آزمون تافل یا آیلتس

آزمون تافل یا آیلتس || تفاوت ها ، کدام بهتر است ؟ 🇬🇧

بسیاری از افراد برای مهاجرت، تحصیل یا کار در خارج از کشور به یک مدرک زبان معتبر نیاز دارند. آزمون های تافل و آیلتس به عنوان دو معتبرترین آزمون زبان انگلیسی شناخته می‌شوند. اما در انتخاب بین آنها، سوالاتی به ذهن ما خطور می کند: کدام بهتر، ساده‌تر یا معتبرتر است؟ کدام مناسب‌تر است؟ چه تفاوت‌هایی دارند؟ و در نهایت، آیا انتخاب مناسب برای ما آزمون تافل یا آیلتس است؟

تافل یا آیلتس؟ کدامیک مناسب‌تر است؟

 

در واقع نمی توان گفت که هیچ یک از این آزمون ها بر دیگری برتری دارند. مهم‌ترین نکته اینجاست که برای هدف خاص خود، کدام یک از این مدارک مناسب‌تر است. به عنوان مثال، شاید شما به مهاجرت یا ادامه تحصیل در خارج از کشور (جهت دریافت ویزای تحصیلی کلیک کنید) علاقه‌ای نداشته باشید و تنها نیاز داشته باشید تا یک مدرک زبان معتبر به محل کار خود در ایران ارائه دهید.

 

در این صورت، باید بررسی کنید که محل کارتان بیشتر تمایل به ارزیابی کدام یک از این مدارک دارد و به آن ارزش بیشتری می‌دهد (البته باید توجه داشت که برخی شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی به آزمون آیلتس اهمیت می‌دهند).

 

برای این که ببینید برای اهداف مورد نظر شما کدام یک از این آزمون ها مناسب تر است، با ادامه این مقاله همراه باشید.

 

تافل آسان تر است یا آیلتس؟

 

بطور کلی انتخاب یکی از این آزمون‌ها به عنوان پاسخ به این سوال سخت است. با این حال، بسیاری از زبان‌آموزان و گاهاً مدرسین معتقدند که آزمون آیلتس آسان‌تر از تافل است. در ادامه به تحلیل منطقی این دو آزمون می‌پردازیم.

 

فرمت و قالب آزمون آیلتس و تافل:

 

1. آزمون آیلتس در مقایسه با تافل کوتاه‌تر است. طول مدت آزمون تافل بین ۳ تا ۳.۵ ساعت متغیر است، در حالی که آزمون آیلتس تقریباً ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و بخش اسپیکینگ آن معمولاً در یک روز جداگانه برگزار می‌شود. البته زمان آزمون تافل ممکن است متغیر باشد.

 

2. همچنین در آزمون آیلتس نسخه کاغذی، شما می‌توانید پاسخ‌هایتان را به صورت دستی در کاغذ بنویسید و وارد کنید، اما آزمون تافل کاملاً به صورت آنلاین برگزار می‌شود. این ویژگی تافل می‌تواند برای داوطلبانی که مهارت تایپ بالایی ندارند، چالش‌برانگیز و گاهاً مشکل‌ساز باشد.

 

3. مورد دیگری که باید به آن توجه کنیم، این است که در آزمون آیلتس شما سوالات را به صورت کامل دارید و باید در زمان تعیین‌شده به آن‌ها پاسخ دهید، در حالی که در تافل سوالات به شکل مرحله به مرحله جلو می‌روند و شما باید همزمان سوال را حل کنید.

 

4. تقریباً تمامی سوالات آزمون تافل در قالب گزینه‌های چندگزینه‌ای هستند، اما در آزمون آیلتس انواع مختلفی از سوالات وجود دارد.

 

5. این آزمون‌ها در مورد اسپیکینگ نیز تفاوت‌هایی دارند. در آزمون آیلتس، بخش اسپیکینگ با آزمونگر برگزار می‌شود، در حالی که در تافل شما باید صدای خود را ضبط کنید.

 

6. در نهایت باید گفت که در آزمون آیلتس توانایی خلاقانه فکر کردن و توانایی درک آسان داوطلب سنجیده می شود، گرچه تمرکز تافل بیشتر روی مهارتهای تحلیلی (analytical) و توانایی سنجش انتقادی گزینه هاست.

آزمون تافل یا آیلتس

بخش نگارش در آیلتس و تافل (Writing)

 

در بخش نگارش آیلتس، دو تسک وجود دارد. در تسک اول، در آیلتس آکادمیک، از داوطلب خواسته می‌شود تا اطلاعات ارائه شده را به شکل متنی بیان کند؛ این اطلاعات ممکن است به صورت جدول، نمودار یا نمایشگاهی باشد. تسک دوم شامل نوشتن یک مقاله (essay) است که در اینجا انتظار می‌رود داوطلب حداقل 200 کلمه یا بیشتر درباره‌ی ایده، موضوع یا مسئله‌ای که مطرح شده، بنویسد.

 

بخش نگارش آزمون تافل کمی تفاوت دارد. در بخش اول این آزمون، که به عنوان تسک نگارش یکپارچه تافل (TOEFL Integrated Writing Task) شناخته می‌شود، شما باید یک متن را بخوانید، سپس به فایل صوتی گوش کنید و در نهایت در قالب یک خلاصه تمام مطالب گفته‌شده را بنویسید. بخش دوم نگارش تافل نیز از شما خواسته می‌شود یک مقاله بنویسید.

 

توجه داشته باشید که بخش رایتینگ تافل از آیلتس طولانی تر است.

 

مهارت گفتاری در تافل و آیلتس (Speaking)

 

بخش اسپیکینگ تافل معمولا به وسیله ی صحبت در یک میکروفون انجام می شود و صدای شما ضبط می شود و بعدا نمره دهی خواهد شد. این بخش حدود ۲۰ دقیقه به طول می انجامد.

 

گفتاری در آیلتس متفاوت است، شما در بخش گفتاری آیلتس با یک  آزمونگر در یک محیط روبرویی صحبت خواهید کرد و این بخش حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

 

مهارت خواندن در تافل و آیلتس (Reading)

 

ابتدا باید بگویم که مهارت خواندن در تافل ممکن است حتی در مقایسه با آیلتس آکادمیک، کمی پیچیده‌تر و سخت‌تر باشد. علاوه بر این، فرمت سوالات خواندن تافل به مراتب محدودتر از آیلتس است. همچنین، ممکن است یک متن آزمایشی هم در تافل وجود داشته باشد – البته باید به یاد داشت که شما نخواهید دانست کدام متن آزمایشی است و باید به تمام سوالات پاسخ دهید.

 

مهارت شنیداری در آیلتس و تافل (Listening)

 

این بخش در دو آزمون بسیار متفاوت است. در آزمون آیلتس شما باید به فایل‌های شنیداری آیلتس گوش کنید و به شکل همزمان به تعدادی از سوالات پاسخ دهید. اما در تافل، ابتدا به فایل‌های شنیداری گوش می‌دهید و نوت برداری می‌کنید و پس از آن باید به سوالات پاسخ دهید.

 

نحوه نمره‌دهی در دو آزمون

 

همانطور که شاید اطلاع داشته باشید، نمره‌دهی در آزمون آیلتس در بازه‌ی ۱ تا ۹ انجام می‌شود، در حالی که در آزمون تافل امتیازات بین ۱ تا ۱۲۰ تعیین می‌شود.

 

آزمون تافل یا آیلتس

تافل یا آیلتس، کدام بهتر است؟

 

در واقع نمی‌توان به این پرسش پاسخ قطعی داد. اول از همه باید در نظر داشته باشید که هدف شما چیست؟ آزمون‌ها و مدارک هر دو در سطح بین‌المللی کاملاً معتبر و قابل قبول هستند. با این حال، بعضی مواقع مشاهده می‌شود که برخی مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها، کالج‌ها، شرکت‌ها و سایر نهادها یکی از این آزمون‌ها را پذیرفته و از دیگری صرف نظر می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان گفت کدامیک از آنها معتبرتر است و باید نیازهای خاص خود را در نظر بگیرید.

 

به هر حال، می‌توان گفت که احتمال دارد در آمریکا و کانادا بیشتر شاهد پذیرش تافل و در کشورهای اروپایی بیشتر آیلتس باشید، اما باز هم باید تاکید کرد که تصمیم نهایی بستگی به نیازهای شما دارد و نمی‌توان به صورت قاطعی اظهار نظر کرد.

 

لهجه در آیلتس و تافل چگونه است؟

 

یکی دیگر از سوالاتی که وجود دارد این است که آیلتس و تافل کدام بریتیش است و کدام امریکن؟ در واقع، باید بدانید که شرکت مادر تافل (ETS) امریکایی و شرکت‌های برگزارکننده آیلتس (IDP و British Council) بریتیش هستند. البته لهجه‌های استفاده شده در آیلتس و تافل به ترتیب بریتیش و امریکن می‌باشند. البته تنوع لهجه در آیلتس بیشتر است و شاهد لهجه هایی چون امریکایی، استرالیایی و … نیز خواهیم بود. البته تنوع لهجه در آیلتس بیشتر است و شاهد لهجه هایی چون امریکایی، استرالیایی و … نیز خواهیم بود.

 

مقایسه تافل یا آیلتس در منابع

 

بطور کلی می‌توان گفت که منابع آموزشی برای این دو آزمون به شکل مشابهی و تقریباً در دسترس شرکت‌کنندگان قرار دارند. با این وجود، حائز اهمیت است که توجه داشته باشید که منابع مورد استفاده در آزمون آیلتس بیشتر به فرمت کاغذی هستند نسبت به تافل. اشتباه نشود! کتاب‌های فراوانی نیز در زمینه آمادگی برای آزمون تافل و اجزای مختلف آن وجود دارد، اما برای بهترین عملکرد در تمرین‌ها، استفاده از منابع نرم‌افزاری و وب‌سایت‌ها مانند TPO توصیه می‌شود.

 

مقایسه آزمون تافل با آیلتس کامپیوتری

 

شاید شنیده باشید که اخیراً – البته این امر خیلی جدید نیست! – فرمت جدیدی به آزمون آیلتس اضافه شده است، به نام “آیلتس کامپیوتری”. اگرچه می‌توان گفت که این تغییر به عنوان یک تغییر مهم در پلتفرم ارائه آزمون آیلتس محسوب می‌شود، اما تغییرات چشمگیری در نوع سوالات آیلتس مشاهده نشده است.

بنابراین، لازم است توجه داشت که تفاوت‌هایی که پیش‌تر درباره نوع سوالات این دو آزمون اشاره کردیم، هنوز برای آزمون آیلتس کامپیوتری نیز صادق است. اما در بخش نوشتاری، دست‌نوشته نداریم و باید پاسخ‌های خود را تایپ کنیم. همچنین، با توجه به این که اسپیکینگ همچنان توسط  آزمونگر برگزار می‌شود، تبدیل آزمون آیلتس به شکل کامپیوتری، هیچ تأثیری بر ارزیابی مهارت اسپیکینگ نخواهد داشت.

آزمون تافل یا آیلتس

تافل یا آیلتس برای مهاجرت و اپلای – کدام بهتر است؟

 

با توجه به توضیحاتی که پیش‌تر ارائه دادیم، باید در نظر داشته باشید که پاسخ به این سوال بستگی به کشور مقصد و هدف شما دارد. با این حال، برای بررسی کلی تفاوت‌های این دو آزمون و نحوه تایید مدارک آنها توسط کشورهای مختلف، در ادامه توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

 

تافل یا آیلتس برای کشور آلمان

 

اول از همه باید مشخص کنید که زبان تحصیلی شما در آلمان چیست. مسلم است که اگر قرار است به زبان آلمانی در آلمان تحصیل کنید، نیازی به آزمون آیلتس یا تافل یا مدارک آنها نخواهید داشت، بلکه باید در آزمونهایی مثل TestDAF یا DSH شرکت کنید.

 

اما در صورتی که دوره دانشگاهی شما به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، ارزش مدارک تافل یا آیلتس تقریباً یکسان است. با این حال، ممکن است گاهی با این موضوع روبرو شوید که ترجیح عموم دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در آلمان، مدرک آیلتس را دارند.

 

تافل یا آیلتس برای ترکیه

 

در صورتی که در دوره‌های زبان انگلیسی در ترکیه شرکت کنید، می‌توانید از هر دو مدرک آیلتس و تافل برای پذیرش در دانشگاه‌ها و موارد دیگر استفاده کنید. با این حال، اغلب ممکن است مشاهده کنید که پذیرش مدرک آیلتس در ترکیه معمولاً بیشتر اتفاق می‌افتد تا تافل.

آزمون تافل یا آیلتس

جمع‌بندی آزمون های تافل و آیلتس

 

امیدواریم از این مقاله و مطالب آن لذت و سود کافی را برده باشید. به خاطر داشته باشید که برای شرکت در هر آزمون زبان انگلیسی، نیاز دارید که پایه‌ی زبان انگلیسی و در واقع زبان انگلیسی عمومی را به بهترین شکل بهبود بخشید.

 

برای مشاهده مقالات بیشتر از سایت مرکز زبان دیپلما کلیک کنید.

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *