاس تسلط شما بر ساختارهای زبان مادریتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب در پاسخ به این سوال که چرا باید زبان دوم یاد بگیریم فکت‌هایی آوردیم. افرادی که به یادگیری زبان دوم می‌پردازند، علاوه بر یادگرفتن یک زبان جدید، جهان‌بینی جدیدی نیز پیدا می‌کنند. همچنین اعتماد به نفس آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. یادگیری زبان دوم به علاوه باعث یادگیری بهتر ریاضی و تقویت حافظه نیز می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *