معرفی و بررسی آزمون های زبان آلمانی

معرفی و بررسی آزمون های زبان آلمانی 🇩🇪

اگر مدتی است که به یادگیری زبان آلمانی اختصاص داده‌اید و به سطح مهارت خوبی در این زبان رسیده‌اید، حالا ممکن است بهترین زمان برای دریافت گواهی رسمی آلمانی فرا رسیده باشد. در این مقاله ما به معرفی و بررسی آزمون های زبان آلمانی می پردازیم و این را به شما بگوییم که شرکت در آزمون‌های زبان آلمانی و اخذ گواهینامه می‌تواند یک دارایی مهم برای اثبات دانش و توانایی‌های شما باشد، که مطمئناً تأثیر بسزایی بر کارفرمایان آینده‌تان خواهد داشت. گواهینامه‌ها و آزمون‌های زبان آلمانی در محیط کاری حرفه‌ای نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

 

زبان آلمانی یکی از ده زبان پرکاربرد در جهان محسوب می‌شود و در واقع بیشترین زبان مادری در کشورهای اتحادیه اروپا است. این زبان رسمی در آلمان، اتریش، لیختن‌اشتاین و مناطقی از سوئیس به‌کار می‌رود. اقتصاد کشورهای آلمانی از جمله اقتصاد آلمان قوی‌ترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شود، که بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل پربازده در این کشورها به زبان آلمانی اداره می‌شوند. به همین دلیل، به‌خصوص اگر اهمیت زبان انگلیسی را کنار گذاشته باشیم، می‌توان گفت که یادگیری زبان آلمانی گزینه‌ی بسیار جذابی است و می‌تواند در آینده درهای زیادی را برای شما باز کند. برای یادگیری زبان آلمانی، می‌توانید به مرکز زبان دیپلما مراجعه کنید.

چرا دریافت مدرک زبان آلمانی مهم است؟

 

آیا تا به حال به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در مقاطع تحصیلات تکمیلی فکر کرده‌اید؟ اگر بله، احتمالاً نیاز به گواهینامه رسمی خواهید داشت تا سطح خاصی از مهارت زبان آلمانی خود را به نمایش بگذارید.

 

بعضی افراد ممکن است فکر کنند شرکت در یک آزمون برای دریافت گواهینامه زبان آلمانی مهمی نباشد و کافی باشد زبان را مسلط باشند. اما حقیقت این است که بسیاری از موسسات، دانشگاه‌ها و کارفرمایان منابع انسانی ابتدا رزومه‌ی فرد را بررسی و مدارک آن را ارزیابی می‌کنند. اگر رزومه‌ی شما تأثیرگذار باشد، شما به یک دعوت شخصی برای معرفی خود و نمایش مهارت‌هایتان دعوت خواهید شد.

 

انتخاب آزمون‌های زبان آلمانی بسیار گسترده است و به سطح شما، هدف نهاییتان و دانشگاهی که قصد دارید در آن ادامه تحصیل دهید بستگی دارد. آزمون‌های آلمانی شناخته‌شده شامل DSH، TestDaF و انستیتو گوته می‌باشند که تمام سطوح CEFR را از A1 تا C2 پوشش می‌دهند. در زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره انتخاب گواهینامه‌ها و دلایل انتخاب هر کدام را کسب کنید.

معرفی و بررسی آزمون های زبان آلمانی

کدام آزمون زبان آلمانی را شرکت کنم؟

 

اگر قصد دارید برای یک دانشگاه آلمان درخواست تحصیل یا اشتغال دهید، باید در آزمون‌های TestDaF یا DSH شرکت کنید. این دو آزمون کاملاً مشابه هستند و دامنه‌ای یکسان از سطح CEFR (B2-C1) را پوشش می‌دهند، اما تفاوت‌هایی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

 

اولین تفاوت در مورد مکان برگزاری آزمون است: شما می‌توانید TestDaF را در کشور خود (در بیش از 90 کشور در سراسر جهان) شرکت کنید، اما DSH را فقط در آلمان برگزار می‌کنند.

 

هر دو آزمون قالب‌های مشابهی دارند و داوطلبان را در 4 مهارت اساسی (خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن) ارزیابی می‌کنند. اما تفاوت دیگر این است که در آزمون DSH بخش مربوط به دستور زبان نیز وجود دارد که در TestDaF وجود ندارد. همچنین، هزینه‌های آزمون DSH به کشور و موسسه‌ای که آزمون را برگزار می‌کند بستگی دارد، اما معمولاً TestDaF کمی گران‌تر است.

 

یک جنبه دیگر که TestDaF و DSH در آن تفاوت دارند، نتایج آزمون است. داوطلبانی که در TestDaF شرکت می‌کنند، برای موفقیت در آزمون کلی باید در هر قسمت از آزمون قبول شوند. اما در DSH، قبولی در نمره کل اهمیت دارد، به این معنا که مثلاً اگر قسمت گوش دادن را نتوانستید قبول شوید اما نمره‌ی خوبی در سخنرانی بگیرید، هنوز می‌توانید گواهینامه DSH را دریافت کنید.

 

آزمون‌های زبان آلمانی گوته به چه منظور برگزار می‌شود؟

 

یا اگر هدف خاصی برای شرکت در این آزمون ندارید و فقط نیاز به داشتن گواهی برای اثبات سطح دانش زبان آلمانی‌تان دارید، آزمون‌های زبان آلمانی گوته ممکن است بهترین گزینه باشند. موسسه گوته به عنوان پیشروترین مرکز ترویج زبان و فرهنگ آلمانی در جهان شناخته می‌شود.

 

گواهینامه‌هایی که این آزمون‌ها صادر می‌کنند، توسط کارفرمایان و دانشگاه‌ها در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شوند و از آنها بسیار استقبال می‌شود. برای شرکت در یکی از این آزمون‌ها، باید از پیش بدانید که قصد دارید به کدام سطح زبانی برسید.

 

برخلاف آزمون‌های TestDaF و DSH که گواهینامه‌ی شما به نمره‌ی آزمون بستگی دارد، آزمون‌های گوته برای سطوح خاصی طراحی شده‌اند. این بدان معناست که اگر با موفقیت آزمون را پاس کنید، فقط گواهی مربوط به سطحی که آزمون آن را گذرانده‌اید، دریافت خواهید کرد.

معرفی و بررسی آزمون های زبان آلمانی

آزمون‌های زبان آلمانی گوته Goethe Zertifikat

 

آزمون گوته یکی از آزمون‌های پایه برای سنجش مهارت در زبان آلمانی است و به صورت بین‌المللی در سراسر جهان برگزار می‌شود. این آزمون در سطوح مختلف از A1 تا C2 در نظر گرفته شده است.

 

سطح‌های آزمون زبان آلمانی گوته :

 

سطح A1

سطح A1 به عنوان پایین‌ترین سطح آزمون گوته تلقی می‌شود. در این سطح، آزمون برگرفته از مکالمات روزمره و ابتدایی است. این سطح به دلیل راحتی بیشتر توجه زیادی به خود جلب می‌کند و افراد بیشتری با اهداف کاری یا دیدار با اقوام و دوستان در کشورهای آلمانی‌زبان به این آزمون مراجعه می‌کنند.

 

سطح A2

در این سطح از آزمون زبان آلمانی گوته، فرد شرکت‌کننده باید دایره واژگان وسیعی داشته باشد تا بتواند به صورت جامع و درباره موضوعات مختلف نظر بدهد.

 

سطح B1

افرادی که این سطح از آزمون را پشت‌سر می‌گذارند، قادر هستند که در زمینه تمام مسائل اطراف خود صحبت کنند. اگر در این سطح زبانی قرار دارید، افرادی که این گواهینامه را دارند معمولاً به راحتی قادر به صحبت کردن در زمینه‌های مختلف هستند. به همین دلیل، سطح B1 گوته برای افرادی که قصد سفر به آلمان را دارند و یا به سطوح مختلف دانشگاهی نیز نیاز دارند، بسیار مناسب است.

 

سطح‌های آزمون زبان آلمانی

 

سطح B2

فردی که سطح B2 آزمون‌های زبان آلمانی را با موفقیت گذراند، قادر است به راحتی متون تخصصی را ترجمه و درک کند و در زمینه اکثر موارد تخصصی بحث و تبادل نظر انجام دهد. افرادی که این سطح از زبان آلمانی را دارند، بدون هیچ مشکلی می‌توانند با افراد آلمانی‌زبان به گفتگو و مباشرت بپردازند.

 

سطح C1

سطح C1 یکی از سطوح پیشرفته و پرکاربرد زبان آلمانی است. افرادی که این سطح از آزمون را با موفقیت پشت‌سر می‌گذارند، می‌توانند بخش زیادی از لغات حرفه‌ای آلمانی را ترجمه کنند. علاوه‌براین، افراد قادر هستند بدون فوت وقت و مکث کوتاه به گفت و گو بپردازند. بسیاری از دانشگاه‌های آلمانی افراد با سطح B2 و C1 را پذیرش می‌دهند.

 

سطح C2

رسیدن به این سطح از زبان به معنای به عنوان یک فرد آلمانی در نظر گرفته شدن است. افراد با گذراندن این سطح از آزمون زبان آلمانی، قادرند بدون هیچ مکث و درنگی در مورد همه موضوعات بحث و تبادل نظر نمایند، مقالات مختلف را بخوانند و درک کنند و یا حتی خلاصه‌نویسی کنند.

آزمون‌های زبان آلمانی

معرفی و بررسی آزمون های زبان آلمانی

آزمون TestDaF

 

آزمون TestDaF یکی از آزمون‌های معتبر و معروف موسسه گوته است که هر سال 6 بار برگزار می‌شود. این آزمون برای افرادی که قصد ادامه تحصیل و یا انجام امور تحقیقاتی و اشتغال در آلمان دارند، گزینه‌ی مناسب و معتبری محسوب می‌شود. این آزمون در 96 کشور جهان و در 450 مرکز رسمی و معتبر جهان برگزار می‌شود.

 

این آزمون به چهار مرحله تقسیم می‌شود:

 

1. بخش درک مطلب: به مدت ۳۰ دقیقه (۳ متن و ۳۰ سوال)

2. بخش گوش دادن: به مدت ۴۰ دقیقه (۳ متن و ۲۵ سوال)

3. بخش نوشتن: به مدت ۶۰ دقیقه (نوشتن یک متن)

4. بخش صحبت کردن: به مدت ۳۰ دقیقه (در ۷ موقعیت با میزان سختی مختلف)

 

با انجام این آزمون توانایی زبان را در سه سطح ارزیابی می کند: این سطوح میزان مهارت زبانی لازم داوطلب را جهت تحصیل در دانشگاه های آلمانی را نشان می دهد.

 

TDN: 3 و TDN: 4 و TDN: 5

مدت زمان آزمون: ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه

مهلت ثبت نام در آزمون: چهار هفته قبل از تشکیل آزمون

زمان دریافت نتایج: تقریباً شش هفته بعد از تاریخ امتحان

 

این آزمون به منظور اطمینان حاصل کردن از داوطلب که آیا مهارت‌های زبانی و شرایط لازم برای تحصیل در سطح دانشگاه را دارد یا خیر، طراحی شده است. هم‌اکنون محل برگزاری آزمون TestDAF در سفارت‌های آلمان قرار دارد و افراد متقاضی پس از اخذ مدرک B1 از مراکز آموزش عالی زبان آلمانی کشور خود، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

 

هزینه شرکت در این آزمون بسته به کشوری که آزمون در آن برگزار می‌شود متفاوت است. پس از دریافت مدرک زبان آلمانی در کشور مبدا، زبان‌آموزان می‌توانند نسبت به تحصیل و یا کار در آلمان اقدام نمایند.

 

هر چند وقت یک بار ارائه می‌شود؟

 

تقریباً هر ۲-۴ بار در سال، معمولاً قبل از شروع ترم؛ اما برای اطلاع از تاریخ برگزاری آزمون دانشگاه مورد نظر خود، باید جدول زمانبندی آزمون را مشاهده کنید.

 

مدت زمان آزمون: تقریباً ۴.۵ ساعت

 

انقضاء مدرک آزمون: پس از ۲ سال

 

در چه سطوحی انجام می‌شود؟ این آزمون در یک سطح اصلی برگزار می‌شود اما سه درجه‌ی مختلف دارد. قبل از شرکت در امتحان، بسیاری از دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند گواهی C1 را از مراکز آموزش دیگر ارائه دهید.

معرفی آزمون های زبان آلمانی

محتوای آزمون

 

این آزمون به صورت کتبی برگزار می‌شود و به علاوه از بخش‌های نوشتن، درک مطلب، گوش دادن و خواندن، یک بخش دستور زبان نیز شامل می‌شود. اکثراً در زمان آزمون اجازه استفاده از فرهنگ لغت آلمانی-آلمانی داده می‌شود. یک متن (حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سطر) به شما تعاریف می‌شود که باید به سوالات درک مطلب آن پاسخ دهید یا متن را بازنویسی کنید.

 

تمرکز و هدف از انجام این تست، ارزیابی درک مطلب است و نه دقت زبانی. شما برای شرکت در آزمون شفاهی ابتدا باید آزمون کتبی را قبول شوید. آزمون شفاهی حدوداً ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

 

سطح مهارت طبق وب‌سایت مرکزی DSH:

 

درصد DSH-1: 57-67  –

درصد DSH-2: 67-81  –

بیش از 82 درصد :DSH-3  –

معیار نمره‌بندی در DSH بین 1 تا 3 است و 3 بالاترین نمره ممکن است.

 

معرفی و بررسی آزمون های زبان آلمانی

آزمون telc

 

کلمه Telc مخفف عبارت “The European Language Certificates” است. این آزمون توسط یک شرکت غیرانتفاعی (gemeinnützige GmbH) اداره می‌شود که مقر آن در فرانکفورت-ام-ماین وابسته به انجمن آموزش بزرگسالان آلمان است.

 

آغاز آزمون telc در سال 1968 با زبان آلمانی بوده است و اماکن برگزاری آن اکنون به 9 زبان دیگر نیز افزایش یافته است. بسیاری از دانشگاه‌های اتریش و سوئیس نیز آزمون telc را به عنوان تاییدیه سطح زبان آلمانی مورد نیاز برای تحصیل در آن دانشگاه‌ها می‌پذیرند.

 

در کجا و چه زمان می‌توانید در امتحانات Telc شرکت کنید؟

این آزمون در بیش از دو هزار مرکز آزمون در بیش از ۲۰ کشور جهان، از جمله کالج‌های محلی و مراکز آموزش زبان، تشکیل می‌شود. هزینه انجام آزمون توسط هر مرکز مشخص می‌شود. اگر در امتحان موفق نشدید، هر زمان که بخواهید می‌توانید مجدداً آزمون را تکرار کنید.

 

مدت زمان آزمون: ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه

 

مهلت ثبت نام: تقریباً ۳ هفته قبل از تاریخ امتحان

 

زمان دریافت نتیجه: تقریباً ۳ هفته بعد از تاریخ امتحان

آزمون telc

معرفی و بررسی آزمون های زبان آلمانی

آزمون ÖSD

 

Österreichische Sprachdiplom Deutsch (مدرک زبان اتریشی)، یک مدرک زبان رسمی شناخته شده است که اجازه تحصیل و اقامت در اتریش را می‌دهد.

 

مدرک‌های ÖSD در سطوح مختلف بین‌المللی شناخته شده‌اند و از سطح A1 تا C2 متغیر است. این امتحانات با استفاده از چارچوب مشترک اروپا برای زبان‌ها (CEFR) انطباق دارند. این آزمونات از سال 2019 مطابق با یک قالب استاندارد تدوین شده‌اند و می‌توانند به صورت جداگانه یا ترکیبی با یکدیگر برگزار شوند، به استثنای آزمون‌های ترکیبی ÖSD.

امتحانات متشکل از دو ماژول

 

آزمون کتبی (شامل خواندن، گوش دادن، نوشتن) و آزمون شفاهی (شامل سخنرانی) ممکن است به صورت جداگانه یا در ترکیب با یکدیگر برگزار شود.

 

انواع مختلف سطوح آزمون زبان آلمانی ÖSD

آزمون ÖSD در 10 مدل و در قالب 6 سطح برگزار می‌شود که شامل سطوح زیر است:

 

1. ÖSD kid. A1

2. ÖSD kid. A2

3. ÖSD zertifikat A1

4. ÖSD zertifikat A2

5. ÖSD zertifikat B1

6. ÖSD zertifikat B1

7. ÖSD zertifikat B1

8. ÖSD zertifikat B2

9. ÖSD zertifikat C1

10. ÖSD zertifikat C2

 

در این آزمون، داوطلبان هر ۳۰ روز تنها یکبار مجاز به ثبت‌نام در هر کدام از ماژول‌ها هستند.

 

آزمون ÖSD

0 پاسخ‌ها

ارسال یک پاسخ

می‌خواهید در گفتگو‌ها شرکت کنید؟
راهنمایی رایگان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *