ترفندهایی برای بهبود مهارت نوشتن به زبان خارجی

بدیهی است که نوشتن به زبان مادری در مقایسه با نوشتن به زبان خارجی آسان‌تر و خوشایندتر است. این قضیه از همان ثانیه‌ای که قلم را برمی‌داریم یا کامپیوتر را روشن می‌کنیم و سعی می‌کنیم افکارمان را در قالب کلمات بیان کنیم، آشکار می‌شود. طبیعتا همه میخواهیم به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنیم و صرف نظر از زبانی که با آن حرف می‌زنیم، نوشتن بخشی جداییناپذیر از نحوه‌ی ارتباط است. 

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگام نوشتن به زبانی خارجی مثلا زبان انگلیسی، ناگهان متوجه جنبه‌ی کوچکی از دستور زبان، واژگان یا علائم نگارشی می‌شوید که در مورد آنها مطمئن نیستید. سپس ممکن است سوالاتی از خود بپرسید که آیا ابتدای ایمیل را اینگونه شروع کنم؟ این فعل باید در زمان گذشته ساده باشد یا گذشته استمراری؟ آیا اینجا میتوانم از ویرگول استفاده کنم؟ اگر چنین است، پس این مقاله را از دست ندهید.

1. فرآیند نوشتن

همیشه به یاد داشته باشید که نوشتن یک فرآیند است. حتی در زبان مادری هم این گزاره صدق می‌کند. مهم است که آن را به یاد داشته باشید و مدام به خود یادآوری کنید. ما یک شبه به زبان خارجی مسلط نمیشویم و قطعا یک شبه هم نمیتوانیم به خوبی به آن زبان بنویسیم.

دختر در حال نوشتن به زبان خارجی

دلیل اینکه بسیاری از مردم از نوشته‌ی خود اطمینان ندارند این است که تصور نادرستی از نوشتن دارند. بسیاری از مردم با قبول این واقعیت که ممکن است نویسندگان خوبی در زبان مادری خود نباشند، انتظار دارند که در نوشتن به زبان خارجی متخصص شوند. 

فرآیند نوشتن به زبان خارجی و نوشتن به زبان مادری یکسان است. برای اینکه نویسنده خوبی باشید، باید بر روند نوشتن تسلط داشته باشید. این روند نه فقط در مورد حفظ واژگان، بلکه در زمینه‌ی قواعد و دستور زبان هم صادق است. شناخت ساختار، قالب، سازمان، فرآیند و طوفان فکری است که موجب ایجاد یک نوشته خوب میشود. 

هنگامی که بر فرآیند نوشتن در هر زبانی مسلط شدید، سایر کارها آسان میشود. با این حال، عدم درک این فرآیند هنگام نوشتن به زبان خارجی تأثیر خود را خواهد گذاشت. پس، توجه داشته باشید که اگر نمیتوانید به زبان مادری خود خوب بنویسید، به زبان خارجی هم نخواهید توانست.

2. قبل از نوشتن به زبان خارجی بخوانید و بخوانید و بخوانید

تا جایی که میتوانید بخوانید. قبل از اینکه قادر به نوشتن به زبان خارجی بشوید، باید بتوانید به آن زبان بخوانید. خواندن به زبان خارجی به شما کمک میکند تا با آن بیشتر آشنا شوید. همچنین راهی عالی برای یادگیری واژگان جدید و گرامر بدون نیاز به مطالعه‌ی رسمی و نوشتن است. در اصل، خواندن راهی برای یادگیری است؛ بدون آن‌که متوجه شوید در حال یادگیری هستید.

خواندن هرچه بیشتر متون مختلف، کلید اصلی نوشتن خوب به زبان خارجی است. از آن گذشته، شما با شنیدن صحبتهای مردم یاد گرفتید که چگونه صحبت کنید. با تماشای رانندگی دیگران یاد گرفتید که چگونه رانندگی کنید. چرا نوشتن باید متفاوت باشد؟

3. هنگام نوشتن به زبان خارجی دستور زبان را فراموش نکنید

چه بخواهیم و چه نخواهیم، گرامر پایه و اساس نوشتن است. برای اینکه بتوانید در هر زبانی خوب بنویسید، ابتدا باید با دستور زبان آن زبان آشنا باشید. گرامر همه چیز را در مورد چگونگی تشکیل و استفاده از کلمات به ما می‌آموزد. دستور زبان، قانون بازی است و بدون این قوانین، غیرممکن است که افکار خود را به وضوح بیان کنید. 

برای بهبود مهارتهای نوشتاری خود، دانستن قوانین اساسی گرامری در زبان خارجی بسیار مهم است. یکی از دلایلی که بسیاری از زبان‌آموزان با نوشتن راحت نیستند، همین است. درواقع آنها با دستور زبان راحت نیستند. با تمام این موارد، نیازی نیست به سرعت تبدیل به یک متخصص شوید. شما میتوانید، یا درواقع «باید» نوشتن را در هر مرحله از فرآیند یادگیری زبان انجام دهید. نوشتن، روشی عالی برای تمرین آموختهها و ایجاد یک پایه‌ی قوی برای نگارش بهتر در آینده است. 

مهارت نوشتن به زبان خارجی

هنگام یادگیری مهارتهای دستور زبان، موارد مهم را یادداشت، مطالعه و تمرین کنید. می‌توانید استفاده از آنها را در جملات کوتاه شروع کنید و در نهایت به نوشتن متنی کوتاه برسید. در متن مورد نظر از قواعدی که یاد گرفته‌اید یا در حال مطالعه آن هستید استفاده کنید. برای مثال اگر در حال مطالعه زمان حال هستید، میتوانید شرح کوتاهی از کارهایی که معمولا هر روز انجام میدهید بنویسید. حتی می‌توانید با جستجو در گوگل، بسیاری از قواعد نوشتاری مفید را بر اساس موضوع گرامر پیدا کنید.

4. بهبود مهارت نوشتن با یادگیری علائم نگارشی

آیا تا بهحال نوشته‌ای را با علامت‌گذاری نامناسب خوانده‌اید؟ ممکن است بی‌اهمیت بهنظر برسد، اما یک ویرگول یا علامت سوال می‌تواند معنی جمله را تغییر دهد. وقتی نوشته‌ی شما به خوبی علامت‌گذاری نشده باشد، این تصور را ایجاد میکند که به زبان تسلط ندارید. همچنین میتواند بر معنای نوشته تأثیر بگذارد. 

یک قدم بسیار مهم برای بهبود نوشتار خود در هر زبانی این است که یاد بگیرید چگونه از علائم نگارشی صحیح استفاده کنید. نکته‌ای که می‌توانید مدنظر قرار دهید این است که ابتدا قوانین علامت‌گذاری در زبان مادری خود را بررسی کنید. قوانین علامت‌گذاری در بسیاری از زبان‌ها شبیه یکدیگر هستند. 

5. شروع نوشتن در زبان خارجی با نوشته‌های کوتاه و ساده

اکنون که موارد بنیادین را فراگرفتید، زمان آن رسیده است که به نوشتن به زبان خارجی بپردازید. اما از کجا باید شروع کرد؟ با نوشته‌های کوتاه، ساده و غیررسمی شروع کنید. سعی کنید روی نوشتن جملات و پاراگراف‌های کوتاه و غیررسمی تمرکز کنید که قرار نیست برای دیگران بخوانید. این به شما کمک می‌کند تا روی چیزهایی که می‌خواهید بیشتر روی آن‌ها کار کنید تمرکز کرده و از دلسرد شدن شما جلوگیری می‌کند.

آزمون ایتالیایی چیلز

پیشنهاد میکنیم مهارتهای گرامری خود را در نوشته‌ی خود به کار ببرید و هر بار روی یک موضوع جدید تمرکز کنید. اگر هنوز بهدنبال ایده هستید، موضوعات زیادی برای نوشتن در اینترنت وجود دارد. حتی میتوانید تبلیغات مختلف در وب‌سایت‌ها را مشاهده کنید و سپس آنها را به زبان مورد نظر خود ترجمه کنید. 

6. تمرکز روی جملات صحیح

ممکن است برخی افراد حین تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن خوانندگان به زبان خارجی، از توجه به برخی نکات غافل شده و در نهایت تمرکز خود را بر مهمترین چیزها از دست بدهند. برای پیشگیری از این مشکل ابتدا روی استفاده از جملات ساده و صحیح تمرکز کنید. از افزودن بندها و ایدههای اضافی خودداری کنید و فقط از کلماتی استفاده کنید که به خوبی آنها را میشناسید.

 

ممکن است نتیجه‌ی نهایی به زیبایی نوشته‌ی شما در زبان مادری نباشد؛ اما اگر جملات را ساده نگه دارید، درک ایدههای شما برای خوانندگان بسیار آسانتر خواهد بود. نگران نباشید هرچه بیشتر تمرین کنید، سبک نوشتن شما نیز پیچیدهتر میشود. نکته‌ی کلیدی این است که به ساختارهایی که می‌شناسید پایبند باشید و با بهبود مهارت‌هایتان رو به جلو حرکت کنید. 

7. بیش از حد توضیح ندهید و جملات را پیچیده نکنید

برای نوشتن یک پیام متنی ساده نیازی به سازماندهی فکری نیست. ایجاد یک طرح کلی یا فقط چند یادداشت کوتاه در مورد موضوعاتی که میخواهید آن را بیان کنید، میتواند در وقت شما صرفهجویی کند. اما اگر واقعا قصد دارید متنی پیچیده با چندین نگرش، سؤال یا پیچش بنویسید، قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، همه‌ی جوانب آن را بررسی کنید. 

برای خودتان هدف تعیین کنید. حتی اگر برای سازماندهی افکار خود از قبل وقت گذاشتهاید، باید بتوانید همه چیز را ساده نگه دارید. برای بهبود مهارتهای نوشتاری خود به خودتان وظایفی بدهید. برای مثال محدودیت در تعداد کلمات، حداقل یا حداکثر جملاتی که در یک روز باید بنویسید را تعیین کنید. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که ممکن است اغلب اوقات نسخه‌ی اصلی نوشته‌ی شما کارایی لازم را نداشته باشد. نوشته‌ها را در جزئیات بی اهمیت غرق نکنید. می‌توانید در رسانههای اجتماعی مورد علاقه خود پست بنویسید و اجازه دهید مخاطب آن را بخواند. 

بهترین نویسندگان، نوشتن را بسیار آسان نمایش میدهند. شاید پس از خواندن یک متن عالی تصور کنید نویسنده پستها را با کمترین تلاش و بدون زحمت نگاشته است. اما باور کنید که نوشتن اینگونه نیست. 

8. دریافت بازخورد از سوی دیگران

یکی دیگر از راه‌های عالی برای بهبود نوشتار این است که از یک زبان‌آموز دیگر بخواهید تا به شما بازخورد بدهد. آن شخص می‌تواند دوستتان، یکی از اعضای خانواده که به آن زبان خاجی مسلط است، همکلاسی‌تان در کلاس زبان یا هرکس دیگری باشد. اگر در اطراف‌تان فردی را پیدا نکردید یا به هر دلیل دوست ندارید نوشته‌ی خود را به سایرین نشان دهید، از اینترنت کمک بگیرید. وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی نظیر HiNative محل خوبی برای کمک گرفتن از افراد به اصطلاح نیتیو است. 

 

می‌توانید ایمیل‌ها یا نامه‌هایی را پشت سر هم بنویسید و به سادگی نمونه‌هایی از نوشته‌های خود را برای گرفتن بازخورد ارسال کنید. حتی میتوانید از شبکه‌های اجتماعی یا انجمن‌های آموزش زبان بهره ببرید. مهم این است فردی را پیدا کنید که به مهارتهای او اعتماد دارید. به‌ویژه زمانی که به سمت نوشتن در سطوح متوسط و پیشرفته حرکت می‌کنید.

9. برای بهبود مهارت نوشتن دفتر خاطرات داشته باشید

نوشتن در یک دفترچه یا دفتر خاطرات یکی از بهترین راهها برای تمرین مهارتهای نوشتاری شماست. مانند هر مهارت دیگری باید تا حد امکان تمرین کنید و داشتن یک دفتر خاطرات واقعا میتواند به شما در انجام این کار کمک کند. اگر مطمئن نیستید درباره‌ی چه چیزی بنویسید، در زیر چند ایده را بیان می‌کنیم: 

  • در مورد «اکنون» بنویسید. روز شما چگونه گذشت؟ یک رویداد جالبی که برایتان اتفاق افتاده، این‌که چه احساسی دارید یا به چه چیزی فکر میکنید. 
  • بین دو نفر مکالمه ایجاد کنید. به راحتی با نوشتن دیالوگ برای دو شخص خیالی میتوانید خلاقیت خود را روی کاغذ بیارید. 
  • نامهای به یک دوست، خودتان یا یک فرد مشهور بنویسید. نیازی به ارسال آن نیست؛ فقط نوشتن آن مفید خواهد بود. 
  • متنی را که به زبان مادری خود نوشتهاید، به زبان خارجی ترجمه کنید. 
  • برای کتابی که خواندهاید یا فیلمی که به‌تازگی تماشا کردهاید، نقد بنویسید. نیازی نیست نقد حرفه‌ای باشد. 
  • برای یک سخنرانی یا پادکست، متنی تهیه کنید. حتی میتوانید فیلمنامه یا نمایشنامه‌ای کوتاه بنویسید. 
  • توئیت یا کپشن برای یک پست در توئیتر یا اینستاگرام به زبان خارجی بنویسید. اینکه آنها را پست کنید یا نه به خودتان بستگی دارد! 
  • یک داستان کوتاه یا حتی شعر بنویسید. 

در نهایت از طریق دریافت بازخورد در مرحله‌ی قبل، به اشتباهاتی که در زبان خارجی مرتکب شدهاید فکر کنید و آنها را به درستی بازنویسی کنید. ببینید که چگونه می‌توانید از تکرار آنها در آینده جلوگیری کنید.

10. صبور باشید

همواره مهم است که به یاد داشته باشید شکیبایی در هر کاری به‌ویژه در زمان یادگیری یک زبان خارجی به نفع شما خواهد بود. مطمئن باشید که نوشتن، سختترین بخش مهارت برای بسیاری از زبانآموزان است. همیشه مهارت‌های گفتاری، شنیداری و خواندن را بهبود ببخشید و از جملات کوتاه شروع کنید و به نوشتن ادامه دهید. 

صبور باشید و تواناییهای خود را دست‌کم نگیرید. در مقابل، روی فرآیند یادگیری زبان و فکر کردن به تمام مزایایی که برای شما به ارمغان میآورد تمرکز کنید. پس از مدتی، دیگر آن کلمات خارجی برای شما نامفهوم نخواهند بود. اگر میخواهید در کاری بهتر شوید، باید تمرین کنید و نوشتن نیز از این قاعده مستثنی نیست. متأسفانه میانبری وجود ندارد که بتواند یک شبه شما را به یک نویسنده تبدیل کند. حتی با استعدادترین نویسندگان هم مجبور بودند در طول سالیان متمادی، هنر خود را یاد بگیرند. 

سخن پایانی 

مکاننمای چشمکزن در یک صفحه خالی از مایکروسافت وورد یا صفحه‌ی خالی یک کاغذ در دفتر، حتی برای باتجربهترین نویسندگان هم استرس قابل توجهی محسوب می‌شود. قبل از گذاشتن خودکار روی کاغذ، طرح کلی از آنچه که قصد دارید بنویسید را ترسیم کنید. به یاد داشته باشید کسی که آهسته و پیوسته ادامه می‌دهد، برنده مسابقه است.

نوشتن زیاد به شما کمک میکند که سبکی منحصر بهفرد برای خود ایجاد کنید. بنابراین حتی اگر کسی آن را نخواند، باز هم به نوشتن ادامه دهید. راه کلی برای بهبود نگارش این است که یاد بگیرید نقطه ضعف خود را در متن پیدا کنید و سپس ذهن خود را به رفع و در نهایت جلوگیری از اشکالات معطوف کنید. هرچه بیشتر بنویسید، ویرایش کنید و تصحیح کنید، بهتر و سریع‌تر در آن پیشرفت خواهید کرد.

1 پاسخ
  1. Somayeh میگه:

    عالی بود
    مرکز زبان دیپلما واقعا کارشون درسته و کیفیت رو فدای پول نمی کنند. به نظر من تو گیلان حرف اول رو می زنند.

    پاسخ

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *