آزمون PTE

۷ نکته کاربردی برای یادگیری لغات انگلیسی

حتما شنیده‌اید که برای فهم یک زبان یا استفاده از آن به شما توصیه می‌کنند لغت حفظ کنید. یادگیری لغات انگلیسی احتمالا شما را در فهم منظور گوینده یاری خواهد کرد. در رساندن منظور به صورت دست و پا شکسته نیز دانستن لغت مشکل گشا خواهد بود؛ اما هرگز فراموش نکنید، هر لغتی در ظرف زمان و مکان خودش معنی می‌دهد. یعنی این که شما چطور یک لغت انگلیسی را به ذهن سپرده باشید اهمیت زیادی دارد. برای مثال لغت arrive معنای رسیدن می‌دهد؛ اما آیا می‌توان از آن برای رسیدن به هدف استفاده کرد؟ پاسخ منفی است. بنابراین، اولین اصل یادگیری لغت در Context یا بافت زبانی است.

۱. یادگیری لغات انگلیسی در بافت زبانی

یادگیری لغات در بافت زبانی نباید به خواندن یکی دو مثال از لغت مدنظر باشد. بسیاری از فلش کارت‌ها در کنار معنای لغت یک جمله‌ی نمونه نیز قرار داده‌اند؛ اما اگر به همان یک جمله بسنده کنید ذهن خود را محدود کرده‌اید. بهترین کار مطالعه‌ی زیاد برای فعال کردن لغتی است که به ذهن سپرده‌اید. این کار باعث می‌شود لغت بیشتر و بیشتر به ذهن شما بنشیند. به‌علاوه، دیدن لغت در بافت‌های زبانی مختلف شما را با کاربردهای آن بیشتر آشنا می‌کند.

زبان آموز مرکز زبان دیپلما در حال مطالعه کتاب super mind

۲. خود را در معرض لغات قرار دهید

این تکنیک که به آن Exposure گفته می‌شود به این معنی است که خود را به صورت طبیعی در معرض لغت قرار دهید. قرار گرفتن در معرض لغت اگر به صورت مصنوعی باشد چندان تأثیری ندارد. مثلا این‌که شما لغت wild به معنی وحشی را در دیکشنری جستجو کنید و چند مثال از آن بخوانید خوب است اما مواجهه‌ی مصنوعی شما با لغت است.

اما اگر همین لغت را در یک فیلم مستند حیات وحش بشنوید در مواجهه‌ی طبیعی با لغت قرار گرفته‌اید. اینجاست که ذهن شما موظف می‌شود در داده‌های خود به دنبال معنی آن بگردد و این به چالش کشیدن ذهن آن را قوی‌تر خواهد کرد. به مرور دفعات بعدی که لغت wild را مشاهده کنید نیازی به فکر کردن نخواهید داشت.

۳. داستان انگلیسی بخوانید

مطالعه‌ی داستان انگلیسی اعم از داستان کوتاه، رمان و حتی نمایشنامه از کارآمدترین روش‌ها برای یادگیری لغات انگلیسی است. استفاده از این روش احتمالا از تماشای فیلم با زیرنویس انگلیسی راحت‌تر خواهد بود. چرا که تنها مهارت خواندن شما درگیر خواهد بود و نیازی به مهارت شنیداری نخواهید داشت. جذابیت داستان می‌تواند باعث شود دست از مطالعه برندارید و این همان چیزی است که لازمه‌ی یادگیری لغات انگلیسی است. خواندن داستان حاوی لغات جدید نه تنها لغاتی که از قبل بلد بودید را برایتان مرور می‌کند، بلکه لغات جدیدی را در بافت زبانی به شما یاد می‌دهد.

مطالعه گسترده در برابر مطالعه‌ی فشرده

نکته‌ای که باید در مطالعه به قصد یادگیری لغات انگلیسی در نظر داشته باشید لزوم به‌کارگیری Extensive Reading به جای Intensive Reading است. در مطالعه‌ی Intensive یا فشرده شما یک متن را آزادانه انتخاب می‌کنید و شروع به کلنجار رفتن با آن می‌کنید. یعنی هرجا لغتی را متوجه نمی‌شوید جستجو می‌کنید، یادداشت می‌کنید و احتمالا در انتها فهرست بلندبالایی از لغات خواهید داشت. این روش خوب است اما به اندازه‌ی extensive reading یا گسترده‌خوانی موثر نیست.

در گسترده‌خوانی شما سراغ هر متنی نمی‌روید؛ بلکه متونی را که مناسب سطح شما هستند انتخاب می‌کنید. در واقع متن ایده‌آل برای گسترده‌خوانی متنی است که ۹۰ یا ۹۵ درصد لغات آن را بلد باشید. ۹۰ درصد از چنین متنی دانسته‌های شما را یادآوری می‌کند و ۱۰ درصد از آن حاوی لغات جدید است و به دانسته‌های شما اضافه می‌کند. پس در گسترده‌خوانی شما زیاد یا بهتر بگویم بسیار زیاد می‌خوانید و کم کم به دانسته‌های شما اضافه می‌شود.

زبان آموز نوجوان دیپلما در حال یادگیری لغات انگلیسی

برتری گسترده‌خوانی نسبت به فشرده‌خوانی این است که شما زود خسته نمی‌شوید. برعکس از مطالعه لذت می‌برید و ضمن اینکه دانسته‌هایتان مرور می‌شوند، لغات جدید کافی در بافت زبانی می‌بینید و یاد می‌گیرید. لغات جدید از آن‌جایی که در بین لغات از پیش‌دانسته‌ی شما ظاهر می‌شوند معنایشان کاملا قابل درک خواهد بود و رفته رفته به لغات پرکاربرد شما اضافه خواهند شد.

۴. برای یادگیری لغات انگلیسی بنویسید!

نوشتن یکی از کارآمدترین روش‌های اثبات شده برای به ذهن سپردن است. این که دیکشنری کاغذی یا نرم‌افزاری همراه داشته باشید و لغات جدید را چک کنید خوب است؛ اما چک کردن معنای یک لغت فاصله‌ی زیادی با به ذهن سپردن دارد. انگلیسی نوشتن هم به املای شما کمک می‌کند، هم تمرینی برای به کارگیری لغات است و هم اصطلاحا لغات را به جلوی ذهن شما می‌کشاند. مفهوم جمله‌ی آخر این است که شما ممکن است لغات زیادی را حفظ کرده باشید اما در پس ذهن شما انبار شده باشند. به همین دلیل زمانی که نیاز به آن‌ها پیدا می‌کنید نمی‌توانید لغات را به خاطر بیاورید. نوشتن کمک می‌کند دچار مشکل «تُکِ زبان» گیر کردن نشوید.

۵. استفادش کن یا از دستش بده (USE IT OR LOSE IT)

«ازش استفاده کن یا از دستش بده» عبارتی است که در مورد لغات زبان بسیار پرکاربرد است. لغات انگلیسی را اگر به کار نبرید فراموش خواهید کرد. پس سعی کنید یا با نوشتن یا با صحبت کردن آن‌ها را به کار بگیرید تا ذهنتان باقی بمانند. صحبت کردن در آینه یکی از تکنیک‌های آسان و کارآمد برای اکتیو کردن لغات در مکالمه است؛ چرا که هیچ‌وقت زمانی که در کلاس انگلیسی هستید برای تمرین اسپیکینگ کافی نیست.

۶. فلش کارت بسازید

یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای یادگیری لغات انگلیسی استفاده از فلش کارت است. اگر فکر میکنید لغتی سخت و عین حال کاربردی است، سعی کنید آن رو روی یک تکه کاغذ نوشته و معنای آن را پشت همان کاغذ بنویسید. یا لغت و معنای آن را در گوشی همراه خود یادداشت کنید.

۷. عجله نکنید! یادگیری زبان انتها ندارد

اگر بخواهید همه چیز را با هم یاد بگیرید اذیت خواهید شد. این اذیت باعث یأس و ناامیدی شما می‌شود. سعی کنید به جای اینکه تمرکز خود را به نیمه‌ی خالی لیوان یعنی مواردی که بلد نیستید معطوف کنید، بر دانسته‌های خود تکیه کرده و هر روز مقدار کمی بیاموزید. این را بدانید که قرار نیست هیچ وقت یادگیری متوقف یا تمام شود. شما همواره در مسیری هستید که انتها ندارد؛ پس از مسیر لذت ببرید و ذهن خود را درگیر هدف نکنید. نکات مطرح شده در این مطلب را به کار ببندید و صبور باشید. پس از مدت نه چندان طولانی خواهید دید که شما از بسیاری از افراد پیرامونتان بیشتر زبان بلد هستید.

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *