تکنیک کاخ حافظه

یادگیری زبان با تکنیک کاخ حافظه (Memory Palace) 📙

تکنیک کاخ حافظه، یک روش یادگیری است که به شما در به یاد آوردن اطلاعات دشوار کمک می‌کند. کاخ حافظه به عنوان یکی از قوی‌ترین روش‌های حافظه‌سازی شناخته می‌شود و شما می‌توانید از این تکنیک برای ذخیره صدها کلمه و عبارت در زبان مورد نظر خود با استفاده از Memory Palace یا کاخ حافظه بهره‌برداری کنید.

 

آیا تمایل دارید به سرعت به یک زبان جدید مسلط شوید؟

 

در اینجا یک روش اثبات شده یادگیری زبان را ارائه می‌دهیم که می‌توانید از آن برای به خاطر سپردن و یادآوری کلمات و عبارات جدید و دشوار استفاده نمایید. یادگیری زبان از طریق تکنیک کاخ حافظه یک روش است که در ادامه قصد داریم به شما آموزش دهیم.

 

اگر اصطلاح “Memory Palace” برایتان جدید است، بسیاری از افراد با اصطلاحات دیگری آن را می شناسند، از جمله:

 

– قلعه حافظه

– قلعه ذهن

– قصر ذهن

– تکنیک مکان

 

با این حساب، در این پست وبلاگ توضیح می دهیم که چگونه و به چه روشی کاخ حافظه کار می کند. و همچنین نحوه ساخت و استفاده صحیح از Memory Palaces را برای تقویت تسلط به زبان مورد نظرتان تشریح خواهیم کرد.

 

یک نمونه علمی برای تکنیک کاخ حافظه:

 

پیتر هاینریش، یک معلم آلمانی، در کتاب خود با استفاده از روش کاخ حافظه به یادگیری زبان آلمانی پرداخته است. وی نتایج مثبتی را در میان دانش‌آموزانی که برای یادگیری و به خاطرسپردن کلمات آلمانی مثل “der”، “die” و “das” از اصول ریاضی استفاده می‌کنند، گزارش کرده است. او اشاره کرد که یادگیری برخی دروس ممکن است دشوار باشد زیرا به عنوان واج معنای خاصی ندارند.

 

با این حال، دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از حفظ کردن تصویری کلمات، پیشرفت سریع‌تری داشته باشند.

 

هاینریش مشاهده کرده است که نرخ به خاطرسپاری در دانش‌آموزانی که از تکنیک کاخ حافظه استفاده نمی‌کنند، ۴۷٪ است، در حالی که افرادی که از این روش برای یادگیری افعال، صفات و ساختارهای دستوری آلمانی استفاده می‌کنند، میزان به خاطرسپاری ۸۲٪ را تجربه می‌کنند.

 

علاوه بر این، در یک مطالعه مشهور درباره تکنیک‌های یادگاری، پروفسور ریچارد سی اتکینسون با نوشتن مکرر کلمات، بی اثر بودن یادگیری روتین را نشان داد. او به این نتیجه رسید: “بنابراین، استراتژی‌های Memory Palaces در فرآیند یادگیری زبان نتایج قابل توجهی داشته‌اند.”

 

تکنیک های حافظه فقط در زبان هایی که از انگلیسی نشات می گیرند اعمال نمی شود. جیمز هایسینگ به بسیاری از دانش آموزان کمک کرده است تا زبان ژاپنی را با استفاده از کاخ حافظه یاد بگیرند.

تکنیک کاخ حافظه

چرا از تکنیک Memory Palace استفاده نمی شود؟

 

دلیل اصلی عدم استفاده گسترده از تکنیک کاخ حافظه از سوی بسیاری از افراد، وجود کتاب‌هایی است که از این روش یادگیری زبان حمایت می‌کنند، اما اغلب این کتاب‌ها نمونه‌هایی دارند که از تخیل نویسنده نشأت گرفته‌اند، به جای اینکه به خواننده آموزش دهند چگونه خودشان کتاب‌هایی با این روش ایجاد کنند. به طور کلی، کمتر کتابی به شما می آموزد که چگونه می توانید با استفاده از تصاویر خود کلمات و عباراتی را که یاد می گیرید در حافظه خود رمزگذاری کنید.

 

علاوه بر این، یادداشت های پرمفهوم به ندرت در زمینه یادگیری زبان انگلیسی یا یک قصر حافظه آموزش داده می شوند. یکی از دلایل این موضوع این است که بسیاری از افراد فکر می‌کنند استفاده از این تکنیک‌ها تنها کارهای اضافی را به دنبال دارد. زمانی که این تکنیک‌ها به نادرستی به کار گرفته شوند، تاثیرمحوری ندارند. اما با بهره‌گیری به درستی و با تاکید بر نکات مورد نیاز، نه تنها وقت مورد نیاز برای یادگیری را کاهش می‌دهند، بلکه زمان شما را نیز صرفه‌جویی می‌کنند و انگیزه بیشتری به وجود می‌آورند.

 

تاریخچه‌ای مختصر از اولین کاخ حافظه:

 

در دوره‌ای حدود سال‌های 556-468 قبل از میلاد، یک شاعر یونانی به نام سیمونیدس از جزیره Ceos در یک مجلس سخنرانی می‌کرد. در یک لحظه، یکی از حاضرین شخصی را صدا زد و سقف اتاق فروپاشی کرد و بسیاری از مهمانان زیر آوار فرو رفتند.

 

از آن زمان که سیمونیدس از تکنیک ویژه‌ای از حافظه استفاده کرد تا نام و موقعیت همه حاضرین و جایگاه نشستن آنها را به خاطر بسپارد، توانست همه اشخاص را شناسایی کند. این موفقیت به خانواده‌های داغدیده کمک کرد تا مراسم دفن مردگان خود را به درستی انجام دهند.

 

با این اقدام قهرمانانه و حافظه قوی، ایده استفاده از یک ساختمان یا کاخ حافظه به منظور نگهداری، ذخیره و بازیابی اطلاعات در جوامع غربی ظهور یافت.

کاخ حافظه چیست؟

 

یک قصر حافظه یک ساختار خیالی در ذهن شما است که بر اساس یک مکان واقعی ساخته شده است. اگر می توانید اتاق خواب خود را در ذهن خود ببینید، پس می توانید یک قصر حافظه بسازید.

 

در این کاخ حافظه، ایستگاه‌ها به عنوان مکان‌های خاصی مثل اتاق خواب یا اتاق نشیمن عمل می‌کنند و فضایی که بین این ایستگاه‌ها وجود دارد، با نام “سفر” شناخته می‌شود. وقتی در کاخ حافظه خود سفر می‌کنید، کلمات و عبارات را در این ایستگاه‌ها قرار می‌دهید و زمانی که در این سفر قرار دارید، می‌توانید آن کلمات و عبارات را به یاد بیاورید.

 

لطفاً با گفتن اینکه شما فرد بصری نیستید خود را از این دستگاه قدرتمند یادگیری زبان محروم نکنید. با هر روشی که برای شما طبیعی به نظر می‌رسد، کار کنید. فقط تصور کنید اتاق خوابتان در ارتباط با آشپزخانه‌تان در کجای مکان قرار دارد. فکر کنید چگونه از اتاق خواب به آشپزخانه می‌رسید. درها، راهروها و اتاق‌های میانی را به خاطر بیاورید.

تکنیک کاخ حافظه

تکنیک کاخ حافظه چطور کار می‌کند؟

 

بطور کلی، مغز شما برای ذخیره اطلاعات مکانی عملکرد بسیار خوبی دارد. هنگامی که به اطلاعات زمینه ای مکان دهید، مغز خود را بیشتر فعال می کنید.

 

بنابراین، با جاگذاری اطلاعات در یک مکان تصور شده، شما از ظرفیت بیشتری از حافظه‌ی خود بهره‌بری می‌کنید که این امر به تثبیت قوی‌تر اطلاعات در حافظه کمک می‌کند.

 

چگونه می‌توان یک کاخ حافظه را در ۴ مرحله آسان ایجاد کرد؟

 

مرحله ۱: ابتدا یک ساختمان آشنا را انتخاب کنید و نقشه یک طبقه از آن ساختمان را ترسیم کنید. این ساختمان می‌تواند خانه، مدرسه یا سینما باشد. این مهم است که با این ساختمان آشنا باشید و بتوانید نقشه‌ای از آن را بکشید.

 

مرحله ۲: سپس یک مسیر خطی از طریق طبقه همکف ساختمان ترسیم کنید. این کار را پیش از شماره‌گذاری ایستگاه‌ها انجام دهید. حافظه کاخ‌ها بهتر عمل می‌کنند زمانی که از مسیر خطی خود عبور نمی‌کنید یا به بن‌بست نمی‌رسید. در این مرحله هر ایستگاه را بهتر است در اولین کاخ خود ایجاد نکنید. بهتر است مکان‌های واضح مثل حمام، اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه و همچنین یک ورودی را در این مسیر قرار دهید.

 

در اینجا مثالی از همان کاخ حافظه با فلش نشان داده شده است:

 

توجه داشته باشید که سفر من ساده و خطی است. از آنجا که من این مکان را به خوبی می‌شناسم، تقریباً نیازی به فکر کردن در حین حرکت از ایستگاه به ایستگاه ندارم. شما باید ساختمان‌هایی را انتخاب کنید که با آن‌ها سطح آشنایی مشابهی دارید.

 

مرحله ۳: سپس یک لیست از ایستگاه‌ها را به ترتیب خطی از بالا به پایین تهیه کنید. این مرحله برای آزمایش و تمرین مفید است. در اینجا مثالی از نحوه ایجاد چنین لیستی آورده شده است.

 

مرحله ۴: در این مرحله، باید (۱) یک طبقه از یک ساختمان آشنا، (۲) یک مسیر خطی که روی زمین ایجاد می‌کنید و از آن عبور نمی‌کنید، (۳) نقطه شروع و پایان، (۴) ایستگاه‌های شماره‌گذاری شده، (۵) لیست ایستگاه‌ها را تهیه کنید و (۶) چندین بار از کاخ حافظه (نقشه طبقه) عبور کنید تا بتوانید هر ایستگاه را به خاطر بیاورید.

 

ساخت اولین کاخ حافظه را به شما تبریک می گوییم!

 

چگونه از کاخ حافظه خود استفاده کنیم؟

 

حالا زمان آن فرارسیده که یاد بگیرید که چگونه کلمات و عبارات را در هر یک از ایستگاه‌های قصر حافظه‌تان قرار دهید. برای به یاد ماندنی ساختن این کلمات و ایستگاه ها، قصد داریم از سه اصل کلاسیک یادگیری و حافظه استفاده کنیم. اینها هستند:

 

– تمرکز بر روشی خاص برای جایگذاری کلمات و عبارات در ایستگاه‌ها.

– ترکیب بخش‌های صوتی و معنایی اطلاعات با استفاده از تصاویر و اقدامات، به طوری که هر کلمه یا عبارت به خاطر سپرده شود.

– بازیابی تصاویر و اقدامات، تا بتوانید کلمات و عبارات را در حافظه‌ی بلندمدت خود نگهداری کنید.

 

برای رمزگذاری اطلاعات خود، تصاویری بزرگ، روشن، رنگارنگ، عجیب و غریب و پر تاثیر ایجاد کنید. می توانید تصاویر را به ایستگاهی در کاخ حافظه خود بچسبانید و در هر زمان دوباره آنها را مرور کنید.

 

توجه: در این تصاویر اغراق کنید تا بتوانید با استفاده از اصوات و معانی آنها را بازیابی کنید.

 

اصل کلیدی در اینجا این است که چه مقدار به اطلاعات موجود در حافظه‌ی خود توجه کنید، به طرف کمتری نیاز دارید تا به اطلاعات جدید دست پیدا کنید. با تمرین حداقلی، توانایی ایجاد تصاویر به یادماندنی و مفید مشابه این‌ها را خواهید داشت.

تکنیک کاخ حافظه

نکات عملی برای یادگیری زبان با تکنیک کاخ حافظه

 

– ساختن: ساختن کاخ حافظه را با استفاده از اصول کاربردی انجام دهید.

– آرام باشید: تکنیک‌های حافظه در شرایطی که از نظر ذهنی و جسمی آرام باشید بهتر جواب می‌دهند.

– حفظ: لیستی از کلمات را به ترتیب حروف الفبا انتخاب کنید.

– تهیه کلمات و معانی: از روش تقویت هوش و حافظه از راه قیاس منطقی یا با دست بر روی کاغذ و یا در یک فایل اکسل و یا معادل آن.

– جستجوی مفاهیم: با جستجوی مفاهیم هر کلمه، خود را از پرونده نوشتاری یا پرونده اکسل و سایر مطالب دیگری که ممکن است باعث تقلب شما شوندآزاد کنید.

 

– انتقال به کاغذ: کلمات و معانی را بر روی تکه کاغذ منتقل کنید. اگر یک کلمه را فراموش کنید یا تصاویر مرتبط نتوانند به یادآوری کلمه کمک کنند، نگران نباشید. می‌توانید بعداً این مشکل را رفع کنید.

 

– استفاده در مکالمات: از این کلمات در مکالمات خود استفاده کنید. آنها را در یک ایمیل به صورت جملات بنویسید و هنگام خواندن و گوش دادن به زبان مقصد، چشم و گوش خود را برای حفظ آنها باز نگه دارید.

قدرت کاخ حافظه برای یادگیری زبان

 

تکنیک Memory Palace یک ابزار قدرتمند برای یادگیری زبان انگلیسی است که می‌توانید به همراه سایر تکنیک‌ها برای یادگیری و مکالمه در زبان خارجی از آن بهره ببرید.

 

ساخت یک قصر حافظه تنها چند ساعت طول می‌کشد و هر چه شما در ساخت آن ماهرتر شوید، این روش یادگیری به شما در گسترش واژگان به شیوه‌ی بهتر و سریع‌تر کمک می‌کند.

 

پس از ذخیره کردن کلمات و عبارات در Memory Palace خود، به عنوان بخشی از تمرین مکالمه از آنها استفاده کنید. ممکن است هنگام دستیابی به این کلمات و اصطلاحات گاهی دست و پا بزنید و مکث کنید، اما نگران نباشید: این تجربه با زبان مادری‌تان نیز رخ می‌دهد.

 

اگر با تمرین پیگیری کنید و آرام باشید، کلمات و تصاویری که در کاخ حافظه ایجاد کرده‌اید، به شما در لحظات نیاز کمک می‌کنند و روند یادگیری و مکالمه در زبان خارجی را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کنند.

 

پس اگر برای ایجاد یک Memory Palace آماده و مشتاق هستید و به استفاده از آن برای یادگیری واژگان و عبارات می‌پردازید، اکنون می‌توانید ذهن‌تان را برای مکان‌های آشنا آماده کنید. بنابراین بلافاصله شروع به یادگیری زبان با تکنیک کاخ حافظه کنید و نتایج را تجربه کنید.

 

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *