تقویت مکالمه انگلیسی با چند روش کاربردی
تقویت مکالمه انگلیسی یکی از دغدغههایی است که ذهن اکثر زبانآموران را به خود مشغول کرده است. دلیل این موضوع کاملا واضح است؛ مهارتهای گفتاری (Speaking) و شنیداری (Listening) دو مهارت زبانی هستند که نسبت به سایر مهارتها پرکاربردتر بوده و همزمان در معرض سنجش و آزمون بیشتری قرار میگیرند.
موقعیتی را تصور کنید که به همراه خانواده به گردش رفتهاید و با چند گردشگر خارجی مواجه میشوید که از شما سؤالی دارند. به عنوان کسی که کلاس زبان میروید و احتمالا با این کار ضربههایی را به اقتصاد خانواده وارد کردهاید، همه از شما انتظار دارند که بتوانید به راحتی با شخص یا اشخاص توریست ارتباط کلامی برقرار کنید. (زیرا احتمالا ارتباط غیرکلامی را شوهرعمهی خانواده نیز میتواند با کمی تلاش و دست و پا زدن برقرار کند!)
در رابطه با مهارت شنیداری نیز وضعیت به همین منوال است. تصور کنید در کنار خانواده در حال تماشای یک فیلم آمریکایی (با قابلیت تماشا در کنار خانواده) هستید. فیلم مذکور چه زیرنویس داشته باشد، چه نداشته باشد قطعا مواردی پیش خواهد آمد که با جملهی «چی گفت؟» مواجه شوید. از یکی دو مورد هم که با موفقیت طفره بروید در مورد سوم قطعا با جملهی «تو مگه کلاس زبان نمیری؟» روبهرو خواهید شد.
از اینها گذشته، هیچ مکالمهای با تکگویی شکل نمیگیرد. یعنی قطعا برای گفتههای شما پاسخی در کار است که برای متوجه شدن و دادن پاسخ مناسب نیاز است ابتدا صحبتهای طرف مقابل را متوجه شوید. پس بهتر است برای تقویت مکالمه انگلیسی این را بدانید که لیسنینگ و اسپیکینگ لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
تقویت مکالمه انگلیسی روشهای متعددی دارد. شاید بتوان ۲۰ روش برای تقویت مکالمه برشمرد؛ اما شاید هیچکدام این روشها به اندازهی مواردی که در ادامه این مطلب به آن میپردازیم کاربردی نباشند. پس ادامهی مطلب را با دقت بخوانید!
روش اول: تقلید برای تقویت مکالمه انگلیسی
تقلید همواره اولین گام در یادگیری بوده است. یک کودک ۲ ساله را تصور کنید. اولین کلماتی که به زبان میآورد حاصل تقلید هستند. پدر یا مادر بارها کلمههایی همچون بابا و مامان را با او تمرین میکنند و او پس از تمرینهای زیاد میتواند آنها را بر زبان بیاورد. درست مثل خوانندهای که در ابتدای راه خوانندگی است و سعی در تقلید تکنیکهای سایر خوانندگان و خواندن ترانههای آنان دارد.
به عنوان یک زبانآموز نه تنها هیچ اشکالی در تقلید کردن به شما وارد نیست؛ بلکه این دقیقا همان کاری است که در ابتدای یادگیری و تقویت مکالمه انگلیسی باید انجام دهید. توجه داشته باشید که این تقلید صرفا به تلفظ واژهها محدود نمیشود؛ بلکه باید گفتن جملات را تمرین کنید تا از این رهگذر بر ریتم و آهنگ کلام نیز مسلط شوید.
برای تمرین این روش میتوانید ابتدا از مکالمههای آموزشی که سادهتر هستند آغاز کنید و در ادامه به مکالمات موجود در فیلمهای زبان اصلی روی بیاورید. اگر به کلاس زبان رفته باشید احتمالا مدرس شما قبلا حداقل یک بار این تمرین را با شما انجام داده است. فایل صوتی یک مکالمهی انگلیسی را پخش کنید. در پایان هر جمله آن را متوقف کنید. اگر مبتدی هستید تقلید جمله برای شما سخت خواهد بود. پس، جمله را به تکه تکه کنید و تعداد توقفها را افزایش دهید. پس از هر توقف سعی کنید دقیقا آنچه را که شنیدهاید تقلید کنید.
تقویت مکالمه انگلیسی با استفاده از متن
برای تقویت مکالمه انگلیسی اگر دایرهی واژگان خوبی دارید و از مهارت شنیداری کافی برخوردارید، نیازی به متن ندارید. در غیر اینصورت، فهمیدن واژهها و تقلید آنها خیلی بهتر از تقلید مطلق آنهاست. پس متن یا ترنسکریپت فایل صوتی را تهیه کنید و ضمن گوش دادن به فایل صوتی به متن آن نگاه کنید. حالا احتمالا با اطمینان بیشتری سعی در تکرار شنیدهها خواهید داشت. اگر منبع مناسبی سراغ ندارید، سخنرانیهای TED میتوانند منبع خوبی باشند.
نکتهی مهم این است که بتوانید پس از مدتی تکههایی را که تکرار میکنید بزرگتر کرده و نکات بیشتری را در تقلید خود اعمال کنید.
نکات مهم در تقویت مکالمه با روش تقلید
حتما میدانید که هر کلمهی انگلیسی دارای یک تکیه در هجای خاصی است. به طور کلی میتوان گفت در کلمات انگلیسی با نقش دستوری اسم، تکیه روی هجای اول و در کلمات انگلیسی با نقش دستوری فعل، تکیه روی هجای دوم است؛ البته همانطور که اشاره شد این قانون خیلی کلی است و استثنائات زیادی وجود دارد که از این قانون تبعیت نمیکنند.
تکیهی کلمات در انگلیسی موضوع این مقاله نیست؛ بنابراین پرداخت به جزئیات این موضوع را به مقالههای بعدی موکول میکنیم؛ اما جالب است بدانید که علاوه بر کلمات، جملات نیز دارای تکیه هستند که برای اینکه مکالمهی شما طبیعیتر به نظر برسد ملزم به رعایت آن هستید.
تکیه در جملات انگلیسی
وجود تکیه در جملات همان نکتهای است که لزوم تقلید جمله را نسبت به کلمه یا پارهگفتار اثبات میکند. در انگلیسی جملات خبری و سوالاتی که با Whها شروع شوند با لحن افتان (falling) و جملات پرسشی که با آیا شروع شوند با لحن خیزان (rising) ادا میشوند. همچنین جملات شرطی در بخش اول لحن خیزان و در بخش دوم لحن افتان دارند.
البته این قوانین نیز کلی هستند و گوینده ممکن است بنا بر شرایطی که در آن قرار دارد جای تکیه را در جمله تغییر دهد. مثلا منفیساز Not معمولا در جملات منفی مؤکد ادا میشود تا منظور گوینده بهتر منتقل شود. به مثال فارسی زیر توجه کنید:
من فردا ساعت ۲ خواهم آمد.
در صورتی که تکیه روی من قرار بگیرد یعنی من (نه کس دیگر) فردا ساعت ۲ خواهد آمد. در صورتی که روی فردا قرار بگیرد یعنی من فردا (نه امروز نه پس فردا) ساعت ۲ خواهم آمد. تاکید روی ساعت ۲ احتمال آمدن در ساعت دیگر را نفی میکند و مؤکد ادا کردن خواهم آمد نیز احتمال نیامدن فرد را رد میکند.
اگر بتوانید با استفاده از این نکات علت تاکیدگذاریهای گوینده را به خوبی تحلیل کنید نیازی به حفظ کردن محل تکیهها نخواهید داشت. در این صورت میتوانید جملات بلندتری را ابتدا با استفاده از متن و سپس بدون استفاده از آن تکرار کنید.
این تکرارها خود به خود روی ذهن شما تأثیر خواهند گذاشت؛ به طوری که اگر مثلا جملهی سؤالی با لحن خبری خوانده شود کاملا متوجه آن خواهید شد و به اصطلاح ذهن شما آلارم خواهد زد.
روش دوم: تکنیک سایه!
با گذر از مرحله اول که تقلید با فاصلهی گوینده بود، وارد فاز دشوارتر shadowing یا سایه میشویم. در این مرحله باید بدون اینکه فایل صوتی را متوقف کنید، آنچه را که میشنوید به دنبال گوینده تکرار کنید و با یک تا چند کلمه فاصله نسبت به آن ادا کنید.
این کار ممکن است در ابتدا سخت باشد؛ به همین دلیل میتوانید برای شروع از متن استفاده کنید؛ اما غایت این تمرین توانایی تقلید بی وقفه است. این کار باعث افزایش سرعت عمل ذهن و اندامهای گویایی شما خواهد شد. هر زمان به این نقطه رسیدید میتوانید حرکات دست و بدن را نیز به آن اضافه کنید.این بسیار عالی است که بتوانید بسته به جملاتی که به زبان میآورید، حالتهای بدنی و حرکات دست متناسب را استفاده کنید. این حرکات نه تنها میزان اعتماد به نفس شما را نشان میدهند بلکه در انتقال معنی ومنظور نیز مؤثر هستند.
روش سوم: مکالمه را بخوانید و ضبط کنید!
اگر مراحل قبل را با موفقیت پشت سر گذاشتید، وقت آن رسیده است که نوشتهای را بردارید و به کمک نکاتی که آموختهاید، خودتان یک فایل صوتی تولید کنید. این کار میتواند بسیار جذاب و چالش برانگیر باشد. فراموش نکنید که باید ابتدا متن را چندین و چندبار بخوانید و منطق پشت هر دیالوگ را واکاوی کنید تا بتوانید آنها را به درستی و با لحن و آهنگ صحیح ادا کنید.
شاید فکر کنید سرعت بالا در خواند دیالوگها امتیاز حساب میشود؛ اما همیشه اینگونه نیست. حتی در آزمون اسپیکینگ آیلتس که محدودیت زمانی وجود دارد، درست صحبت کردن خیلی مهمتر از تند صحبت کردن است؛ پس لازم است با توجه به نشانههایی مثل کاما (,) نقطه و سه نقطه (…) مکثهایی در گفتار خود ایجاد کنید تا طبیعیتر به گوش برسد.
اگر با تمرکز بالا تمرین کرده باشید، احتمالا رفته رفته نیازی به نگاه کردن به متن نخواهید داشت. در چنین شرایطی میتوانید آزادانه روی زبان بدن خود کار کنید و دیالوگها را با ژستهای مرتبط به زبان بیاورید. انجام این کار جلوی آینه میتواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.
پس از تمرین کافی میتوانید صدای خود یا به عبارت بهتر، اجرای خود از متن مکالمه انگلیسی را ضبط کنید. پس از ضبط به اجرا گوش داده و عیبیابی کنید. اگر لازم به تکرار بود حتما این کار را انجام دهید. اگر به کلاس زبان میروید، فایل صوتی نهایی را برای استاد خود بفرستید و نظر او را بخواهید. در غیر اینصورت، متنی را انتخاب کنید که فایل صوتی داشته باشد تا بتوانید با آن مقایسه کرده و به خود نمره دهید. هرچقدر در این نمره دادن سختگیرتر باشید به خودتان کمک بیشتری کردهاید.
جمع بندی
در این مقاله به روشهای تقویت مکالمه انگلیسی به منظور شباهت هرچه بیشتر مکالمه به یک انگلیسی زبان پرداختیم. طبیعی است توانایی ساخت جمله و صحبت کردن صحیح با استفاده از لغات و ساختارهای گرامری متنوع نیاز به گسترش دایرهی واژگان و تمرین گرامر دارد؛
اگر صحبت کردن را به کیک درست کردن تشبیه کنیم، واژگان مواد اولیه و گرامر قالب شما برای پخت کیک هستند! اما چنانچه مطالعهی کافی در زمینهی لغت و گرامر دارید ولی همچنان صحبت کردن شما در عین قابل فهم بودن شباهت کافی به یک سخنور انگلیسی زبان ندارد، تمرینهای این مطلب راهگشای شما خواهند بود. با استفاده از روش تقلید نه تنها ذهن بلکه اندامهای گویایی خود را تقویت خواهید کرد و با اکتیو کردن آنچه از قبل آموختهاید مکثهای بیمورد در مکالمه را کاهش خواهید داد.
نکته پایانی
قبل از اتمام مقاله باید یک نکته را متذکر شویم؛ از آنجایی که تمرینات مطرح شده به صورت انفرادی انجام میشوند، نقش چندانی در افزایش اعتماد به نفس شما جهت آغاز گفتگو نخواهند داشت. البته این که بتوانید با لحن درستتر صحبت کنید خود به خود باعث خودباوری شما میشود، اما صحبت کردن در جمع همچنان نیازمند تمرین خواهد بود. برای بهبود توانایی به کارگیری دانستههایتان در جمع کلاسهای بحث آزاد میتوانند بسیار کارآمد باشند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.