تاریخچه پیدایش زبان آلمانی

تاریخچه پیدایش زبان آلمانی

آیا شما درباره تاریخچه پیدایش زبان آلمانی اطلاعات دارید؟

در اینجا سعی می کنیم تا به شما بگوییم که این زبان از کجا نشات گرفته است. اولین کسانی که از زبان آلمانی استفاده کردند، در قرن هفتم میلادی زندگی می کردند. آنها با شکل ها و گویش های مختلف از این زبان استفاده می کردند و به تناسب تلفظ خود، آن را نوشته اند.

منشأ زبان آلمانی چیست؟ می توان گفت که زبان آلمانی یکی از زبان های ژرمنی است و یکی از شاخه های زبان هندی و اروپایی است. مردمان اروپای مرکزی از این زبان استفاده می کنند و تاریخچه پیدایش آن به حدود ۸۰۰ سال پیش بازمی گردد.

افراد در کشورهایی مانند آلمان، اتریش، سوییس، ایتالیا و بلژیک به زبان آلمانی صحبت می کنند. با بیش از ۱۰۰ میلیون گوینده در سراسر جهان، می توان زبان آلمانی را یکی از بزرگترین و پرگویش ترین زبان های دنیا دانست. در حقیقت، زبان آلمانی، سومین زبان علمی و پر کاربرد در وبسایت های جهان است.

 

گروه‌های زبان ژرمنی

زبان علمی، یکی از گروه‌های زبان ژرمنی است و به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

– ژرمنی شمالی: این دسته شامل زبان‌های دانمارکی، سوئدی، نروژی، فاروئی و ایسلندی است.

– ژرمنی شرقی: این دسته از زبان گوتی تشکیل شده است.

– ژرمنی غربی: این دسته شامل زبان‌های انگلیسی، آلمانی، هلندی، یدیش و آفریکانس است.

تاریخچه پیدایش زبان آلمانی

تغییرات در زبان آلمانی عامیانه امروزی

در گذشته، زمانی که مذهب پروتستان در مناطق شمالی آلمان پر رونق شد، نحوه نگارش زبان آلمانی توسط مارتین لوتر کینگ به عنوان زبان استاندارد و یکپارچه برای تمام آلمان پذیرفته شد. این زبان استاندارد، همان زبانی است که امروزه به نام زبان آلمانی در کشور آلمان به کار می‌رود. نویسندگان مشهور آلمانی مانند گوته و شیلر، در پیشرفت زبان آلمانی در گذشته نقش مهمی داشتند.

از گذشته تا کنون، دستور زبان آلمانی تغییرات زیادی نداشته است. تغییرات اصلی در این زبان، افزایش دایره لغات بوده است که به دلیل تبادلات فرهنگی مرتب و گسترده با سایر کشورها رخ داده است.

بیشترین تغییر در لغات زبان آلمانی، به دلیل وارد شدن واژه‌های فرانسوی در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی صورت گرفته است. همچنین، واژه‌های انگلیسی و آمریکایی نیز به تدریج وارد زبان آلمانی شده‌اند.

 

لهجه‌های معروف زبان آلمانی در قرن هفتم

در تاریخچه پیدایش زبان آلمانی در قرن هفتم، دو نوع لهجه وجود داشت:

آلمانی علیای کهن و آلمانی سفلای کهن. هر دو نوع لهجه به صورت مختلف در برخی مناطق استفاده می‌شدند.

 

در گذشته، گویش علیای کهن و سفلای کهن دارای معروف ترین گویش ها بودند. برای گویش علیای کهن، گویش ساکسونی به عنوان معروف ترین گویش شناخته می شود. همچنین، در گویش سفلای کهن، گویش باواریایی، اتریشی و فرانکونیایی به عنوان شناخته شده ترین گویش ها شناخته می شوند.

 

با توجه به تاریخچه پیدایش زبان آلمانی، کلمات لاتین نیز در آن وجود دارند. این به دلیل سلطه امپراتوری رم بر آلمان در گذشته بوده است و زبان لاتین به شدت روی زبان آلمانی تاثیر گذاشته است.

 

در قرن هفتم میلادی، سطح سواد افراد بسیار پایین بود و تعداد کمی از آنها می توانستند بخوانند و بنویسند. این نعمت بیشتر در اختیار ساکنین کلیسا و صومعه بوده است و بیشترین آثار باقیمانده از آن دوره، آثار دینی و مذهبی بوده اند.

تاریخچه پیدایش زبان آلمانی

تأثیر مارتین لوتر کینگ بر زبان آلمانی مورد بررسی قرار گرفته است. این فرد پروتستان در سال ۱۳۰۰ میلادی در آلمان زندگی می‌کرد و برای گسترش زبان آلمانی تلاش‌های زیادی انجام داد. از جمله اقدامات او، ترجمه انجیل به زبان آلمانی و آموزش نگارش آن بود. در آن زمان، افرادی بودند که با او مخالفت می‌کردند، اما تلاش‌هایش باعث شد که نامش تا به حال در تاریخ بسیار ماندگار باشد.

 

در سال ۱۳۲۰، مارتین علیه کلیساها اعتراض کرد و قصد داشت خلاف‌ها و جنایات ساکنین کلیسا را فاش کند. یکی از اعتراضات او، فساد کشیشان، دریافت پول به بهانه بخشش گناهان از مردم و تفسیر کتاب مقدس به نفع خودشان بود. می‌توان گفت که بخشی از تاریخچه زبان آلمانی به دوران مارتین لوتر بازمی‌گردد.

 

کلماتی که از زبان امریکایی به زبان آلمانی راه پیدا کرده اند

در دوران جنگ جهانی دوم، حضور سربازان آمریکایی در آلمان باعث شد که برخی از واژگان از زبان آمریکایی مانند teenager، Boom، Knockout و team وارد زبان آلمانی شوند.

زبان آلمانی ویژگی های متعددی دارد که برخی از آنها عبارتند از: داشتن چهار حالت برای اسم، ضمیر و صفت که شامل نهادی، مفعولی، وابستگی و برایی هستند، سه جنس مذکر، مونث و خنثی، دو حالت شمارش مفرد و جمع. این ویژگی ها از جمله شاخص ترین ویژگی های زبان آلمانی هستند.

تاریخچه پیدایش زبان آلمانی

کلام آخر

در حال حاضر، زبان آلمانی یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین زبان‌های جهان است. بسیاری از مطالب علمی، مقالات فنی، صنعتی، علمی، ادبی و فلسفی جهان به زبان آلمانی نوشته شده‌اند و برای استفاده از آن‌ها، دانشمندان کشورهای مختلف آن‌ها را به زبان خودشان ترجمه می‌کنند.

ریشه‌ی زبان آلمانی در قرن ۷۰۰ میلادی از کشور هند و اروپا وارد شده است و لغات بیگانه‌ای که در آن وجود دارند از کشورهای فرانسه، انگلیس و امریکا به زبان آلمانی وارد شده‌اند. استفاده از زبان آلمانی به شکل امروزی در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ میلادی شایع شده است.

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *