چطور برای آزمون آیلتس آماده شویم ?

چطور برای آزمون آیلتس آماده شویم ? ✍

چطور برای آزمون آیلتس آماده شویم ؟

 

بخش مهمی از روند آمادگی برای هر آزمونی حل تمرین‌ها و نمونه سوالات دوره‌های پیشین آزمون است. در آموزش زبان انگلیسی و شرکت در آزمون‌های آن نظیر امتحان IELTS نیز یکی از موثرترین و بهترین شیوه‌های آمادگی داوطلبان، بررسی و پاسخ دادن به نمونه سوالات آیلتس است. شما می‌توانید از طریق بعضی پایگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی به این نمونه سوالات دسترسی پیدا کنید. البته بی گمان یافتن نمونه آزمون آیلتس رایگان در اینترنت برای بسیاری از داوطلبان کار سختی است. زیرا پرسش‌های آزمون به شکلی مداوم به روز ‌می‌شوند تا با آخرین تغییرات IELTS هماهنگ شوند.

 

ناگفته نماند از آنجا که در چند سال اخیر افزون بر آزمون کاغذی IELTS ، آزمون کامپیوتری آیلتس نیز رواج یافته است، منابع اینترنتی بیش از پیش در دسترس قرار گرفته‌اند. آزمون کامپیوتری یا CD IELTS از نظر شمار و شکل پرسش‌ها هیچ تفاوتی خاصی با آزمون کاغذی ندارد. شاید تفاوت آن فقط شکل برگزاری آن باشد که توسط کامپیوتر انجام ‌می‌پذیرد. البته بخش اسپیکینگ در هر دو صورت همچنان به شکل مصاحبه با ممتحن است.

آزمون آیلتس و بخش های گوناگون آن

 

امروزه امتحان آیلتس مورد پذیرش بسیاری از کشورها و نیز سازمان‌های بین‌المللی است. بی تردید راز محبوبیت این آزمون در همین نکته نهفته است. اگر شما نیز ‌می‌خواهید با شرکت در آزمون IELTS نسبت به گرفتن مدرک آن اقدام نمایید در این مقاله با بخش‌های گوناگون این آزمون بیشتر آشنا خواهید شد.

 

اگر زبان مادری ‌شما زبان انگلیسی نیست و ‌قصد دارید تا آن را به شکل آکادمیک مورد مطالعه قرار دهید، حتماً باید در آزمون آیلتس شرکت کنید. آزمون IELTS قوانین ویژه‌ای دارد و شما باید راهکارها و روش‌هایی را در نظر بگیرید که برای این آزمون بین‌المللی آماده‌تان ‌کنند. اگر می‌خواهید نمره بالایی در این آزمون کسب کنید باید منضبط بوده و از همین حالا خودتان را برای آن آماده کنید.

 

اگر امکان خواندن و تقویت زبان انگلیسی به‌طور خودخوان برای شما وجود ندارد، به هیچ عنوان جای نگرانی نسیت؛ چراکه شما نیز مانند بسیاری از زبان آموزان دیگر می‌توانید با شرکت در دوره‌های معتبری همچون دوره Developing  IELTS آموزشگاه زبان دیپلما سطح زبان انگلیسی خود را بهبود بخشیده و خودتان را برای شرکت در امتحان آیلتس آماده کنید.

شیوه پرسش و پاسخگویی به سؤالات هر بخش آیلتس

 

در هر دو گونه متفاوت آزمون IELTS، چهار مهارت زبانی داوطلبان مورد بررسی و سنجش دقیق قرار می‌گیرد. سوالات Listening و Speaking آزمون IELTS آکادمیک و جنرال شباهت زیادی به یکدیگر دارند. تنها در بخش‌های Reading و Writing تفاوت آنها آشکار ‌می‌شود. در امتحان‌‌ IELTS در یک روز مهارت‌های خواندن، نوشتن و همچنین شنیدن شما مورد ارزیابی دقیق قرار خواهد گرفت؛ در حالی که سنجش مهارت صحبت کردن یا اسپیکینگ در روزی دیگر و حداکثر یک هفته بعد یا قبل از دیگر بخش‌ها با توافق شما به عنوان داوطلب و مرکز آزمون برگزار ‌می‌شود.

 

زبان آموزان موسسات مختلف از جمله شرکت کنندگان دوره‌ Mastering IELTS دیپلما به‌طور کامل آمادگی لازم برای پاسخگویی موفق به پرسش‌های تمام بخش‌های این آزمون را به‌دست خواهند آورد و با آمادگی بالا در آزمون ظاهر می‌شوند.

 

آزمون آیلتس

لیسنینگ آیلتس

 

بخش لیسنینگ آیلتس در هر دو صورت آزمون جنرال و آکادمیک همانند است. در این بخش شما ۳۰ دقیقه زمان در اختیار دارید تا به پرسش‌ها پاسخ داده و نیز ۱۰ دقیقه فرصت خواهید داشت تا جواب‌ها را به پاسخنامه خود انتقال دهید. هر پاسخ درست، شامل یک نمره ‌‌می‌شود. در نهایت نمره این بخش به نمره کلی IELTS (0-9) بدل می‌شود و به عنوان نمره لیسنینگ محاسبه ‌می‌شود.‌‌

 

همچنین توانایی شما در درک ایده‌های اصلی، فهم مطالب گفته شده و دیدگاه‌ها و نگرش‌های سخنرانان مورد سنجش قرار ‌می‌گیرد. برای ارزیابی مهارت شنیداری، شما باید به ۴۰ پرسش مقابل خود بعد از گوش دادن به چهار صدای ضبط شده که توسط انگلیسی زبانان بومی اجرا شده است، پاسخ دهید. پاسخ‌های شما باید در پاسخنامه و با توجه به آنچه پرسیده شده، نوشته شود. پرسش‌های این بخش انواع گوناگونی از سوالات را در قالب پاسخ چهار گزینه‌ای، درست یا غلط، پر کردن جای خالی و تکمیل جملات شامل ‌می‌شود.

راهبرد‌هایی برای آزمون لیسنینگ در ایلتس

 

پیش از گوش سپردن به فایل‌های شنیداری به پرسش‌ها نگاهی کلی بیندازید.

از این نکته که ‌می‌توانید تاریخ را به شیوه‌ای درست بنویسید، اطمینان حاصل کنید.

اگر در شنیدن صدا دچار مشکل یا دشواری هستید، دست خود را بالا بیاورید و از مراقب کمک بگیرید.

برخی از شماره‌ها و واژگان به شکل متفاوتی تلفظ ‌می‌شوند، بنابراین برای درک تلفظ آمریکایی و بریتانیایی از قبل تمرین داشته باشید.

 

اسپیکینگ آیلتس

 

مهارت صحبت کردن در آزمون آیلتس جدا از سایر بخش‌ها و در روز دیگری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. کل زمانی که در این بخش در اختیار خواهید داشت، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است. پس از طرح سوالات، چند دقیقه کوتاه زمان دارید تا خود آماده صحبت کرده و پیش از پاسخ دادن، به ذهن و گفته‌هایتان نظم دهید. شما باید پس از فکر کردن درباره‌ موضوع پرسش، به ممتحن آیلتس پاسخ داده و با او وارد گفت‌وگو شوید. چون ممکن است داوطلبان به نتیجه آزمون اعتراض کنند، این بخش از آزمون معمولاً ضبط می‌شود. با این کار، پیگیری‌های احتمالی بعدی ساده‌تر انجام خواهد شد.

 

سبک پرسش و شیوه برگزاری این قسمت از امتحان IELTS در هر دو نوع آزمون جنرال و دانشگاهی مشابه بوده و در سه تسک برگزار می‌شود. مانند سایر بخش‌های آزمون، Speaking آیلتس نیز هر ساله با تغییر در موضوعات و آوردن مباحث متنوع و در هر سه بخش خود، آپدیت ‌می‌شود.

 

راهکار‌های موفقیت در اسپیکینگ آزمون آیلتس

 

با دقت به فایل صوتی گوش داده و بعد به سوالات پاسخ دهید.

در دوره آمادگی آزمون برای افزایش اعتماد به نفس خود تلاش کنید تا بتوانید در روز آزمون روحیه و اعتماد به نفس‌تان‌ را بالا نگه‌ دارید.

از پرسیدن نترسید. ایرادی ندارد اگر از پاسخ خود مطمئن نیستید درخواست تکرار سوال را داشته باشید. از آزمون گیرنده بخواهید پرسشش را تکرار و موضوع را برای‌تان شفاف‌سازی کند.

 

آمادگی امتحان آیلتس

ریدینگ آیلتس

 

در قسمت Reading امتحان آیلتس آکادمیک شمار پرسش‌ها و زمانبندی پاسخ به سؤالات با آیلتس جنرال یکسان است. شما باید در این بخش آزمون IELTS جنرال و آکادمیک در سه قسمت و روی هم رفته به ۴۰ پرسش بخش خواندن، جواب مناسبی دهید. این پاسخ‌ها براساس متن‌های گوناگون و به‌ شکل پُر کردن جای خالی، پاسخ کوتاه یا پاسخ‌های چهار گزینه‌ای است. این بخش از آزمون در ۶۰ دقیقه برگزار ‌می‌شود. برای پاسخ به پرسش‌های پرشمار این قسمت باید از طریق تمرین و تست زدن به تکنیک‌های آن مسلط شوید. توانایی استدلال منطقی و مهارت‌ درک مطلب شما در این قسمت ارزیابی ‌می‌شود.

 

البته ناگفته نماند تفاوت‌هایی نیز در آزمون Reading آیلتس آکادمیک و جنرال وجود دارد که در ادامه مطلب آن را بیان خواهیم کرد. لازم به ذکر است از نظر نوع و تعداد پرسش‌ها هیچ تفاوت معناداری میان این بخش از امتحان IELTS در آزمون جنرال و آکادمیک وجود ندارد. ولی از نظر نوع متن‌ها و فعالیت‌هایی که از شما خواسته ‌می‌شود، تفاوت اصلی آشکار ‌می‌شود. در واقع متن‌های آیلتس جنرال کمی آسان‌‌تر بوده و شامل موضوعات عمو‌می‌تر و روزمره ‌می‌شود، درحالی‌که و متن‌های بخش آکادمیک دشوارتر و موضوعات مربوط به مباحث علمی و آکادمیک را پوشش ‌می‌دهد.

ریدینگ Academic آیلتس

 

اگر ‌می‌خواهید وارد دانشگاه‌ها یا موسسات علمی شوید و یا جویای شغلی در کشوری انگلیسی زبان هستند باید در این قسمت از آزمون به سوالاتی پاسخ دهید که از سه متن طولانی برگزیده شده‌اند. در نمونه سوالات آیلتس در قسمت Reading آکادمیک، طراحی پرسش‌ها و متن‌ها به گونه‌ای است که به ارزیابی توانایی درک مطلب شما ‌می‌پردازند. در واقع شما باید با درک استدلال‌ها به ایده‌های اصلی متون، درک هدف نویسندگان و فهم جزئیات نوشتار پی ببرید. همچنین با تشخیص نظریات نگارندگان متن و نگرش‌های آنان بهترین پاسخ ممکن را ارائه دهید. کتاب‌ها، مجله‌ها و روزنامه‌ها منابع اصلی گزینش این متون هستند و شامل مطالبی با درون مایه تحلیلی، توصیفی و تحصیلی ‌می‌شوند.

ریدینگ General آیلتس

 

هدف از طراحی پرسش‌های ریدینگ آزمون IELTS جنرال، سنجش همان نکاتی ا‌ست که در قسمت پیشین در مورد آزمون آکادمیک مطرح کردیم. ناگفته نماند منابع اصلی متن‌های این بخش نیز از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها و همچنین تبلیغات، کتاب‌های راهنما و کاتالوگ‌ها برگرفته شده اند. تنها با ذکر این تفاوت که در این بخش به موضوعات معمول و روزمره بیشتر پرداخته ‌می‌شود. مطالبی که شما احتمالاً در محیط کشور انگلیسی زبان با آن‌ها مواجه خواهد شد.

 

راهکار‌های تسلط بیشتر بر ریدینگ آزمون آیلتس

 

همگی پرسش‌ها را بخوانید و زیر واژگان کلیدی، پیش از خواندن متن بعدی خط بکشید.

برای پرسش‌هایی که پاسخش را نمی‌دانید و یا برای‌شان جوابی پیدا نمی‌کنید، زمان گرانبهای خود را صرف نکنید. به پرسش‌های دیگر بپردازید. اگر زمانی برای‌تان باقی مانده بود؛ پرسش‌های قبلی را پاسخ دهید.

نمونه سوالات آیلس

رایتینگ آیلتس

 

مهارت نوشتاری شما در آزمون IELTS از طریق دو تسک سنجیده ‌می‌شود. بخش Writing آیلتس نیز در General و Academic از نظر محتوا و نوع موضوعات مورد بحث با یکدیگر تفاوت دارند. البته نه در همه تسک‌ها! در واقع موضوع تسک اول برای هر دو نوع IELTS متفاوت است، در حالی که موضوع تسک دوم یکسان است. برای پاسخگویی به هر دو تسک این بخش از آزمون،‌‌ مجموعاً ۶۰ دقیقه زمان در اختیار شما خواهد بود. با این تقسیم‌بندی که برای پاسخگویی به تسک نخست ۲۰ دقیقه و برای تسک دوم ۴۰ دقیقه زمان خواهید داشت.

رایتینگ Academic آیلتس

 

شما در این بخش از آزمون Academic IELTS باید به ‌صورت زیر به دو تسک پاسخ دهید:

 

در تسک نخست این بخش، یک نمودار یا جدول و یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها به داوطلب داده می‌شود و شما باید تفسیر یا تحلیل خود درباره این جدول و نمودار را به‌طور خلاصه توضیح دهید. داده‌های ارائه شده به شما ممکن است اطلاعاتی درباره یک فرآیند خاص باشد و از شما بخواهند شیوه انجام آن را توصیف کنید یا مراحل فرآیند را توضیح دهید. به هر روی، مهم این است که بتوانید همه این توضیحات را در 150 واژه بگنجانید و نیز بکوشید در مدت زمان بیست دقیقه نوشتن متن را به پایان برسانید.

در تسک دوم بخش نوشتن آزمون IELTS آکادمیک، باید به یک دیدگاه یا مسئله و استدلال خاص پاسخ دهید. «essay» یا همان مقاله‌ای که در این قسمت می‌نویسید، نباید بیش از‌ ۲۵۰ کلمه‌ باشد. همچنین از آنجا که این آزمون، آیلتس دانشگاهی است، لحن‌ مقاله‌تان باید رسمی باشد.

رایتینگ General آیلتس

 

در بخش نوشتاری آزمون  IELTSجنرال، به تسک‌ها و پرسش‌های مطرح شده باید اینگونه پاسخ دهید:

 

همانند آیلتس آکادمیک، وظیفه خواسته شده در تسک شماره یک این بخش را هم باید طی ۲۰ دقیقه به انجام برسانید. شما باید در نامه‌‌ای ۱۵۰ کلمه‌ای و در توضیح یک موقعیت خاص، اطلاعاتی را که خواسته شده در ذهن آورده و آن‌ها را بنویسید. لحن این نامه به موضوع امتحان بستگی داشته و ممکن است از دوستانه تا رسمی تغییر کند.

در دومین تسک این بخش، 40 دقیقه زمان خواهید داشت تا به یک مسئله یا دیدگاه و استدلال در قالب مقاله‌ای‌ ۲۵۰ کلمه‌ای پاسخ دهید. سبک این مقاله نیز لزوماً رسمی نبوده و می‌تواند حتی غیررسمی هم باشد.

سخن آخر

 

در این مطلب شیوه برگزاری امتحان IELTS و نحوه پاسخگویی به پرسش‌های بخش‌های 4 گانه آن را بررسی کردیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های آزمون آکادمیک و جنرال را در هر بخش توضیح دادیم. امیدواریم که این مطالب آگاهی شما را نسبت به سوالات آیلتس و شیوه برگزاری این آزمون بالا برده باشد. در پایان لازم به یادآوری است، اگر تاکنون به‌طور جدی اقدام به خواندن و آموختن زبان انگلیسی نکرده‌اید، اصلاً دیر نشده است. ثبت‌نام و شرکت در دوره Pre-IELTS دیپلما می‌تواند گام نخست شما در راستای یادگیری زبان برای شرکت در آیلتس باشد.

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *