مهارت شنیداری

مهارت شنیداری خود را با رعایت این نکات تقویت کنید || 5 روش کاربردی

آیا تا به حال هنگام صحبت کردن مجبور شده‌اید از مخاطب خود بخواهید جمله‌ای را که بیان کرده است تکرار کند؟ حال تصور کنید این در مکالمه نه به زبان مادری ما، بلکه به زبان انگلیسی در حال انجام باشد. بعضی از افراد خیلی سریع صحبت می‌کنند یا شاید لهجه‌ی ناآشنایی داشته باشند. برخی هم به وفور از کلمات عامیانه‌ای استفاده می‌کنند که شما آنها را نمی‌شناسید. با وجود این، باید گفت توانایی شما در درک صحبت‌های مخاطب بستگی زیادی به میزان مهارت شنیداری یا همان مهارت Listening شما دارد.

به نظر می‌رسد درست شنیدن جملاتی که مردم به زبان دیگری بیان می‌کنند دشوار است. نکته این است که آنچه در مکالمات واقعی می‌شنوید اغلب با آنچه در مدرسه می‌آموزید متفاوت است. همین موضوع ایجاب می‌کند که تلاش برای تسلط بر مهارت‌های شنیداری خود را به‌ویژه در زبان‌های خارجی مثل انگلیسی جدی بگیریم. در ادامه تکنیک‌های مختلفی را بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا مهارت Listening خود را ارتقاء داده و بتوانید راحت‌تر از قبل و با اعتماد به‌نفس بیشتری وارد مکالمه و برقراری ارتباط به زبان انگلیسی شوید.

مهارت شنیداری : حساسیت بیشتری روی تلفظ داشته باشید

این یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود مهارت‌ شنیداری است. اینجا در مورد یادگیری تلفظ، آن‌طور که در مدرسه آموزش داده شده صحبت نمی‌کنیم. بحث درباره‌ی تشخیص و توجه به کلمات و صداهای انگلیسی حین مکالمه است. انگلیسی واقعی و محاوره‌ای همیشه آن چیزی نیست که شما انتظار دارید. گاهی اوقات صداها با هم ترکیب می‌شوند، تغییر می‌کنند وحتی می‌توانند کاملاً حذف شوند.

برای مثال ممکن است در مدرسه جمله‌ی “?What do you want to do” را به همین شکلی که خواندید، آموخته باشید. اما حین گوش دادن به یک انگلیسی‌زبان نیتیو، چیزی که در واقع می‌شنوید می‌تواند شبیه به عبارت “?Whadayawanna do” باشد. ممکن است گمراه کننده به‌نظر برسد؛ بنابراین چگونه می‌توان بر این چالش‌ها در یک مکالمه‌ی واقعی غلبه کرد؟ راه حل آن، مطالعه درباره‌ی عناصر زبان انگلیسی از جمله اتصال کلمات، فرم‌های کاهش‌یافته، استرس جمله و لحن بیان است.

سخنرانی TED برای بهبود مهارت لیسنینگ

مهارت شنیداری : به سخنرانی‌های TED گوش دهید

 

گوش دادن به سخنرانی‌های تد یکی از بهترین تکنیک‌ها برای بهبود مهارت شنیداری و درک مطلب است؛ زیرا مجریان آن اغلب واضح‌تر صحبت می‌کنند. گفتگوهای TED منابع درخشانی هستند و از آنها در بسیاری از کتب آموزشی نیز استفاده می‌شود. راهی عالی برای غوطه‌ور شدن در زبان انگلیسی است. با استفاده از آن می‌توانید با انواع مختلف لهجه‌های انگلیسی آشنا شوید که بخش مهمی از توسعه مهارت‌های شنیداری در مکالمات روزمره محسوب می‌شود.

به وب‌سایت TED بروید یا اپلیکیشن آن را روی گوشی خود نصب و موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید. بسیاری از ویدیوهای تد دارای زیرنویس فارسی هستند و همچنین می‌توانید آنها را دانلود و در دستگاه خود ذخیره داشته باشید. درحین اینکه کلمه‌ای را می‌بینید، گفتار آن را نیز می‌شنوید. وقتی با کلمات جدیدی روبرو شدید، ویدیو را متوقف کرده و با صدای بلند آن کلمه را تکرار و تمرین کنید.

خود را با لهجه‌ها و سرعت گفتار متفاوت وفق دهید

بسیار مهم است که در برابر صداها و لهجه‌های مختلف گارد نداشته باشید. این نکته فراتر از صرفا گوش دادن به لهجه‌های مختلف است. شنیدن صدای افراد گوناگون موجب می‌شود تا به تُن صدا و سرعت متفاوت صحبت کردن افراد عادت کنید. شاید بتوانید به راحتی با یک نفر (مثلا استاد زبان انگلیسی) صحبت کنید. اما با سایر افراد چطور؟ هنگامی که در یک جمعی حضور دارید و چند نفر همزمان با هم صحبت می‌کنند، باز هم متوجه حرف‌هایشان می‌شوید یا عقب‌نشینی کرده و ساکت می‌مانید؟

گوش دادن و خو گرفتن با صداها و سرعت‌های مختلف گفتار در ابتدا کمی سخت است. اما در درازمدت نتیجه خواهد داد. بهترین راه برای عبور از این مانع و درک بهتر کلماتی که سایرین ادا می‌کنند، غوطه‌ور شدن در تفاوت‌ها است. به این معنی که کمی از منطقه امن خود خارج شوید. وقتی با کسی صحبت می‌کنید و متوجه می‌شوید که لهجه‌اش متفاوت است یا سریع صحبت می‌کند، ترس از درک نکردن او را بشناسید و بپذیرید. سپس به جای فرار از ترس و ساکت ماندن، از او بخواهید آنچه را که گفته است تکرار کند.

 

کلاس مهارت شنیداری و درک مطلب Listening

مهارت شنیداری : آنچه را که می‌شنوید یادداشت کنید

 

این استراتژی ساده اما کاربردی و موثر است. در مرحله اول یک بخش ۳۰ ثانیه‌ای از یک ویدیو، پادکست یا گفتگوی TED را انتخاب کنید. آن را یک یا دو بار گوش کنید. در این مرحله فقط گوش کنید و با موضوع بحث آشنا شوید و به لهجه‌ی گوینده و سرعت صدای وی توجه کنید. حالا وقت آن است که قلم خود را بردارید و بنویسید. به جمله اول گوش دهید، سپس ویدیو را متوقف کرده و آنچه را که شنیده‌اید یادداشت کنید.

تمرین را تکرار کنید تا زمانی که ویدیو تمام شود. اگرکلماتی وجود دارند که نمی‌شناسید، ویدیو را به عقب برگردانید یا یکجای خالی در نوشته خود قرار دهید. هنگامی که ویدیو تمام شد، دوباره به کل بخش ۳۰ ثانیه‌ای گوش دهید و سعی کنیدجاهای خالی را پر کنید. سعی کنید به کلمات اطراف آن توجه کنید و ببینید آیا می‌توانید حدس بزنید چه کلمه‌ای می‌تواند آنجا قرار گیرد؟ نکته جالب این روش این است که به شما کمک می‌کند دقیقاً آنچه را که نمی‌شنوید کشف کنید. به عبارت دیگرجاهای خالی موجود در جمله‌ی شما، کلمات و عباراتی است که باید بیشتر روی آن تمرکز کنید.

مهارت شنیداری : تقویت لیسنینگ با تماشای فیلم بدون زیرنویس

واضح است که تماشای یک ویدیو به زبان انگلیسی و بدون زیرنویس کار سختی است. در هر حال باید به خاطر داشته باشید که در زندگی واقعی هیچ زیرنویسی وجود ندارد! اما نگران نباشید؛ قرار نیست که خودتان را با یک فیلم کامل و بدون زیرنویس به چالش بکشید. هر بار که به تماشای فیلم می‌نشینید، زیرنویس را برای یک دقیقه غیرفعال کنید. سپس مکث کنید و خلاصه‌ای سریع از آنچه شنیدید را بنویسید. (فقط یک خلاصه، نه تمام کلمات) پس از آن به ابتدای ویدیو برگردید، زیرنویس رابه زبان انگلیسی فعال کنید و تمام دیالوگ‌ها را بخوانید تا مطمئن شوید که مفهوم مکالمات را به درستی متوجه شده‌اید.

اگر به یک سریال تلویزیونی علاقه دارید، به‌راحتی می‌توانید به این کار عادت کنید. اگر با بازیگران، لهجه‌ها و خط داستانی آشنا باشید، انجام مداوم این تمرین بسیار ساده‌تر است. پس، از همین امروز یکی از چالش‌های بالا را برای خود تعیین کنید تا تأثیر مثبت آن بر مهارت Listening خود را لمس کنید.

مهارت شنیداری

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *