مهارت لیسنینگ آیلتس

تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس 🇬🇧

مهارت لیسنینگ آیلتس

 

سنجش مهارت لیسنینگ در آیلتس یکی از مبانی اصلی این آزمون است و بسیاری از داوطلبان برای بهبود این مهارت به دنبال منابع مختلف می گردند. به همین دلیل، برای رسیدن به نمره بهتر در آزمون آیلتس، داوطلبان به دنبال راهکارهایی جهت بهبود مهارت Listening هستند. در اینجا، شش راهکار موثر برای بهبود مهارت گوش دادن در آمادگی آزمون آیلتس را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

قالب آزمون لیسنینگ آیلتس

 

قالب آزمون لیسنینگ آیلتس برای هر دو نوع آزمون آکادمیک و عمومی یکسان است و به مدت ۳۰ دقیقه (به علاوه ۱۰ دقیقه برای انتقال پاسخ به پاسخ‌نامه) انجام می‌شود. این آزمون شامل ۴۰ سوال است و هر پاسخ صحیح ۱ نمره ارزش دارد. نمره خام از ۴۰ با استفاده از جدول تبدیل به سطح مقیاس نمره آیلتس محاسبه می‌شود.

 

آزمون لیسنینگ آیلتس از چهار بخش تشکیل شده که در هر بخش، متن‌های ضبط‌شده را گوش می‌دهید و به یک سری از سوالات مربوط به آن‌ها پاسخ می‌دهید. متن فقط یک بار پخش می‌شود و در طول آزمون، انواع صداها و لهجه‌های بومی زبان انگلیسی از جمله بریتانیایی، استرالیایی، آمریکایی و کانادایی را خواهید شنید. همچنین ممکن است طیف وسیعی از لهجه‌های مختلف انگلیسی منطقه‌ای نیز شنیده شود.

 

جهت ثبت نام در کلاس های آمادگی آزمون آیلتس مرکز زبان دیپلما کلیک کنید.

 

چهار بخش آزمون لیسنینگ آیلتس

 

– بخش ۱: یک مکالمه بین دو نفر در زمینه‌ی اجتماعی روزمره مثل رزرو بلیط تئاتر.

– بخش ۲: یک مونولوگ تنظیم شده در زمینه‌ی اجتماعی روزمره مثل سخنرانی خوش‌آمدگویی برای دانشجویان جدیدالورود.

– بخش ۳: مکالمه بین حداکثر چهار نفر در زمینه‌ی آموزشی یا آموزشی تنظیم شده مثل بحث درمورد یک درس دانشگاهی.

– بخش ۴: یک مونولوگ در یک موضوع دانشگاهی مثل سخنرانی در مورد حیات وحش.

 

در هر دو بخش اجتماعی و آموزشی، مهارت لیسنینگ شما ارزیابی می‌شود و از شما انتظار نمی‌رود دانش مفصل در مورد موضوعات داشته باشید.

در هر بخش آزمون لیسنینگ آیلتس ۱۰ سوال وجود دارد و سوالات با پیشرفت آزمون سخت‌تر می‌شوند.

 

مهارت لیسنینگ آیلتس

 

سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

 

– تطابق

– چند گزینه‌ای

– یادداشت تکمیل

– تکمیل فرم

– تکمیل جدول

– تکمیل سوال

– تکمیل خلاصه

– سوالات پاسخ کوتاه

– نقشه و برچسب‌گذاری طرح

– جدول و نمودار تکمیل

راه‌های تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس :

 

1. هر روز زبان انگلیسی را گوش کنید :

 

آزمون لیسنینگ آیلتس برای سنجش درک شما از مکالمه‌ها یا صحبت‌های انگلیسی طراحی شده است. برای تقویت این مهارت، به مکالمه‌های انگلیسی با لهجه‌های مختلف، مثل داستان‌ها، اخبار، موسیقی و غیره گوش دهید. شما می‌توانید موارد آنلاین و رایگان بسیاری را پیدا کنید و به آن‌ها گوش دهید، مدت زمان مطالعه‌ی‌تان را می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و موارد مختلفی را تمرین کنید. آزمون شامل دو مونولوگ (یک نفر صحبت می‌کند) و دو مکالمه است، بنابراین شما باید به هر دو نمونه‌ی این موارد گوش دهید تا تمرین کافی انجام دهید.

 

کانال های خبری آنلاین

 

کانال‌های خبری آنلاین به عنوان یک روش ایده‌آل برای گوش دادن به اخبار، ترکیب مناسبی از گزارش‌ها و مکالمات دارند. در حالیکه این کانال‌ها را برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس پیشنهاد می‌کنیم، از طیف وسیعی از اخبار در کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلستان، ایرلند، ایالات متحده، کانادا، نیوزیلند، استرالیا و آفریقای جنوبی گوش دهید تا با لهجه‌های مختلف آشنا شوید.

پادکست‌ها نیز یک منبع عالی برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس هستند. مدت زمان پادکست‌ها می‌تواند حدود ۲ دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر باشد و آنها پوشش گسترده‌ای از موضوعات را به شما ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید به راحتی موضوعات جالبی برای گوش دادن پیدا کنید.

 

مکالمات TED

 

گفتگوهای تد، همانند پادکست و اخبار، مفید هستند. این سخنرانی‌ها آنلاین هستند و بیشتر آنها کوتاه هستند که برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس بسیار مناسب هستند. با گوش دادن به مونولوگ‌ها، می‌توانید به طیف وسیعی از موضوعات آشنا شوید.

 

همچنین می‌توانید گفتگوهای TED را در YouTube تماشا کنید.

 

آموزش‌های YouTube

 

یوتوب با دارا بودن میلیون‌ها فیلم از موضوعات جدی تا سرگرمی‌های جالب، بهترین و جذاب‌ترین گزینه برای شما است. YouTube یک منبع ارزشمند است که به شما کمک می‌کند تا برای امتحان خود آمادگی بیشتری کسب کنید.

 

رادیو آنلاین

 

رادیو آنلاین یکی از بهترین منابع برای مصاحبه است، بنابراین زمانی که می‌خواهید گوش دادن به مکالمات را از این طریق تمرین کنید، با یک ایستگاه خوب شروع کنید.

 

بنابراین، با گوش دادن به چیزی هر روز به طور ایده‌آل حداقل برای ۱۰-۱۵ دقیقه، مهارت لیسنینگ شما به تدریج بهبود می‌یابد.

 

مطالب بیشتر : دوره‌های انگلیسی مرکز زبان دیپلما

تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس

 

2. تست‌های آزمایشی لیسنینگ آیلتس

 

بسیاری از دانش‌آموزان این را به عنوان محوری برای آماده‌سازی خود قرار می‌دهند و تست‌های آزمایشی را تمرین می‌کنند. اما ابتدا باید تست‌های آزمایشی را انجام داده و استراتژی‌های پاسخگویی به ۱۰ نوع سوال مختلف در آزمون لیسنینگ را یاد بگیرید، با این حال توصیه می‌شود تنها ۱۰-۱۵٪ از زمان آماده‌سازی خود را برای تکمیل مقالات عملی و ۸۵-۹۰٪ از وقت خود را به گوش دادن به انگلیسی اختصاص دهید، همان‌طور که در بالا توضیح داده شده است.

 

این به شما کمک می‌کند بهبود مهارت‌های لیسنینگ خاصی کسب کنید و همچنین سطح عمومی انگلیسی‌تان را بهبود بخشید و در نهایت به کسب نمره بالاتر در تمام قسمت‌های آزمون آیلتس برسید.

 

همچنین توصیه می‌شود که فقط از تست‌های رسمی و معتبر برای تمرین این آزمون استفاده کنید. چندین مورد آزمون معتبر به صورت آنلاین در دسترس هستند که با جستجو می‌توانید از سایت‌های معتبر دریافت کنید.

 

با این حال، منبع اصلی آزمون‌های اصلی، مجموعه مقالات امتحان معتبر انگلیسی کمبریج است. این کتاب‌ها عالی هستند و هر کتاب شامل چهار مقاله آزمایشی کامل می‌شود. مطمئن شوید که نسخه‌های خریداری شده‌ی‌تان شامل یک CD صوتی برای آزمون لیسنینگ هستند، زیرا برخی از نسخه‌ها این کار را نمی‌کنند و شما مجبورید آنها را جداگانه خریداری کنید.

 

با گفتن همه‌این‌ها، آزمون‌های آزمایشی زیادی در دسترس هستند که توسط مربیان طراحی شده‌اند تا مهارت‌های لازم برای آمادگی بهتر در آزمون را به شما آموزش دهند و به شما امکان تمرین بیشتر را می‌دهند. استفاده از این نمونه‌ها برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس خوب است.

 

3. نقاط ضعف خود را پیدا کنید

 

اگر وقت کافی ندارید که ساعت‌ها به صحبت‌ها گوش کنید و آزمون‌های آزمایشی را پشت سر بگذارید، بهتر است ابتدا نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و به طور خاص بر روی بهبود آنها تمرکز کنید. آیا گرامر موضوعی است که شما را ناامید می‌کند؟ آیا دایره‌ی واژگان شما محدود است؟ یا فهمیدن مکالمات برای شما دشوار است؟ تحلیل نتایج خود از آزمون‌های آزمایشی و شناسایی اشتباهات تکرارشده، یکی از راه‌های شناسایی چالش‌ها و ضعف‌های شما است.

 

کتاب‌های انگلیسی معتبر کمبریج (و برخی از آزمونهای آنلاین) شامل متن‌های ضبط شده هستند. این موارد به شما کمک می‌کنند تا بفهمید چرا در پاسخ به برخی سؤالات اشتباه کرده‌اید.

 

4. تمرین پاراگراف نویسی

 

یکی از مهارت‌های خاصی که می‌توانید هنگام گوش دادن به مکالمات انگلیسی بصورت آنلاین تمرین کنید، پاراگراف نویسی است. در مکالمات ضبط شده در آزمون لیسنینگ آیلتس بسیاری از مترادف‌ها و ترجمه کلمات و عبارات کلیدی در سوالات آورده شده است.

 

پادکست‌ها برای تمرین این پارامترها ایده‌آل هستند زیرا می‌توانید آن‌ها را در هر نقطه متوقف کرده و مجدد شروع کنید. هر چند وقت یک بار که در حال گوش دادن به یکی از آن‌ها هستید، ضبط را بعد از شنیدن یک جمله مستقل متوقف کنید و فکر کنید که چگونه می‌توانید آن را به زبان دیگر بیان کنید و از چه مترادفی می‌توانید استفاده کنید.

 

هر روز برای چند جمله این کار را انجام دهید تا مهارت شما در پاراگراف نویسی مرتباً تقویت شود.

 

5. پیش بینی

 

توانایی پیش بینی آنچه ممکن است در یک ضبط صوتی شنیده شود و چه چیزی در یک مکالمه یا گفتگو به زودی بیان خواهد شد، به شما کمک می کند تا بهتر صدا را درک کرده و اطلاعات لازم برای پاسخ دادن را شناسایی کنید.

 

این مهارت به راحتی قابل تمرین است. ابتدا، یک منبع از منابع ذکر شده در بالا را برای گوش دادن انتخاب کنید.

 

منبع دیگری که برای تمرین پیش بینی توصیه می شود، فیلم های TED Ed هستند.

 

قبل از شروع فیلم، عنوان را بخوانید و پیش بینی کنید که چه ایده های مرتبطی ممکن است در آن وجود داشته باشد. سپس، در حین گوش دادن، هر چند دقایق یکبار صدا را متوقف کرده و پیش بینی کنید که موضوع در چند جمله بعدی چگونه بیان خواهد شد. البته سعی کنید در همین حین، به پاسخ سوالات هم توجه کنید.

مهارت لیسنینگ آیلتس

6. درک گفتارهای مرتبط

 

بیشتر زبان آموزان با گفتارهای مرتبط، حتی در سطوح مختلف، مشکل دارند.

 

گفتار مرتبط هنگامی رخ می‌دهد که کلمات و اصوات به یکدیگر برخورد می‌کنند و درک آن برای غیر بومی‌زبانان سخت است.

 

برای غلبه بر این مشکل، روشی بهتر و آسان‌تر از گوش دادن به مکالمات افراد بومی با سرعت نرمال نیست.

 

پادکست‌ها برای بهبود درک گفتارهای مرتبط، راه حل مناسبی هستند. با گوش دادن مکرر به جملات گیج کننده و توقف کردن پخش، می‌توانید به تدریج با نحوه اتصال کلمات آشنا شوید و درک گفتار سریع را بهبود بخشید.

 

انجام این کار به صورت منظم، در تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس بسیار موثر است.

 

معرفی منابع تقویت مهارت لیسنیتگ آیلتس :

 

منابعی که به شما برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس پیشنهاد می‌دهیم، کتاب‌های مجموعه IELTS Advantage هستند. این کتاب‌ها با هدف تقویت مهارت‌های مختلف آیلتس از جمله شنیداری طراحی شده‌اند. هر کتاب این مجموعه دارای ۹ درس است و برگرفته از نمونه سئوالات لیسنینگ و اسپیکینگ آزمون آیلتس است. در قسمت اول هر کتاب، توضیحات کامل در مورد دو بخش لیسنینگ و اسپیکینگ و آشنایی با آزمون آیلتس در دسترس شما قرار می‌گیرد.

 

کتاب Improve your Listening and Speaking Skills for IELTS شامل تمامی تکنیک‌ها و روش‌های موثر برای بهبود مهارت شنیداری و صحبت کردن در آزمون لیسنینگ آیلتس آکادمیک و جنرال می باشد. این کتاب شامل نمونه سئوالات آیلتس و تمرین‌های استانداردی است که اساتید آیلتس به شدت توصیه می کنند.

 

از جمله کتاب های معروف تقویت لیسنینگ آیلتس، کتاب Collins English for Exams Listening for IELTS بسیار کاربردی است. این کتاب به داوطلبان جهت کسب نمره ۷ به بالا در آزمون لیسنینگ آیلتس کمک می کند. در این کتاب، نمونه سئوالات آیلتس، تکنیک‌های موثر و لغات مرتبط با هر درس به همراه نکات برجسته ارائه شده است.

مهارت لیسنینگ آیلتس

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *