لهجه ها و زبان های مورد استفاده در آلمان

لهجه ها و زبان های مورد استفاده در آلمان 🇩🇪

در این مقاله قرار است به لهجه ها و زبان های مورد استفاده در آلمان بپردازیم و همچنین مختصراً به لهجه‌های آلمانی نیز اشاره خواهیم کرد؛ زیرا حتی در حالی که شما این مقاله را مطالعه می‌کنید، زبان‌ها از طریق تعامل افراد در میان فرهنگ‌ها، مرزها و دیدگاه‌ها در حال تحول است.

بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زبان‌هایی که ممکن است در آلمان به کار رود و شما آن‌ها را نشناسید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

چرا باید درباره زبان‌های استفاده شده در آلمان بیشتر بدانیم؟ زبان‌ها به ما اطلاعات زیادی درباره افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌دهند. وقتی تعداد کمی زبان در یک منطقه استفاده می‌شود، می‌توانیم تنوع فرهنگی که در آن منطقه وجود دارد و افراد در تعامل با آن هستند را بسنجیم.

علاوه بر این، بررسی زبان‌ها به ما امکان می‌دهد تا جمعیت مهاجر، چه در گذشته و چه در حال حاضر، را شناسایی کنیم.

اکثر ما که در آلمان زندگی نمی‌کنیم، اغلب فکر می‌کنیم که تمامی ساکنان این کشور به “زبان مادری” یا “موترسپراخه” صحبت می‌کنند. اما دانستن اینکه چه زبان‌های دیگری در فرهنگ آلمان وجود دارد، تصویر بهتری از تنوع، اصالت و در کل زیبایی آلمان را در اختیارمان قرار می‌دهد.

آلمان فقط پر از آلمانی زبان نیست!

 

با توجه به تفاوت‌های کلمات و تلفظ در زبان‌ها، اطلاع از منشأ و گویش‌ها اهمیت دارد. هنگامی که فردی لهجه دارد، او با مناطق جغرافیایی خاص و زمینه‌های فرهنگی مرتبط می‌شود.

اگر قصد سفر به آلمان را دارید، یادگیری زبان آلمانی متعارف و رایج، پایه‌ای خوب برای برقراری ارتباط با مردم محلی است، بدون توجه به اینکه آیا آن‌ها به زبان‌های دیگری صحبت می‌کنند یا نه.

 

لهجه ها و زبان های مورد استفاده در آلمان

زبان آلمانی در چه کشورهایی جهان استفاده می‌شود؟

 

متوجه شدیم که زبان آلمانی تنها در کشور آلمان استفاده نمی‌شود. اما زبان آلمانی فقط در کشور آلمان استفاده نمی‌شود! پس در کجاهای دیگر زبان آلمانی استفاده می‌شود؟

کشورهای مجاور آلمان، شامل اتریش، سوئیس، لوکزامبورگ، بلژیک و لیختن‌اشتاین، جایی هستند که افراد زبان آلمانی زندگی می‌کنند. در واقع، آلمانی یکی از پنج زبان پرطرفدار در اتحادیه اروپا است.

همانطور که حدس می‌زنید، تعداد زیادی آلمانی زبان در ایالات متحده وجود دارد. آیا می‌دانستید که در داکوتای شمالی، آلمانی سومین زبان رایج است؟ درست است!

این نشان می‌دهد که فرهنگ آلمان تا چه اندازه از طریق جمعیت مهاجر گسترش یافته است. همچنین با پیشرفت برنامه‌های یادگیری زبان آنلاین که به هر فردی با دسترسی به اینترنت فرصت یادگیری زبان آلمانی را می‌دهد، این فاصله کوتاه‌تر می‌شود. فقط تصور کنید – با یادگیری زبان آلمانی، در همین لحظه به این آمار اضافه می‌شوید!

زبان‌های مورد استفاده در آلمان

 

تقریباً یک سوم از آلمانی‌ها، علاوه بر زبان مادری خود، به یک زبان دیگر نیز صحبت می‌کنند که معمولاً انگلیسی است؛ زیرا در مدارس به طور گسترده آموزش داده می‌شود.

اما یکی از روش‌های رایج آلمانی‌ها برای یادگیری زبان دیگر، مهاجرت است. به عنوان مثال، زبان‌های ترکی، لهستانی، بالکانی، کردی و روسی از محبوب‌ترین زبان‌های مهاجران در آلمان هستند. همچنین، اقلیتی از ساکنان به زبان‌های دانمارکی و رومانی نیز صحبت می‌کنند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، با هر موج مهاجران، یک زبان جدید، تأثیر فرهنگی و یک روش جدید برای درک جهان اطرافمان به وجود می‌آید.

 

لهجه‌های آلمانی

لهجه ها و زبان های مورد استفاده در آلمان : لهجه‌های مورد استفاده در آلمان

 

با نگاه دقیق‌تری به لهجه‌های موجود در مرزهای آلمان، می‌توانید به سرعت ارتباطات را بین نقاط برقرار کنید و بفهمید کدام فرهنگ‌ها و مناطق جغرافیایی تأثیر بر آنها گذاشته‌اند. لهجه‌ها در واقع زبان‌هایی هستند که توسط مردم آلمان صحبت می‌شوند و اصالتشان از یک ریشه مشترک می‌آید.

ویژگی بیشتر لهجه‌ها، روش‌های خاصی است که افراد برای بیان افکار یا تلفظ کلمات استفاده می‌کنند. این “عناصر” به ویژگی‌های اصلی لهجه تبدیل می‌شوند و همین عوامل باعث تفاوت لهجه‌ها با زبان آلمانی استاندارد می‌شوند. باز کردن گره‌های پیچیده زبان به هیچ عنوان کار آسانی نیست، اما در آلمان، لهجه‌های قابل شناسایی وجود دارند.

بسیاری از این لهجه‌ها نسبت به آلمانی استاندارد (Standarddeutsch) یا زبان ادبی آلمان (Hochdeutsch) قرار می‌گیرند. زبان استاندارد آلمانی که احتمالاً با آن روبرو خواهید شد، در جهان زبان آلمانی به عنوان یک نوع زبان بین‌المللی توسط افراد و حرفه‌ها استفاده می‌شود؛ با قوانین املا، نشانه‌گذاری رسمی و واژگانی که توسط “Duden” (محبوب‌ترین واژه‌نامه آلمانی) تأیید شده است.

باواریایی (Bayerisches Deutsch) همان کیفیت موزون را دارد که از تصویر بسیاری از گروه‌های پولکا ملبس در لدرهوسن (die Lederhose) پیروی می‌کند. با خوشحالی به شما “Hallo!” می‌گوید و زبان آلمانی شادی‌بخشی را که با آن آشنایی بیشتری دارید، به شما می‌آموزد. فقط به خاطر داشته باشید که رمزگشایی این لهجه‌ها حتی برای افرادی که بسیار روان صحبت می‌کنند، صبر و تمرین گوش می‌طلبد.

لهجه‌های دیگری که در آلمان استفاده می‌شوند شامل: سوربیایی بالا و پایین، فریزیایی، سوآبی، برلینی، ساکسونی بالا، آلمانی پایین و هلندی پنسیلوانیا است. با گذر زمان، این لهجه‌ها به‌سوی افول می‌روند، هرچند جمعیتی که آنها را حفظ کرده و یا به تاریخ تسلیم کرده‌اند، به طور طبیعی کاهش می‌یابد.

کدام زبان در مدارس آلمان آموزش داده می‌شود

 

با در نظر گرفتن این لهجه‌ها و زبان‌های خارجی، چه نوع زبان پیشنهادی برای دانش‌آموزان آلمانی در دسترس است؟ انگلیسی یکی از بهترین زبان‌های خارجی است که در مدارس آلمان تدریس می‌شود و دلیل آن واضح است. انگلیسی به یکی از زبان‌هایی تبدیل شده است که بیشتر غیربومیان برای داشتن فرصت بیشتر در اقتصاد جهانی آن را یاد می‌گیرند. همانطور که اشاره شد، بسیاری از زبان‌های مشابهی که در مدارس آمریکا تدریس می‌شود، نیز در اختیار دانش‌آموزان آلمانی قرار دارد.

به عنوان مثال، کودکان می‌توانند از بین فرانسوی، لاتین، هلندی، اسپانیایی، یونانی، لهستانی و روسی یک زبان را انتخاب کنند. آلمانی در واقع کلمات بسیاری از این زبان‌ها را وام می‌گیرد.

به طور دقیق مانند ایالات متحده، بیشتر دانش‌آموزان آلمانی بر اساس مسیر شغلی مورد نظر خود زبان را انتخاب می‌کنند، اما عوامل دیگر – مانند میراث فرهنگی – مطمئناً در انتخاب زبان دوم نیز نقش دارند. و اگر لهجه‌ای خاص در یک منطقه خاص صحبت شود، آلمانی استاندارد و رایج همواره به عنوان زبان رسمی آموزش داده می‌شود.

در این چارچوب، دانش‌آموزان تشویق می‌شوند که “لهجه خود را فراموش کنند” و به جای آن به زبان رسمی صحبت کنند؛ به عبارت دیگر، به دانش‌آموزان بومی لهجه‌های مختلف توصیه می‌شود در خانه صحبت کردن به آنها رها کنند و در مدرسه از زبان آلمانی استاندارد استفاده کنند. در این نوع آموزش، لهجه‌ها به‌طور یکدست می‌شوند و انگار است که آنها تمام عمر خود را به زبان آلمانی رسمی صحبت کرده‌اند.

این می‌تواند برای اکثر افراد یک دستاورد و چالش باشد، زیرا زبان اول ما به شکلی کاملاً متفاوت از زبان دوم ما تأثیر می‌گذارد. بدون توجه به اینکه هر کسی ابتدا کدام زبان را یاد گرفته است، هر دو زبان ما را به درک جهان با روش‌های جدید و شگفت‌انگیز سوق می‌دهند.

ما برای برقراری ارتباط روزانه از زبان استفاده می‌کنیم و ممکن است بیشتر آن را به صورت ناخودآگاه بدانیم، اما درباره زبان‌هایی که صحبت می‌کنیم، چیزهای بسیاری برای یادگیری وجود دارد. این چیزها فراتر از کلمات هستند و همین موضوع سبب زیبایی آنها می‌شود!

 

در صورت تمایل برای ثبت نام در کلاس های آلمانی با ما تماس بگیرید.

لهجه‌های آلمانی

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *